Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 07 Jun 2020, 11:28

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Om Lutino
InnleggSkrevet: 20 Feb 2010, 09:27 

Ino:

Albino og lutino - flotte farger og røde øyne.

Artikkelen er skrevet av Arild Skimmeland i samarbeid med Olav Halvorsen.

Halvorsen og Skimmeland har drevet med oppdrett og utstilling av tropefugler i mange år. Siden 2001 har de hatt et tett samarbeid angående oppdrett av utstillingsundulater. De har en rekke mutasjoner. På deres hjemmeside, www.undulat.net , kan du bli mer kjent med deres fuglehold.

Mennesker har ofte vært begeistret for dyr med røde øyne. Undulatoppdrettere er ikke noe unntak. Lutino og albino er flotte og iøynefallende. Ingenting er vel så vakkert som noen albinoer/lutinoer i flokk av grå og grågrønne av undulater. Selv kjøpte jeg min første lutino utstillingsundulat i 1982. Den gang betale jeg 300 (!) kroner for en lutino utstillingsundulat. Som tenåring kostet det en formue å starte opp. Fire utstillingsundulater kom på over 1000 kroner. Jeg måtte bokstavlig talt tømme bankkontoen. (Så er det enkelte som klager over at undulater er dyrt i dag!)

Lutino og albino (Samlebetegnelse: inos)

Når disse flotte fuglene kom er nok litt usikkert, det nevnes enkelte steder at lutino var i Europa rundt 1878. Det referes til til at lutino oppstod ved et uhell i England.

C.P. Arthur vasket to tilgrisede egg i kokende varmt vann ved et uhell. Han trodde de var døde, men la dem likevel tilbake i kassen. Eggene klekket- og det visste seg å være to gule undulater med røde øyne- altså lutino. Hundrevis av egg ble etterpå dyppet i kokvarmt vann, men de ønskede resultater uteble. Det lyktes ikke å etablere en stamme.

Albino dukket opp for første gang i 1931 hos Herr E. Bohm fra Østerrike. Dette var en 0,1.

I 1932/1933 dukket det opp nok en 0,1 albino, denne gang hos tyskeren E. Fischer. Like etterpå dukket lutino opp.

Albino og lutino har en kjønnsbundet arvelighet. Det vil si at hunner ikke kan bære arven skjult, men det kan derimot hanner. For å avle frem lutino hanner må begge foreldre være bærere av ino-genet. Blir en lutino hann brukt på en grønn hun, vil alle hunnene bli lutino.

Vi vil senere vise noen eksempler på diverse parringer med lutino/albino.

Ino genet

Mutasjonen har den effekten at den fjerner/maskerer alle sorte pigmenter. En lutino vil være en ”kamuflert” grønn undulat. En albino er en ”kamuflert” blå/grå undulat. Ino kan også kamuflere tegninger som spangle, opalin osv.

Lutino

Lutino beskrives som en smørgul undulat med røde øyne. Kindflekkene er hvite, slagfjær og hale er nesten hvite. Lutino hunner har som regel brun nebbrot, mens hannene har rødlilla nebbrot.

Man må passe på å ikke kalle lutino for ”gule”, fordi ”gule” undulater er et annet navn for mutasjonen skyggevinget ( engelsk: suffused.) Lutino kan, for utrente, også forveksles med dobbelfaktor spangle. Dobbelfaktor spangle har svarte øyne i motsetning til lutinoens røde. (Viser til til artikkel om spangle)

Fargen er svært viktig på lutino. De skal ikke ha et skinn av lysegrønt. Derfor har mange parret lutino x lutino. Men farge er ikke nok når man vil lage utstillingsundulater. Skal man få opp størrelse og forbedre typen kan man bruke grågrønne, som det er lett å få fatt i av en god kvalitet. Problemet med bruk av grågrønne kan være at fargen blir mer glansløs. Man kan også bruke skyggevinget fra grønn serie. (Suffused).

Så arbeid med lutino kan være litt av en utfordring når man skal tenke både farge og type.

Albino

Albino er på mange måter den ”blå” form av lutino. Albinoen skal være helt snø-hvit med røde øyne. Nebbrotfarge hunner og hanner samme som lutino.

Albino skal ikke ha et skinn av blått i fargen. Ei heller markerte vingetegninger. For å produsere 100% albino unger, må du parre albino på albino. Men dette vil redusere størrelsen på fuglene. Mange oppdrettere av albino vil foretrekke å bruke grå (normale og opalin) for å øke størrelse og for å unngå blåskjær. Grå vil kamuflere blåskjær. Men grå kan også bidra til å redusere glansen i fjærdrakten. Enkelte vil heller bruke gode kobolt til forbedring av albino. Skyggevinget fra blå serie kan også brukes. Mutasjonen isabel må unngås da denne vil ”forurense”/skitne til albinoen. (Dette vil vise som en svak lysebrun tegning. Fuglen kan se ut som en dårlig lacewing.)

Når man skal starte opp med albino eller lutino er man ikke alltid så heldig at man får kjøpt ferdige par der begge fuglene er bærere av ino-genet. Man må ofte bygge opp en stamme av ino (eller andre mutasjoner) ut fra en eneste undulat. I 2002 skaffet jeg meg en albino hann. Denne ble paret med en ubeslektet hun fra grønn serie. Hunnene herfra ble lutino og albino. Det var umulig å få kjøpt flere ino- så jeg måtte pare albino hannen på en datter. Slik tett avl bør unngås, men av og til har man ikke noe alternativ. Året etter ble det importert en ny albinohann fra Danmark. Denne bygger på fugler fra Erik Andsager. Denne ble så krysset inn på min eksisterende ino-stamme. I tillegg krysset jeg innpå en gulmasket skyggevinge som var splitt for ino. På denne måten fikk jeg i løpet av 3-4 år bygget opp en stamme av lutino og albino.

Eksempler på parringer:

1,0 ino x 0,1 ino gir 100% ino.

1,0 ino x 0,1 normal gir normal/splitt ino hanner og ino hunner.

1,0 normal x 0,1 ino gir normal/splitt ino hanner og normale hunner.

1,0 normal/splitt ino x ino gir 25% normal/splitt ino hanner, 50% ino begge kjønn. 25% normale hunner.

Kilder:

Breeding Budgerigars. T.F.H Publications 1984

The Proper Care of Budgies. T.F.H Publications 1992.

Undulater- naturlig pasning. Palle Frejvald Hansen 2003.

Cage and Aviary Birds. Fred Wright. August 2004.

Cage and Aviary Birds. Ghalib Al-Nasser. Desember 2005.

Budgerigar World. November 2005

www.undulatsiderne.dk

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet