Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 28 Feb 2020, 06:07

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Gul- og gullmasker
InnleggSkrevet: 25 Aug 2010, 22:39 
Brukerens avatar

Når det gjelder gull/gulmasker så er det jo egentlig 6 forskjellige vairanter. EF Gulmasket type 1, DF gulmaske type 1, EF gulmaske type 2, DF gulmaske type 2, EF gullmaske og DF gullmaske.

EF Gulmaske type 1 holder seg til masken og de hvite feltene på kroppen, slik at f. eks en ef gulmasket type 1 albino blir lysegul over hele kroppen.
DF Gulmaske type 1 er hvitmasket

EF Gulmaske type 2 har en viss spredning på kroppen,- ofte som en smekke og jeg tror også det hvite på fjærene til en normaltegnet fugl bli gule. Masken er også mye dypere og mer smørgul enn ef gulmaske type 1 som er mer som vanilje.
DF Gulmaske type 2 har bare smørgul maske uten søl av gult på kroppen

EF Gullmaske gjør hele fuglen grønn slik at den ser ut som en fugl i grønnserien
DF Gullmaske gir igjen gullmaske bare i masken.

Problemet med at vi nesten aldri kan være sikker på gull/gullmaskede fugler er at vi hele tiden blander de forskjellige gull/gulmaskene. Derfor får vi mye hummer og kanari. De kan ha en gulmaske og være split for en annen. Derfor kan ungene bli født med gull/gulmasker vi ikke forstår.
Det hadde vært veldig fint å fått Laffen inn her og forklare litt mer om dette. Men jeg tror hvertfall det er slik, selv om jeg ikke er sikker.

Jeg vet at jeg selv har ef gulmaskede og df gulmaskede type 1. Det har jeg fått bevist gjennom oppdrett akkurat slik Marina har fått det bevist i sitt kull der alle ble gulmaskede til tross for at begge foreldre var hvitmaskede. Så en av disse foreldrene er df gulmasket type 1.

Et lite tips for å skille gullmaskede/gulmaskede type 2 blå fra grønnserien er å titte under vingene på fuglen. En grønn er grønn, mens en gull/gulmasket er blå der.
Mvh Vimsen

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet