Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 22 Feb 2018, 01:53

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Grunnleggande genetikk
InnleggSkrevet: 17 Okt 2015, 14:55 
Brukerens avatar

Viktige ord innan genetikk er DOMINANT og RECESSIV arv.

Kva betyr det?

Dominant arv vil alltid vise på fuglen.

Ein unge har alltid to foreldre, og når vi snakkar om arv i forhold til noko, så er det usagte, ein normalteikna fugl det blir sett opp i mot.
Innanfor dei som er dominant, er det nok at ein av foreldra er det for å bringe det vidare til nokon av ungane.

Recessiv ( vikande) arv, treng ikkje nødvendigvis å vise på ein fugl. Det betyr at fuglen har genar for ein eller anna mutasjon. Der vi ikkje kan sjå det, sei vi fuglen er splitt for noko. Vi skriv det berre med /.
Framom streken står det vi ser, og bak streken står det vi ikkje ser, men veit.

For at recessiv arv skal vise, så må dette genet kome inn frå BEGGE foreldra.

Ved dominant arv er det nok at ein av foreldra ber dette genet for det skal vise.
I recessiv arv, må genet inn frå berre foreldra, for at det skal vise på ein unge.

Dette betyr at ein fugl som tilhøyrer dei dominante mutasjonane, kan bere recessive gen skjult.
Dei som tilhøyrer den recessive gruppa, kan ikkje bere dominante gen skjult.

Dette gjeld også forholdet mellom grøn og blå.

Kan ein desse to begrepa og forstår dei, har ein kome innmari langt i genetikken.
Då er det berre å putte dei ulike mutasjonane i rett bås.

DOMINANTE MUTASJONAR

Normalteikna (NT)

Australskbroka (AB)

Spangle

Hollandskbroka (HB)

Dansk Dominant (DD)

RECESSIVE MUTASJONAR

Danskbroka (DB)

Lysvinge og gråvinge; har lik "verdi" i forhold til kvarandre, og koblar ein desse i lag, får vi noko vi kallar FBC

Skyggvinge; kjem sist og er vikande igjen i forhold til gråvinge og lysvinge.

Fallow ( brunvinge på norsk)

Når det gjeld fargar, så har vi egentlig berre GRØN og BLÅ

(grå og viol kan vi kome tilbake til, fordi det ikkje er nokon farge i seg sjølv, men ein faktor (farge) som legg seg "utanpå" den grøne eller blå fargen)

Grøn dominerar over blå

Her igjen får vi det samme forholdet som vi har med mutasjonane sett i forhold til ein normalteikna.

Ein grøn fugl ( dominant) i lag med ein blå fugl ( recessiv/vikande gener) gir grøne ungar.

MEN, desse grøne ungane arvar då det blå genet.

Då kallar vi fuglen grøn/blå

I neste generasjon, vil ein slik grøn/blå fugl i lag med ein blå fugl, gi både grøne og blå ungar.
Dette fordi vi no får inn det blåe vikande genet på begge sider. Då får det enkelt sagt, lik verdi med det grøne. 50/50.

Innan arv, så er det KUN EIN MÅTE TIL å arve på.

Det blir kalla KJØNNSBUNDEN arv. ( kjønnsbunden ressiv i følge Palle Frejvald)

Forstår ein forskjellane på desse tre måtane å arve på, så kan ein på mange måtar heile genetikken.

Når det gjeld dominant arv spelar det ingen rolle om det er mor, far eller begge som har genet.

I den recessive måten å arve på, må både mor og far ha det, enten at det viser, eller at dei ber det skjult.

Men, når vi kjem til kjønnsbunden arv, så er den helt annaleis. Når den arva blir gitt vidare, så går den "på kryss" av kjønna. ( dvs, nesten)

Ein far vi gi det til døtrene sine, slik at vi ser denne mutasjonen.
Så vil han gi det vidare til sønnane sine, men det viser ikkje. Sønnane vil då bli splitt ( berar) av genet.

Det betyr igjen, at hannar kan bere desse gena skjult.

Det kan ikkje mor. Har mor dette genet,ok, då viser det.

Mor vil ikkje gi dette genet til sine døtre, men kun til sønnane sine. Og dei sønnane vil bere det skjult.

Kva skal då til for at både sønnar og døttre skal vise genet?

Då må mor ver akkurat den mutasjonen og så må genet samtidig kome inn frå farsida. Enten at han ER det,eller at han ber det skjult.

KJØNNSBUNDNE MUTASONAR

Opalin

Ino, ( fellersbetegnelse for albino og lutino) NB. Hos inoar kan vi ikkje sjå om den er nokon av dei dominante mutasjonane, recessive, eller ein anna kjønnsbunden mutasjon, som f.eks opalin, i og med den er heilt einsfarga.

Isabell

Texas Clearbody

Lacewing

Har du lyst å kikke på bilder av dei ulike mutasjonane, så finn du dei her: http://undulater.no/viewforum.php?f=41

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Grunnleggande genetikk
InnleggSkrevet: 17 Okt 2015, 14:57 
Brukerens avatar

Berre skriven i full fart, så har eg gløymt noko eller at det er dårlig forklart, gi tilbakemelding og eg skal forandre på det.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 17 Okt 2015, 17:32 
Site Admin
Brukerens avatar

:tommelopp: En kan vel føye til både Lacewing (LW) og Texas Clearbody (TC) også under dominant selv om de sammen med ino vil ha en litt avvikende måte å arve på ? For å gjøre det ekstra komplisert, så kan en jo også nevne at det finnes unntak, der dominant faktisk IKKE vises... f.eks en ino (albino/lutino) kan skjule spangle :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 18 Okt 2015, 09:51 
Brukerens avatar

Søren då! Eg som trudde eg skulle kome unna med å bruke ordet "grunnleggande". :tittei:

Skal føye til nokre ord bak "inoar", men går ikkje inn på forholda der vi f.eks har ein kjønnsbunden mutasjon i forhold til ein kjønnsbunden mutasjon, i og med vi då kjem "djupare" inn i genetikken. Det var basisen som var intensjonen å få fram. :flyvendelauv:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 18 Okt 2015, 11:29 
Site Admin
Brukerens avatar

Jeg synes dette ser veldig greit ut. Kanskje du kunne lagt inn noen bilder også, for å vise mutasjonene? Eller bare henvise til fargetrådene der de befinner seg?

Veldig lurt å gjøre det enklest mulig, så selv nybegynnere kan få en forståelse og kanskje få lyst å lære mer. :jepp:

Hjemmesiden min: Tante Kristins undulater

Min fb-side: https://www.facebook.com/kristins.undul ... fer?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 18 Okt 2015, 11:32 
Brukerens avatar

Finnes det en slags innføringstråd i farger og slikt, sånn at det går an for en nybegynner å få en samlet oversikt?

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 18 Okt 2015, 11:40 
Site Admin
Brukerens avatar

Her finner du tråder for de aller fleste mutasjonene og fargene på undulater i dag. Det er bare å begynne på toppen og jobbe seg nedover. ;) viewforum.php?f=41

Hjemmesiden min: Tante Kristins undulater

Min fb-side: https://www.facebook.com/kristins.undul ... fer?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 18 Okt 2015, 11:59 
Brukerens avatar

Ja, har så vidt sett på det. Mye å sette seg inn i! Får bli etter eksamenstiden :mormorbriller: Veldig spennende da :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 18 Okt 2015, 14:06 
Brukerens avatar

Kristin G. skrev:
Jeg synes dette ser veldig greit ut. Kanskje du kunne lagt inn noen bilder også, for å vise mutasjonene? Eller bare henvise til fargetrådene der de befinner seg?

Veldig lurt å gjøre det enklest mulig, så selv nybegynnere kan få en forståelse og kanskje få lyst å lære mer. :jepp:

Det går i allefall an å håpe at det er gjort så enkelt som mulig. :jepp:
Veit at eg savna så veldig det å ha eit oppsett over kva "bås" den enklete mutasjonen høyrde inn under og eg leste og leste, og skjønte lite og ingenting. Når eg fekk aha`et, at eg først måtte forstå arvegangen og SÅ putte dei i bås, så blei det plutselig ikkje så mykje å lære/forstå.

Kjenner eg ikkje vil legge så mykje arbeid i det at eg går inn å legg ved bilder. Eg legg heller ved linken. :tommelopp:

Men vil nokon av dåkke gå inn å redigere/legge ved bilder, så velbekomme. :tittei:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 18 Okt 2015, 14:07 
Brukerens avatar

Christina skrev:
Ja, har så vidt sett på det. Mye å sette seg inn i! Får bli etter eksamenstiden :mormorbriller: Veldig spennende da :)

:tommelopp:

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet