Engelsk undulat og australsk undulat eller vanlig, som man heller kaller den, er jo to sider av samme sak. Forskjellen er at de engelske eller utstillingsundulatene, er fugler der man har fremelsket størrelse.
En skikkelig utstillingsundulat kan oppfattes som minst dobbelt så stor som en vanlig, men en engelsk som ikke er beregnet på utstilling, er ofte endel mindre og nettere.
Jeg har et par som har valgt hverandre helt selv. Han er en liten vanlig og hun en klomp av en engelsk.
Sursokken og fru Ella.
Her er Edin, som er engelsk og virkelig flott. Han har det typiske hodet og fjærene er litt lange og mykere enn på vanlige undulater.
Denne gutten er en typisk og fin vanlig gutt. Han har et "åpent" ansikt og er lett og fin i kroppen. Fjærene ligger tett inntil kroppen.
Engelsk, en lett blandet og en vanlig, på rad og rekke.
OpaLine er datter av Ella og Sursokken. Hun er relativt stor og har et helt klart engelsk preg i ansiktet.
Jeg håper dette gjorde det litt klarere for deg. Det er sikkert noe mer jeg kunne ha kommet med også, men tror vel du ser forskjellen ganske godt.
Mine engelske er ikke av de største, bortsett fra Edin, som er veldig stor, men sprek som bare det!