[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4757: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4758: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
undulater.no • Se emne - Savnet nymfeparakitt Eggkleiva (Skaun kommune)

Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 15 Des 2018, 19:12

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Savnet nymfeparakitt Eggkleiva (Skaun kommune)
InnleggSkrevet: 24 Sep 2013, 20:55 

Forrige tirsdag (17/9-13) klarte min nymfeparakitt å stikke av fra meg :trassig:

Den forsvant fra rihåggåvegen i Eggkleiva. Jeg forsøkte å rope/kalle på den, men den ville ikke reagere og fløy opp og bort i nordvestlig retning over en bakketopp (retning mot Viggja ca 10 km unna). Jeg kom meg inn og fikk samboeren (undulaten Blåmann) inn i lilleburet, og vi kom oss inn i bilen og kjørte i samme retning som nymfeparakitten fløy. Problemet er vel at vi var ca 10 minutter etter fuglen. Vi så og hørte ingenting til rømlingen SELVSAGT :griner:

Både tirsdag og onsdag var jeg ute på "jakt" etter fuglen, fortsatt uten resultat.

Fuglen ble etterlyst i NRKs distriktssendinger samme dag, og i lokalavisa både på papir og nett. Dette også uten resultat ! ! !

Link til lokalavisa : http://www.avisa-st.no/nyheter/article8292857.ece

Vet at sjansen for å se fuglen igjen er mikroskopisk, og at det trolig er lettere å bli lottomillionær, MEN det er jo alltid noen som vinner så hvorfor kan ikke jeg også vinne for en gangskyld :)

Hvis noen har andre gode forslag til hva jeg kan gjøre, så er jeg åpen for det meste.

Vennlig hilsen

Terje Grind
Rihåggåvegen 10a
7355 EGGKLEIVA
93 08 17 21

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Savnet nymfeparakitt Eggkleiva (Skaun kommune)
InnleggSkrevet: 24 Sep 2013, 21:00 
Site Admin
Brukerens avatar

Så trist at du mistet nymfen din. Vakre fuglen! :hjerter:
Jeg mistet også en nymfegutt for halvannet år siden og dagen etter mistet jeg dama hans, som lå på flere, nesten klekkeklare egg. :griner:

Jeg fant ikke Kito igjen, men håper virkelig du kan ha lottomillionærflaks med hensyn til din. :gruppeklem:

Hjemmesiden min:

Min fb-side: https://www.facebook.com/kristins.undul ... fer?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 24 Sep 2013, 21:58 
Site Admin
Brukerens avatar

Utrolig kjedelig når fugler forsvinner på den måten og en ikke vet hva som skjer med dem :jepp:

Dersom du er på facebook så kan det være utrolig effektivt å etterlyse den der og få venner til å dele... det sprer seg veldig fort ! Dersom den ikke blir tatt av rovfugl, å kan nok klare seg ganske lenge ute på denne årstiden. Ofte så tyr de til mennesker igjen også, så ikke mist håpet helt :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 26 Sep 2013, 21:03 

Hei,

Takk for responsen :jepp:

Faktisk mer respons her, enn på både etterlysningen i radio og i avisen.
Dette setter jeg faktisk stor pris på :)

Nå er det meldt ganske bra vær i helga, så jeg har tenkt å gjøre noen nye forsøk på å spore opp rømlingen. Den siste uka har det vært litt kjølig (ned mot 0 grader) og endel regn. Er det noen som har noen gode forslag jeg kan ta med meg i letinga ? ? ?

1.) Har tenkt tanken om å ta med undulaten (samboeren) i et lite transportbur. Kan dette være en god ide, eller bør denne ideen skrinlegges før jeg starter ? ? ? Mulig at jeg også kan få "tak i" en annen nymfeparakitt (fra et par). Er det kanskje en bedre idea ? ? ? Hvem bør jeg i såfall ha med meg ut ? ? ? Hannen eller hunnen. Ingen av disse har møtt min fugl.

2.) Nymfeparakitter (og trolig mange andre fugler) liker litt lys om natta. Kan det være en god ide å forsøke å lokke på den i de mørke timene, basert på lysteorien ? ? ? Fuglen vil trolig forsøke å sove i opplyste områder.

3.) Hvor langt ned i temperatur kan en nymfeparakitt overleve ? ? ? Har lest på nettet at de kan greie ned mot -10 grader. I følgen en video på YouTube var det noen som hadde undulater ute i ned mot -16 -19 grader.

4.) Noen som kan tenke seg hvordan fuglen "kan" oppføre seg ute i naturen. Vil den være for seg selv, eller kan det tenkes at den holder seg i nærheten av andre småfugler ? ? ?

Hvis noen har gode innspill og ideer taes disse imot med takk.

Vennlig hilsen

Terje Grind
Eggkleiva

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 26 Sep 2013, 21:33 
Brukerens avatar

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Okt 2013, 23:19 

Hei igjen,

Nå har det gått nesten en måned, og jeg er like langt vedrørende "rømlingen" :griner:

Ingen spor etter henne, og tilnærmet "null" respons på mine etterlysninger :snufs:

Jeg har fortsatt noen løse tråder, som kanskje kan gi noen svar, men håpet er trolig ute uansett.

Så hva har skjedd siden min siste posting :

1.) Undulaten "Blåmann" ble anskaffet for å holde parakitten med selskap. Så forsvant nymfen, og undulaten ble "enkemann". Han ble svært rastløs i sitt store bur uten selskap. Så jeg har anskaffet et par "brukt" nymfeparakitter som selskap til undulaten. Disse er ca 4 år gamle, og er et par bestående av en grågul hanne og en gul dame (forøvring ganske lik rømlingen av utseende). Etter noen dager, flyttet de inn i det store buret og de går ganske godt sammen. Det har vært en liten "uenighet" mellom hannene om hvem som er sjefen, men det kan se ut som undulaten er blitt sjefen i buret.

2.) Har også kjøpt et lite reisebur, som er brukt under jakten på rømlingen. Har hatt flere turer med enten undulaten eller fru parakitt i buret. Har fått litt varierende respons, men begger fuglene har reagert litt "besyndelig" på et bestemt sted. Det vil si mye plystring/roping. Dette stedet ligger i rett linje i den retningen fuglen forsvant. Kan dette bety at de har hørt/sanset ett eller annet ? ? ? Dessverre er det ingen vei i denne retningen, men 4-5 km (i luftlinje) kommer vi til sjøen. Denne er ca 6-7 km bred. Kanskje det er verdt å sjekke ut dette stedet ved sjøen ? ? ?

3.) Torsdag kveld fikk jeg en telefon fra journalisten i lokalavisa. Det har nå kommet en oppdatering på min etterlysning av fuglen (foreløpig kun på nettet)

http://www.avisa-st.no/nyheter/article8423165.ece

Responsen er fortsatt NULL.

4.) Lørdag kveld, mens jeg satt å så TV, hørte jeg et bløtt dump fra buret og jeg gikk bort for å sjekke dette. Jeg så ingenting i den dempede belysningen (ville ikke slå på lyset og forstyrre fuglene). Søndag morgen så jeg hva det var ! ! ! Fru nymfeparakitt hadde lagt/sluppet et egg :love1: (fra ca 1.5 meters høyde)
Hun er tydeligvis verpesjuk. Så kanskje det blir småfugler etter hvert ? ? ? :klekker:

Det er status så langt på saken. Har fortsatt ikke gitt opp helt, selv om all fornuft tilsier det motsatte.

Vennlig hilsen

Terje Grind
EGGEKLEIVA

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 14 Okt 2013, 10:50 
Brukerens avatar

Skikkelig kjedelig å miste ein fugl. Er nok enig med deg at der er svært lite håp om å finne den i live etter så lang tid.
Så bra du har finne i eit nymfepar som selskap til undulaten din og at dei går godt saman.
Eg kan ingenting om nymfer, men kanskje paret kunne tenkt seg ei rugekasse?

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 27 Okt 2013, 19:31 

Hei (igjen) :ymblushing:

Da er det kanskje på sin plass med en ny oppdatering om min "resultatløse" leting etter frøken/kammerat ! ! !

De to nye "brukt" nymfeparakittene nevnt tidligere, heter henholdsvis "Doffen" og "Sally".

De siste par uken har temperaturen vært svært grei og været har også vist seg fra en svært fin side. I løpet av den siste uka har jeg og Sally vært ute på flere turer i distriktet.

Reglene på disse turene har vært at hun er i det lille reiseburet, og at jeg har kjørt diverse ruter og veier. Vi har stoppet hver ca 500 meter, og hun har vært tatt med ut av bilen. På de fleste av disse stoppene har det vært svært lite respons fra Sally, men på noen få stopp har det vært full pakke, hva lydnivå angår. Har på forhånd printet ut et ganske stort kart, og alle stoppene er avmerket på dette. Vi har kjørt flere av stoppene flere ganger, og responsen har vært ganske lik hver gang. Enkelte stopp har gitt høylytt respons hver gang. Dette får meg unektlig til å lure litt :hmmm:

Så kanskje noen av Dere det ute kan hjelpe meg litt :

1.) Hva kan forårsake denne type respons. Hører fuglene noe på disse stedene (som jeg ikke kan høre), eller kan den føle noe ? ? ? Kanskje er det noen i nærheten som har en nymfeparakitt eller andre fugler den hører ? ? ?
2.) Hvor langt kan lyden av en nymfeparakitt høres ? ? ? Snakker vi om 100 vis av meter eller kanskje også flere kilometer ? ? ?

Nå er det meldt relativt greit vær de påfølgende ukene, så det blir nok flere "meningsløse" turer ! ! ! Antar at jeg vil hold på noen uker til, selv om det er å ansees som bortkastet tid ;)

Ser frem til å høre fra Dere.

Vennlig hilsen

Terje Grind
EGGKLEIVA

PS Skal se om jeg kan få til et pent familiebilde av alle tre fuglene til senere.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 27 Okt 2013, 20:30 
Site Admin
Brukerens avatar

Jeg må si jeg beundrer din standhaftige leting etter rømlingen. :jepp:
Det er ikke godt å si hva som kan få jenta til å lage lyder, men det kan jo være at hun hører noe, selv om det kanskje ikke er så sansynlig at det er det du ønsker hun vil høre.

Det er bare å fortsette å håpe på at det plutselig skulle skje et under, for jeg tror ikke du gir deg før frosten har satt seg godt fast. Du må nok allikevel regne med at sansynligheten for å finne nymfen din nå, synker for hver dag. Hvis han fremdeles er ute, blir det mindre og mindre mat å finne, særlig for en som ikke er vant med å lete.
Dersom noen har funnet ham og tatt ham inn, vil jeg regne med at de hadde etterlyst eier nå, om de hadde lyst til det. :eller:

Jeg håper og krysser for deg og ser frem til bilder, for det er alltid koselig. :jepp:

Hjemmesiden min:

Min fb-side: https://www.facebook.com/kristins.undul ... fer?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 28 Okt 2013, 10:56 
Site Admin
Brukerens avatar

Jammen er du utholdende :bravo: Jeg tror... at dersom hun responderer fordi hun hadde hørt nymfeparakitten, så ville nok du også ha hørt den. Det kan jo være at det er andre fugler hun hører. Ikke for å ta fra deg motet, men jeg vil anta at dersom den ikke er plukket inn av noen, så er den vel mest sannsynlig død. Har du kjørt etterlysning på facebook og bedt vennene dine dele etterlysningen ?

Og ja.. vi tar gjerne bilder :tommelopp:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 12 Nov 2013, 11:35 

Hei,

Da er det vel på tide med en SISTE oppdatering i min resultatløse søken etter rømlingen :griner:

Det er i dag 8 uker siden hun forsvant, og jeg har ikke kommet noe lenger på alle disse ukene. Ingen har verken sett eller hørt henne, så jeg må vel bare innse det som egentlig har vært opplagt hele tiden. Hun er nok død DESSVERRE ! ! !

Jeg har flere bilder, MEN det ser ikke ut til at jeg klarer å få disse frem her. :utålmodig:

Så jeg får takke for all hjelp og alle gode tips jeg har fått.

Vennlig hilsen

Terje Grind
EGGKLEIVA

... og de tre små

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 12 Nov 2013, 12:37 
Brukerens avatar

Eg må berre berømme deg for alt du har gjort for å finne igjen fuglen din. Skikkelig synd den ikkje kom til rette, men eg trur som deg, at den er død.

Det hadde vore kjekt å sett bilder av fuglane dine. Har du f.eks prøvd å laste dei opp via www.photobucket.com?

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 12 Nov 2013, 13:40 

Hei (igjen)

Takk for tipset om http://www.photobucket.com

Det fungerer faktisk :toppers:

Har lagt opp noen bilder.

:lights: Billedteksten sier vel det meste om HVEM dette er/var ! ! ! :lights:

Dette er altså mine nåværende fugler.

Blåmann er født 8 feb 2013
Sally og Doffen er født i 2009 (i følge tidligere eier)

Dette får være dagens bilder. Kan komme tilbake med flere senere, men kanskje i en annen tråd ! ! !

Vennlig hilsen

Terje Grind
EGGKLEIVA

... og de tre små

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 12 Nov 2013, 14:49 
Brukerens avatar

Så fin den er den som stakk av! :lovestruck:

Trives dei to nymfene du har og Blåmann-frøkena i lag? Kan ingenting om nymfer eg, men har forstått at dei og undulatar kan gå godt overens?

Hadde vore kjekt om du kanskje laga ei dagbok til fuglane dine?

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet