Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 15 Des 2018, 15:42

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Oppdrettere i Trondheim?
InnleggSkrevet: 22 Mai 2015, 10:39 

Hei!

Jeg flyttet til Trondheim i fjor høst og stortrives her! I januar skaffet jeg meg en flott blå liten undulatkompis. Jeg kjøpte han fra en dyrebutikk da han var året gammel og visste at det da ville bli vanskeligere å temme han. Likevel på de månedene han har bodd hos meg har han lært å fly inn og ut av buret som han vil og er ute på daglige flyturer. Han spiser fra hånden og sitter på fingeren av og til, selv om han synes det er litt skummelt. Jeg får også lov å klappe han. Snill liten krabat, aldri bitt og skravler masse. Han er fortsatt litt usikker på meg, men det blir kanskje bedre med tiden.

Det jeg lurer på her er om det finnes noen oppdrettere i trondheim? jeg vurderer å skaffe lille Ibsen en kamerat, denne gangen kanskje en litt yngre herremann og har noen spørsmål:

- Hvordan er det å få en undulat til etter at Ibsen har bodd alene i et halv år?

- Jeg har ikke mulighet til å ha dem i separerte rom den første tiden, som jeg har lest lønner seg, hvordan vil det påvirke temmingen av den nye?

- Vil det bli mye mer bråk med to undulater? Ibsen er veldig rolig av seg. 'rolig' skravling og synger med når jeg hører på musikk. de eneste gangene han bråker litt er når han kaller på fuglene utenfor.

Det er bare vurdering av anskaffelse av en undulat til så langt, derfor jeg spør dere litt mer erfarne her. Jeg bor på hybel så må tenke litt på støynivået, det går det helt fint nå, men er usikker på om det blir for mye med to. Jeg har mye tid til Ibsen, og de gangene jeg er ute setter jeg på radioen så han er ikke avhengig av å ha en kamerat.

Takk for svar!

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Oppdrettere i Trondheim?
InnleggSkrevet: 22 Mai 2015, 14:59 
Brukerens avatar

Heisan. :spring12:

Først av alt, så har du gjort ein kjempejobb med å få Ibsen så tillitsfull som har er blitt no. Det skal ein del til å greie det, når fuglen var såpass gammal når du kjøpte han.

Det er som regel ikkje noko problem å få inn fugl nr to. Det brukar som regel ikkje å gå særlig lang tid før dei "finn kvarandre".

Det er ganske naturlig at dei er litt meir oppteken av kvarandre enn deg, spesielt den første tida. Det kan ver eit lite hinder for temming av den nye. Samtidig, så har du kome ganske så langt med Ibsen, og du har i allefall erfart at tolmodigheit er ein del av temminga. Om du kan finne ein som er ung, uredd og nyskjerrig, så ser eg ikkje vekk i frå at det kan gå fint å få den nye tam.

Det vil naturlig nok bli meir kvitring med to stk, enn av ein. Om kvelden er det ikkje verre enn at blir dei for skravlete, så demper du lyset der buret står, om du kan det.

Eg kjenner til 3 stk som hr kull sånn i dann og vann. Den eine bor i Verdal, og er medlem her på forumet.
Der er ei på Ranheim, og så er der ei i Ottobyen.
Så vidt meg bekjend, er der ingen kull på gong hos nokon av dei akkurat no.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 22 Mai 2015, 21:10 

Tusen takk for godt svar!

Var faktisk innom facebooksiden din for noen uker siden, du har mange flotte undulater!

Ranheim og Ottobyen er jo ikke langt fra der jeg bor så det hadde jo passet bra. Det haster jo ikke med ny fugl heller, så gjør ikke noe om de ikke har fugler for øyeblikket. Hvordan kan jeg eventuelt få kontakt med dem?

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 23 Mai 2015, 07:59 
Brukerens avatar

Takk skal du ha. Koselig at du har vore innom fb sida mi. :spring12:

Skal sende deg ei melding eg med namna på dei eg veit om og kor du finn dei. :jepp:

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet