Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 25 Jun 2018, 18:10

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hvor tidlig kan en anslå god kvalitet på utstillingsundulat?
InnleggSkrevet: 20 Feb 2010, 09:45 

Hvor tidlig kan en anslå god kvalitet på utstillingsundulater ?

Vi prøver å se hvordan fuglene ser ut allerede i kassen. Om de har kraftig hode- og det er også vanlig å se hvordan fjærene går rundt nebbet. Fjærene skal gå slik på fuglene at de får god bredde på hodet. Øynene skal mer eller mindre være skjult når du ser fuglen forfra.

I litteratur henvises det blant annet til "The Buffalo effect". Dette brukes til å forklare hvordan fjærene på hodet bør gå.

Noen ganger ser fuglene bra ut når de er 3 uker.
Se bilde av lysegrønn unge: http://www.123hjemmeside.dk/HS-undulat/ ... ?i=6591183

Fjærene går ut fra nebbroten overalt - også til sidene- og lager fylde til hodet. På dette bildet ser du også at masken blir dyp. Fjærene der spots er- er lange.

I redekassen kan man se at noe ser lovende ut- ja. Det er også spennende å se fuglene etterhvert som de utvikler seg. Er derfor spennende å se når de kommer ut av kassen.

Sortering er også vanskelig. Mange oppdrettere av utstillingsundulater har gjort tabben med å selge for tidlig. For da kan du selge noe du ikke vet hvordan blir. Og så ser du fuglen et halvt år etterpå- og angrer...

Det vanligste er kanskje å selge vekk noen fugler relativt raskt fordi du har bedre søsken i samme kull.

Men det er i mye litteratur (The Budgerigar World, The Challenge osv.) anbefalt at en sitter på utstillingsundulatene til de er både ett år- og også anbefalt å vente til de er 15 måneder gamle.
Men de fleste av oss har begrenset plass og kapasitet...og vi trenger plassen til årets nye unger.... derfor selger vi ofte ut fugler som er rundt 12 måneder. Det stemmer litt i mine bur/volierer å få vekk noe-, når de nye ungene vokser til. Må jo ha god plass.

Så håper man da at de nye ungene er bedre enn de i fjor.

Har man foreldre som man har lagt ned endel penger i- beholder man selvsagt disse ungene lenger- for å se hva det blir- enn hvis de er laget på et "billigere/ lavere" kvalitets par.

En annen ting er at vi også tar vekk fugler hvis vi har mange av samme fargen. Jeg trenger ikke mer enn foreksempel 3 lysegrønne spangle- og selger derfor eksempelvis den 4. beste og 5. beste.

I år har jeg laget 4 spangle unger til nå. Innbiller meg at de er bedre enn de jeg laget i fjor. Tar da en råsjangs og selger ut en spangle fra februar 06- som fikk 2. plass i spangle 0,1 klassen på Landsutstillingen- fordi jeg tror at ungene er bedre... men jeg kan ta feil...

Så det hele blir en avveining- skal man ha 150 undulater- for å se hvordan de blir- eller skal man selge seg ned- ta en sjanse ?

For vårt vedkommende har vi også prøvd å strekke oss langt for å hjelpe folk i gang med forskjellige farger/mutasjoner. Ofte selger vi fugler vi hadde tenkt å beholde- for vi tenker at vi lager noe nye-- som vi håper er bedre...

Fugler utvikler seg også forskjellig. Noen er blitt rimelig utvokst på 6- 8-10 måneder- andre er tregere. Jeg har noen isabel som trenger lang tid. De trenger sikkert nærmere 2 år.

Det har også vært diskutert om lutino trenger ekstra tid for å bli fullt utvokst. Store variasjoner også her. Oppsummering: skal du være 100% sikker vent 15 måneder- eller 18...
Trenger du plass til nye fugler- selger en litt underveis...

Arild Skimmeland

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet