Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 24 Sep 2018, 08:47

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Tre kranglefanter!
InnleggSkrevet: 12 Jul 2017, 12:18 

Først må jeg si at det er første gang jeg har undulater, og jeg skal lære meg mer om dem (boktips mottas med takk!). Problemet er som følger:

Jeg adopterte niesen min sin undulat for noen måneder siden da familien ikke lenger kunne gi henne nok oppmerksomhet. Tam og snill, veldig sosial liten fjærball på ca 4 år. Siden jeg jobber mer enn jeg hadde tenkt for tiden ville jeg skaffe henne noen venner. Gikk til anskaffelse av ett nydelig undulatpar, ca 1 år gamle, og det største buret jeg kunne finne. De to ble kjøpt sammen og er ikke spesielt tamme, har seinere skjønt at det ikke er så lett å få dem tamme når de er voksne. Har naturgreiner og sørger for at det er litt godbiter og variasjon i buret innimellom. Introduserte dem for hverandre slik jeg har lest man skulle gjøre det og lot dem ta den tiden de trengte. I begynnelsen så de ut til å komme godt overens. Tilslutt flyttet de alle tre inn i det store buret, og jeg var glad og fornøyd over att alt gikk så greit.

MEN nå (hatt alle tre i 2 mnd) har de begynt å krangle voldsomt! Og det er skikkelig slossing, ikke bare "kjekling". Den eldre hunnen Jessie satte seg på fingeren og ville kose litt, og da la jeg merke til flere brune flekker på hodet. Så vidt jeg kan forstå er det fra sår (?), hun hadde i hvert fall ikke slike da jeg fikk henne. Så ut som hun manglet noen fjær på hodet også. De andre to er helt fine. Jeg begynte å observere samspillet til de tre nøyere, og det ser ut som at de to unge, Nico og Kari-pip-pip (fikk navnet av en femåring) jager Jessie rundt, hakker etter hodet hennes og biter henne i føttene. Tidligere hadde jeg alle ute sammen hele dagen, men det tør jeg ikke lenger. I tillegg er det fælt å se de to jage Jessie rundt i rommet. Har flyttet Jessie til ett eget bur. Er redd for at de skal skade øynene hennes. Jeg skjønner ingenting, men aller viktigst, hva skal jeg gjøre? Har fått råd om å skaffe en hann til, og Jessie er VELDIG interessert i hannfuglen Nico, men han har åpenbart knyttet seg til Kari-pip-pip. Nico er for øvrig den mest aggressive slik det ser ut for meg. Og hva om jeg ender opp med fire kranglefanter istedenfor tre? Nå bytter jeg på å ha dem ut av burene sine, men de blir veldig høylytte og stressa alle sammen, mye flaksing og skriking... Hvorfor kommer de ikke overens? Er det bare slik undulater er? Er dette vanlig undulatatferd og vil "gå seg til" etterhvert? Noen råd eller tips? På forhånd takk! Er ganske fortvila over hvor feil dette (ser ut til) å ha blitt.. :-(

Mvh fersking ;-)

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet