Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 20 Mai 2018, 22:25

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 85 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Diskusjonstråd om gulmasker
InnleggSkrevet: 16 Okt 2014, 23:42 
Brukerens avatar

gulmaske og blå er samme genet men to ulike alleler. Derfor er det ikke noe vits å skrive grønn/gulmasket blå egentlig. Du kan likesågodt skrive grønn/gulmasket for en gulmasket fugl er alltid blå. Det er det jeg prøver å få frem. Den har ikke tre alleler, det er sammen genet! Derfor er en grønn fugl ENTEN Grønn/Grønn (GG) ELLER Grønn/Gulmaske (Gg1, Gg2, Gg3) ELLER Grønn/Blå (Gg), med tanke på alleler.

Det jeg prøver å teorisere er at en Grønn/Blå eller en Grønn/Gulmaske fugl vil ikke kunne gi både blå og gulmaskede unger hvis den krysses med en Blå/Blå, men bare dersom den krysses med en Blå/Gulmaske. Jeg skal lage noen mer skriftilige kryssningsskjemaer her som kanskje er lettere å forstå :) (Gir aldri opp ;) )

Grønn/Blå X Blå/Blå
Vil gi
50% unger med Grønn/Blå
50% unger med Blå/Blå

Grønn/Gulmaske X Blå/Blå
Vil gi
50% unger med Grønn/Blå
50% unger med Gulmaske/Blå

Altså ENTEN Gulmaskede ELLER Blå fugler, det kan ikke bli både gulmaskede og blå unger i samme kullet.

Men grønn fugl krysset med gulmasket fugl vil kunne gi både gulmasker og blå unger:

Grønn/Blå X Blå/Gulmaske
vil gi
25% unger med Grønn/Blå
25% unger med Grønn/Gulmaske
25% unger med Blå/Gulmaske
25% unger med Blå/Blå

Grønn/Gulmaske X Blå/Gulmaske
vil gi
25% unger med Grønn/Blå
25% unger med Grønn/Gulmaske
25% unger med Gulmaske/Blå
25% unger med Gulmaske/Gulmaske

Var de skjemaene lettere å forstå? :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 17 Okt 2014, 00:59 
Site Admin
Brukerens avatar

Grønn/Gulmaske X Blå/Blå
Vil gi
50% unger med Grønn/Blå

Altså ENTEN Gulmaskede ELLER Blå fugler, det kan ikke bli både gulmaskede og blå unger i samme kullet.

Hva med gulmasket blå ? Det å skrive 50% unger med gulmaske splitt blå, vil jo si at en blå fugl med gulmaske IKKE er blå, bare splitt.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 17 Okt 2014, 21:17 
Brukerens avatar

Kari skrev:
Grønn/Gulmaske X Blå/Blå
Vil gi
50% unger med Grønn/Blå

Hva med gulmasket blå ? Det å skrive 50% unger med gulmaske splitt blå, vil jo si at en blå fugl med gulmaske IKKE er blå, bare splitt.

Min feil, skrev bare i rekkefølgen etter foreldrene, ikke ment som splitt blå men at ett allel er grulmaske og ett er blått, altså en EF gulmasket fugl.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 00:07 
Site Admin
Brukerens avatar

MariaK skrev:
Kari skrev:
Grønn/Gulmaske X Blå/Blå
Vil gi
50% unger med Grønn/Blå

Min feil, skrev bare i rekkefølgen etter foreldrene, ikke ment som splitt blå men at ett allel er grulmaske og ett er blått, altså en EF gulmasket fugl.

:tommelopp: vet jeg er vrang, men / = splitt :)

Du skriver:
For oss som er litt dumme, så må en da skrive at ENTEN så blir det gulmaskede blå (og muligens gulm grønne) eller alle ungene er blå (grønne) uten gulmaske ?

Det er antakeligvis enklere å ta utgangspunkt i en gul eller hvit fugl, som noen sider om gener gjør. Der er en gul fugl den grønne, og en hvit er den blå. innimellom så tror jeg at jeg har skjønt dette, men av en eller annen grunn så bare :host6: svisj :-o

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 03 Nov 2014, 21:45 
Brukerens avatar

Kari skrev:
MariaK skrev:
Kari skrev:
Grønn/Gulmaske X Blå/Blå
Vil gi
50% unger med Grønn/Blå

:tommelopp: vet jeg er vrang, men / = splitt :)

Du skriver:
For oss som er litt dumme, så må en da skrive at ENTEN så blir det gulmaskede blå (og muligens gulm grønne) eller alle ungene er blå (grønne) uten gulmaske ?

Det er antakeligvis enklere å ta utgangspunkt i en gul eller hvit fugl, som noen sider om gener gjør. Der er en gul fugl den grønne, og en hvit er den blå. innimellom så tror jeg at jeg har skjønt dette, men av en eller annen grunn så bare :host6: svisj :-o

hmm noe sånt :eller: ble litt forvirret selv her for det er noen uker siden jeg skrev det :P går så mye i surr! så skjønner godt det ikke er så lett å forstå :)

Måten dere har satt navn på mutasjonene gjør det ganske vanskelig å forstå genetikken bak. Her er samme kryssningsskjema skrevet riktig i forhold til hvordan dere skriver fargene, der Gulmaske altså er en EF Gulmasket blå.

Grønn/Gulmaske X Blå
Vil gi
50% unger med Grønn/Blå
50% unger med Gulmaske

eller
Grønn/Blå x Blå
vil gi
50% unger med Grønn/Blå
50% unger med Blå

Det er derfor en Grønn fugl ikke kan få både gulmaskede og "hvitmaskede" blå fugler i samme kull, så lenge den bare pares med en "hvitmasket" blå fugl. Men pares den med en som er gulmasket så kan den det :)

Det er ihvertfall sånn jeg har forstått det må være dersom all regulering av gulfarge ligger i ett gen, noe som ville vært rart hvis det IKKE gjorde.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 03 Nov 2014, 21:57 
Brukerens avatar

Ja, men da er vi på det eg har sagt heile tida. :jepp:

Betegnelsane er skriven i tråd etter det som er vanlig oppsett, så vidt eg veit? Så det er ikkje noko vi har finne på her på forumet.
Når du f.eks les boka til P.F, så vil dei fuglane som bl.a er betegna som spangle, ver i enkeltfaktor. Er ein fugl i dobbeltfaktor, blir det påskriven.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 03 Nov 2014, 22:19 
Brukerens avatar

Ja, jeg har bare prøvd å forklare genetikken bak det, men jeg tror vi egentlig er enige, vi bare sier ting på ulik måte. Jeg har bakgrunn fra generell genetikk og litt fra kaningenetikk.

Når jeg skrev at "dere" har vanskelige betegnelser på farger, så mente ikke "dere her på forumet", mente kanskje "dere fugle/undulatoppdrettere"... og da tenkte jeg egnetlig bare det med at gulmaske og blåfarge er ulike versjoner av samme gen og derfor nedarves sammen, men det blir veldig forvirrende hvordan man skal skrive det, for jeg tror mange tenker på gulmaskene som egne gen som kan virke uavhengig av det blå genet, og det er derfor det blir litt forvirrende i forhold til dette. Det var derfor jeg prøvde å gi dem nye navn, som g1, g2, g3 - for å poengtere at det er det samme genet, bare ulike versjoner/alleler.

Men jeg er for eksempel ikke vant med at det skrives som enkelt og dobbeltfaktor og splitt, men i alleler.

Det er alltid to alleler for ett gen, så en Enkeltfakotr har da ett allel for det genet, mens en dobbeltfaktor har to alleler for samme genet. I genetikken skrives det homozygot (homo = lik, altså to like alleler) og heterozygot (hetero = ulik, to ulike allerer).

Det samme gjelder splitt. At en fugl er splitt for noe betyr det at den har ett allel for et gen, men at det er reccesivt så det ikke synes. Jeg er vant med at det kalles for en "bærer", at den er bærer for et gen, ikke splitt for et gen. og en som er bærer er også heterozygot, altså den har to ulike alleler.

Men alt dette er bare at det er ulike navn for samme tingen - så det er kanskje derfor jeg forvirrer dere litt ;) og muligens forvirrer meg selv også i samme slengen :flause:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Nov 2014, 17:31 
Brukerens avatar

:tjihi: Ja, terminologien kan ver ulikt frå miljø til miljø. :jepp:

Homozygot, heterozygot ,allel, genotype og fenotype er vanlige uttrykk også i genetikken på undulatar. :jepp:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Nov 2014, 18:09 
Site Admin
Brukerens avatar

Men de ordene er det bare dere som går dypere inn i genetikken som forstår ;)

At en blå pipp med gulmaske ikke er blå, men grønn går helt over min fatteevne :glis:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 12 Nov 2014, 21:39 
Site Admin
Brukerens avatar

Nå har jeg vel for så vidt forstått, at en grønn pipp (som gir gulmaskede unger med en hvitmasket blå) er en grønn /gulmasket blå .... tar litt tid oppi denne hjernen min :glis: Hvorfor gjøre det så komplisert :erterlitt: :glis:

Men her Maria... har du nok en tråd der det er en grønn/gulmasket blå far... ;)
viewtopic.php?f=16&t=4121

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 85 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: