Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 21 Sep 2018, 16:38

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Spots ?
InnleggSkrevet: 18 Nov 2009, 20:48 
Brukerens avatar

- Lurer på hvorfor så mange Engelske undulater har så mange store spots ?

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Spots ?
InnleggSkrevet: 22 Nov 2009, 18:22 
Brukerens avatar

Det med spots prioriteras på de engelska utställningsundulaterna som då skall ha 3st på varje sida, har de färre så är det inte något positivt. detta har avlats fram på samma vis som man har avlat fram de större och kraftigare utställningsundulaterna, genom selektiv avel.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 23 Nov 2009, 00:05 
Brukerens avatar

Jeg ser den men hvorfor avle på noe som de napper bort som oftest ved utstilling ..

Da er det bra viktig med 3 spots på hver side, noe jeg mener blir for dumt /:)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 23 Nov 2009, 22:19 
Brukerens avatar

Det man gjør om det er for mange spots, er at man napper bort noen og former spotene på en måte slik at de blir jevnt runde og fine. Spotene kan også ha betydning for tegningene ellers på enkelte fargevarianter, som f. eks Texas Clearbody. Der bør man satse på fugler som har masse spots for å få så gode farger som mulig ellers på selv fuglen. Spør meg ikke hvorfor, for det vet jeg faktisk ikke, men det har visst noe å gjøre med kvaliteten på fuglen ellers.
Mvh Vimsen

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 24 Nov 2009, 02:19 
Brukerens avatar

Det är väl inte alla som nappar bort spotsen, det skall då gå att klippa bort överflödiga om man inte önskar att dra av fjädrarna på en fågel?
Mindre stress och obehag med klipp i varjefall.

Men nu är det ju så med de flesta djur som ställs ut att många av de har saker som måste fixas lite på för att djuren skall uppfylla standardena, undulater är nog inget undantag.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 24 Nov 2009, 02:51 
Brukerens avatar

Det er riktig det Lica. Noen napper og andre klipper. Har aldri våget meg på det jeg.
Mvh Vimsen

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 25 Jan 2010, 22:01 
Brukerens avatar

Mye av oppdrett av utstillingsundulater handler om fjær. Det kan ofte se ut som fuglen er stor og kraftig, men hvis du tar den i hånden så vil du oppleve at utrolig mye av dette består av fjær. Man har jo som mål at størrelse og form på spotsene skal stå i forhold til resten av fuglen - dette oppnår vi med å "bygge fjær" på fuglen - flere og lengre. Man bruker f.eks bevisst opalin for de bidrar ofte med en bredere fjærtype. Problemet med dette er at fuglene får så mye fjær at vi har mange spots "til overs". Disse nappes eller klippes vekk slik at de seks hovedspotsene trer frem. Disse skal som sagt være så store at de står i forhold til resten av fuglen, de skal være runde og symmetrisk plassert på begge sider av masken. I følge den nye standarden fra WBO så skal de være plassert så dypt nede på masken(det gule eller hvite feltet nedenfor nebbet) at de halvveis går nedenfor kanten. Men diskusjonen rundt fjær og hvordan man best kan oppnå bedre resultater her er så kompleks at det kunne skrives flere bøker. Mange av de store anerkjente oppdretterne i Europa setter sammen par helt bevisst etter fjærtype. f.eks en fugl med lange smale fjær mot en med brede fjær. Dermed beholder de lengde og dybde på masken, samtidig som en får bredere og dermed rundere spots - for smale fjær har rett og slett ikke plass til de store spotsene, da blir de mer avlange i formen. Klassifisering av fjærtyper på fuglen består ikke bare av yellow, medium og buff - for en buff kan selv om den har lange fjær ha mer eller mindre bredde på fjærene. Men så lenge vi avler utstillingsundulater og jobber mot en standard så er uansett spots og befjæring en del av helheten på fuglen som vi må ta hensyn til når vi driver med denne fascinerende siden av hobbyen som oppdrett av undulater er.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 01 Mai 2010, 20:19 
Brukerens avatar

Vimsen skrev:
Det man gjør om det er for mange spots, er at man napper bort noen og former spotene på en måte slik at de blir jevnt runde og fine. Spotene kan også ha betydning for tegningene ellers på enkelte fargevarianter, som f. eks Texas Clearbody. Der bør man satse på fugler som har masse spots for å få så gode farger som mulig ellers på selv fuglen. Spør meg ikke hvorfor, for det vet jeg faktisk ikke, men det har visst noe å gjøre med kvaliteten på fuglen ellers.
Mvh Vimsen

- Finnes texas clearbody kun i den engelske varianten eller er det australske individer også ?

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 02 Mai 2010, 10:00 
Brukerens avatar

Er litt usikker på problemstillingen - hvis målet er å lage en australsk variant, så er det jo bare å anskaffe seg en av utstillingstypen og sette den innpå den vanlige australske. Bruker man en han vil jo alle hunnene bli TC, og hannene bli split.

GIG skrev:
Vimsen skrev:
Mvh Vimsen

- Finnes texas clearbody kun i den engelske varianten eller er det australske individer også ?

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 05 Mai 2010, 20:43 
Brukerens avatar

Så du mener at det er bare å sette ei engelsk hunn (TC) sammen med en vanlig Australsk og få TC`er, men må ikke den Australske være TC også ? :hakkepeiling:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 05 Mai 2010, 21:14 
Site Admin
Brukerens avatar

GIG skrev:
Så du mener at det er bare å sette ei engelsk hunn (TC) sammen med en vanlig Australsk og få TC`er, men må ikke den Australske være TC også ? :hakkepeiling:

Er jo ikke noe problem å krysse engelske og australske undulater. Det kan gjøres med alle mutasjoner hvis en har de riktige å krysse med :) Er jo ingen mutasjon som kun er engelsk eller australsk etter det jeg vet :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 06 Mai 2010, 16:12 
Brukerens avatar

Ifølge konk så vil jo alle hunnene i et kull der man krysser en Engelsk hunn (Texas clearbody) og hvilken som helst Australsk hann få TC`er og resten bli split..

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 06 Mai 2010, 16:17 
Brukerens avatar

Men vi er jo ute av emne for lenge siden her, det er jo spots vi skal skrive om her.... :-o

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 06 Mai 2010, 17:18 
Site Admin
Brukerens avatar

GIG skrev:
Ifølge konk så vil jo alle hunnene i et kull der man krysser en Engelsk hunn (Texas clearbody) og hvilken som helst Australsk hann få TC`er og resten bli split..

Det jeg mente var at det spiller ingen ingen rolle om det er en engelsk TC eller australsk TC hunn en bruker, når det gjelder hva som vil komme etter disse:) Ut over det har jeg veldig lite rede på TC, men .. jeg tror hannen skal være ino :hakkepeiling:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 09 Mai 2010, 06:41 
Brukerens avatar

Kari skrev:
GIG skrev:

Det jeg mente var at det spiller ingen ingen rolle om det er en engelsk TC eller australsk TC hunn en bruker, når det gjelder hva som vil komme etter disse:) Ut over det har jeg veldig lite rede på TC, men .. jeg tror hannen skal være ino :hakkepeiling:

Misforståelse - det må være en TC han med vanlig hun som gir TC hunner og split hanner. Jeg skrev det vel slik at det kunne misforstås. Beklager

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet