Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 22 Jun 2018, 19:44

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 52 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Kjønn på denne da ? - nye bilder :)
InnleggSkrevet: 17 Feb 2015, 13:41 

Jeg har ikke sett mange opaliner med så markert bølgetegning så "feiltegnet" er den jo uansett om den er opalin eller nt men hos meg ville det stått nt på stamkortet så fikk jeg heller rette det etter felling hvis den forandrer seg.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 17 Feb 2015, 13:59 
Brukerens avatar

Ja, eg er enig i at den ser veldig nt ut :jepp: , men eg har heller ikkje sett nt med det opalinspeilet.

Eg var borti tilsvarande før jul. Her veit eg med sikkerheit at den er opalin, då begge foreldra er det.

Bilde

Bilde

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 17 Feb 2015, 19:40 
Site Admin
Brukerens avatar

Min har i det miste litt brudd i stripene i nakken da ;) Jeg har heller aldri sett en nt med det opalinspeilet :) Og har aldri opplevd at et opalinspeil har blitt borte etter myting heller ....

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 17 Feb 2015, 20:07 
Site Admin
Brukerens avatar

dompappen skrev:
Jeg har ikke sett mange opaliner med så markert bølgetegning så "feiltegnet" er den jo uansett om den er opalin eller nt men hos meg ville det stått nt på stamkortet så fikk jeg heller rette det etter felling hvis den forandrer seg.

Tror jeg drøyer litt med å lage stamkort ;)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 17 Feb 2015, 20:08 
Site Admin
Brukerens avatar

anne skrev:
Ja, eg er enig i at den ser veldig nt ut :jepp: , men eg har heller ikkje sett nt med det opalinspeilet.

Eg var borti tilsvarande før jul. Her veit eg med sikkerheit at den er opalin, då begge foreldra er det.

Bilde

Bilde

Du vet jo hvor håpløst glemsk jeg er :flause: men er denne etter HB også ? :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 20 Feb 2015, 21:31 
Brukerens avatar

Nope, det er den ikkje. Men, har fått lære at når stripene er så tette som på min, og så mørk, da er det ein indikator på opalin. Din har langt åpnare bølgeteikningar noko som er meir typisk nt.

Så vi får berre sjå etterkvart om det stemmer det P.F beskriv om opalin og at opalinspegelen er det sikraste teiknet på opalin, dersom dei andre typiske kjenneteikna manglar.
Gjer det ikkje det, då taper eg eit "veddemål" med glans og må krype til korset igjen og sei ok, eg hadde feil. Igjen. :tjihi:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 20 Feb 2015, 21:55 
Site Admin
Brukerens avatar

anne skrev:
Nope, det er den ikkje. Men, har fått lære at når stripene er så tette som på min, og så mørk, da er det ein indikator på opalin. Din har langt åpnare bølgeteikningar noko som er meir typisk nt.

Så vi får berre sjå etterkvart om det stemmer det P.F beskriv om opalin og at opalinspegelen er det sikraste teiknet på opalin, dersom dei andre typiske kjenneteikna manglar.
Gjer det ikkje det, då taper eg eit "veddemål" med glans og må krype til korset igjen og sei ok, eg hadde feil. Igjen. :tjihi:

Er det stripetegningene i nakken du snakker om da eller er det bølgetegninger på vinger ? Nå henger jeg ikke med igjen liksom ;) Tette bølgetegninger... det være seg i nakken eller på vinger.. er vel det som mest kjennetegner nt og ikke opalin :kloeseg:

MEN... jeg forholder meg til opalinspeilet på slagfjærene

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 21 Feb 2015, 00:20 
Brukerens avatar

og hva er det som er opalinspegelen på en opalinfugl ? har ikke forstått det enda ?? :flause:

linken til siden til hobbyoppdrette mit på fb :)
https://www.facebook.com/DavidsHobbyopp ... ter?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 21 Feb 2015, 12:12 
Site Admin
Brukerens avatar

Det er det lyse feltet som vises på slagfjærene :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 21 Feb 2015, 13:08 
Brukerens avatar

Det tok innmari lang tid før eg også skjønte kva det var snakk om David, så eg har teke eit bilde, som eg håper kan vise godt kva vi snakkar om.

Når du kikkar på slagfjørene, ser du at her er det to kvite felt? Der er eit som er heilt inne ved det ytterste vingeleddet. Dette kallar vi barnespeilet. Så er der også eit kvitt felt som liksom går over slagfjørene, ca midt på dei. Dette er opalinspegelen som dei også beheld som vaksen.

Dei som er nt skal ikkje ha dette feltet, og deira fjør er svarte ( eller brune)

Bilde

Bilde

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 21 Mai 2015, 21:30 
Site Admin
Brukerens avatar

Nå har jeg i hvert fall fasit når det gjelder kjønn ;) Og jeg hadde rett... det er jo en hann ! Han har fortsatt opalinfeltet inntakt (gjennomgående på hele vingen), han har fortsatt blått i vingetegningene på ene siden og hvite på den andre :) Og avfargingen på felt i nakken har han også fortsatt :)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Vi vet jo at han kan være splitt opalin fordi far er splitt, vi vet at han ER splitt DB fordi mor ER db, han kan også være usynlig HB fordi far ER det :glis:

En flott gutt da som bryr seg katta om hva han ER.... bare nyter livets goder ;) ;)

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Kjønn på denne da ? ... Fasit 21. mai ;)
InnleggSkrevet: 21 Mai 2015, 21:56 
Brukerens avatar

Jaja, Sunnmørs-tøtta, må berre krype til korset og sei eg tok så feil! Denne er ikkje opalin, men nt. :ymblushing: Dompappen, du hadde rett, samme kor enn det smerter meg å innrømme det. :tjihi: :spring12:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 21 Mai 2015, 22:13 
Site Admin
Brukerens avatar

anne skrev:
Jaja, Sunnmørs-tøtta, må berre krype til korset og sei eg tok så feil! Denne er ikkje opalin, men nt. :ymblushing: Dompappen, du hadde rett, samme kor enn det smerter meg å innrømme det. :tjihi: :spring12:

Og hvordan kan du fastslå det 100 % da anne ... bare fordi det er en hann ? Men samme søren... jeg er i hvert fall rimelig stolt over at jeg holdt fast på at den var hann til tross for opalinspeilet og "halvside" blått i vingetegningene :tjihi:

Men... Skydi (far) har også blått i vingetegningene sine og kan etter sigende IKKE være opalin, bare HB/db/opalin (nederst i bilde)
Bilde

Og mor Frøya ..ikke opalin etter hva jeg kan se
Bilde

Uansett, så finner jeg det utrolig rart og det er første gang jeg opplever at en nt har det speilet :koko:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 21 Mai 2015, 22:45 
Brukerens avatar

Kari skrev:
Og hvordan kan du fastslå det 100 % da anne ... bare fordi det er en hann ? Men samme søren... jeg er i hvert fall rimelig stolt over at jeg holdt fast på at den var hann til tross for opalinspeilet og "halvside" blått i vingetegningene :tjihi:

Men... Skydi (far) har også blått i vingetegningene sine og kan etter sigende IKKE være opalin, bare HB/db/opalin (nederst i bilde)

Og mor Frøya ..ikke opalin etter hva jeg kan se

Frøya er, så vidt eg har sett og forstått, ikkje opalin.
Andrea, mor til Skydi, er utan tvil nt.
Ben, far til Skydi, ER opalin. Då skal Skydi, etter det eg har lært ver splitt opalin.
Så ut frå arvereglane, kan ikkje den hannen ver opalin. Er han det, så må Frøya ver opalin. Så forstår ikkje spørsmålet. :ymblushing:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 21 Mai 2015, 22:52 

Underlig skrue den der. Merkelig med forskjellige tegninger på vingene nesten så man begynner å tenke halfsider, men jeg har aldri hørt at det kan bli halvopalin. Hvis det er en normaltegnet er den utrolig kraftig opalinisert og mest på en side. Men moren er normal og fuglen er en hann så den skal være normal.

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 52 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: