Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 18 Jul 2018, 21:21

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hva synes du at en undulat skal koste?
InnleggSkrevet: 20 Feb 2010, 09:38 

Hva synes du at en undulat skal koste ?

Et tilbakeblikk på prisnivå fra 1980 til i dag.

Av: Arild Skimmeland

De fleste av oss har startet opp med vanlige fargerike undulater. Jeg fikk min første Pelle i 1980 da jeg var 12 år gammel. Han var tam og snakket som en foss. Han leste avisen og landet på skulderen. En skikkelig kosegutt. Han fikk seg også en kone; Polly. Og de fikk mange barn. Vanlige undulater kostet 100 kroner privat i 1980.

I 1982 kom de første ”engelske” undulatene i hus. De kostet 250 kroner pr. stykk på privatmarkedet. Jeg kjøpte også en lutino, den kostet 300 kroner. Dette var store penger når en var 12 år gammel. I Rogaland har prisene ligget stabilt på 250-300 kroner for ”engelske” /utstillingsundulater inntil de siste årene. Med andre ord har "engelske"/utstillingsundulater hatt tilnærmet samme prislapp i nærmere 25 år! Det samme gjelder vanlige undulater. De kunne også kjøpes for samme kronebeløp etter 25 år.

Bør en undulat ha samme prislapp i 20-25 år?
100 kr. i januar 1980 tilsvarte 330 kroner i desember 2008. Med andre ord hadde en vanlig undulat kostet 330 kroner hvis den hadde fulgt konsumprisindeksen. Med andre ord burde 330 kroner for en undulatunge være helt ok i 2009. Tenk på hva som har skjedd med lønninger og huspriser de siste 25-30 årene. Tenk også på den tiden som går med på å selge en tam undulatunge. Først telefoner, deretter hjemmebesøk i kjeller/garasje som tar opp verdifull tid. Det er klart at oppdretter bør ta bedre betalt for en fugl hjemme i kjelleren, noe som inkluderer rådgivning og telefoner og e-mail i forkant og i ettertid. Den ene fuglen må være dyrere pr. fugl enn når oppdretteren leverer ti fugler direkte til en zoo-butikk. Leverer man til zoo-butikk er det ok med 100-150 kroner stykket for vanlige undulater, men da selger man med kvantumsrabatt.

En ”engelsk”/utstillingsundulat som kostet 250 kr. i januar 1982 tilsvarte 640 kroner i desember 2008. Lutino kostet som tidligere nevnt 300 kr. i 1982. Dette tilsvarte 770 kr. i desember 2008.
Så hvis "engelske"/utstillingsundulater hadde fulgt prisutviklingen i Norge siden 1980 tallet skulle de kostet 640-770 kr. pr. stykk. (Og da snakker vi om ordinær kvalitet og vanlige farger/mutasjoner, vi snakker ikke om sjeldnere varieteter som lacewing, danskbroket, texas, rainbow eller om høyt premierte fugler). Dette er til ettertanke...

Så hvis noen synes undulater er dyrt i dag - ja så ser man at de var dyrere før.
I Danmark derimot er vanlige undulater mye billigere enn i Norge, mens utstillingsundulater er dyrere. Dansker tar glatt 600-700 danske kroner for utstillingsundulater. Det er heller ikke noe problem å kjøpe utstillingsundulater av anerkjente oppdrettere i Danmark eller Sverige for flere tusen kroner pr. stykk.

Hvis vi sammenligner prisutviklingen på undulat i forhold til hund, så blir man sjokkert. En Golden Retriver fra en høyt premiert stamme kostet i 1987 4000 kroner. 4000 kr. i juni 1987 tilsvarte 6575.80 kr. i juni 2007. Men jeg tror ikke du finner en Golden Retriver til 6500.- kroner. Jeg har fått opplyst at du måtte gi ca. 10 000 kroner i 2007. Med andre ord så må du gi mye mer en et konsumprisindeks regulert beløp. Prisstigningen på hund har vært mye større en konsumprisindeksen.

(Merk!
Beregningene viser utviklingen i kroneverdien når en tar utgangspunkt i konsumprisindeksen. Beregningene viser ikke hva enkeltvarer bør eller skal koste når prisen reguleres med konsumprisindeksen.)

Våre fugler ”produseres” i Norge - og spiser frø til norske priser- og bor i norske hus. Hva koster det å ”produsere” en undulat? Her kan man trikse mye med tall. Hvis du regner med bare at fuglen spiser frø og får noe eggefor er det ikke dyrt å lage en undulat. Men hvis vi tenker med ”blåruss” øyne er det mange kostnader; bygging av eget fuglerom til tusenvis av kroner, innkjøp av bur/netting, vannautomater, redekasser osv. I tilegg er det fortløpende utgifter til frø, eggefor, hirsekolber og veterinær. Poenget er at avlsfuglene spiser ikke bare frø når de har yngler. I tillegg har man kostnader til elektrisitet. Så kan man legge til kostnader som medlemskap i klubb, ringer, abonnement på blader og så videre. I tillegg må man selge fuglene. Da er det kostnader til hjemmeside, annonser, telefonutgifter, frakt av fugler osv. Stiller man ut må man betale gebyr til utstilling, reise og evt. overnatting. Til slutt må man legge til kostnader til anskaffelse av fugler. Hvis man importerer fugler må man legge til utgifter til veterinær og flyutgifter/ferjebilletter for å hente fuglene hjem til Norge. Så hva koster det nå å lage en undulat? Kjører du ”blåruss”- tenkningen helt ut- ja så legger du til antall timer du bruker til å stelle fuglene. Så hvis du bruker i snitt en time pr. dag i 365 dager i året- og lønner deg med en 100 lapp i timen- så blir det 36 500 kroner i året. Bruker du to timer passerer du 70 000 i ”arbeidspenger”. Lager du 35 unger- er det da 200 kroner i arbeidskostnader pr. fugl. I tillegg så kommer folk hjem til deg- og du bruker en time på å selge en fugl. Da er det bra betalt å ta 100 kroner for en vanlig undulat…

Nå tenker du nok at jeg er blitt gal. Neida, jeg vet at hobby er HOBBY og jobb er jobb. Hobby er for å koble av. Men jeg prøver bare på å fokusere på at det er mange måter å tenke på. Noen tanker er mer ekstreme - men allikevel kan de ha noe for seg.

Personlig er jeg ikke i hobbyen for å tjene penger - penger tjener man raskere og lettere på jobb. Men poenget er at det er mange ”skjulte” kostnader. Noen tror at salg av fugler gir raske penger. Det kan jeg avkrefte. Vi ser nok av de som den ene uken tar imot ”hjemløse” fugler. Uken etter selger de flotte ”hekkepar”. Noen måneder senere selger de undulater i bunt: ”Kjøp 10 undulater for 500 kroner”.

Hvis man er heldig og dyktig kan man holde seg med frø og med penger til nye innkjøp i ny og ne. For de fleste av oss er det slik at vi bruker av ”brødpengene” våre for å bygge fuglerom og for å kjøpe bur og kjøpe fugler. Vi tenker på vår hobby med glede, vi koser oss der vi ser på våre fugler. Vi drømmer om å lage bedre fugler enn i fjor… og iblant kan vi drømme at vi er ”blåruss”…

Jeg runder av med spørsmålet i overskriften:
Hva synes du at en undulat skal koste?

Edit:
(Artikkelen har tidligere stått på trykk i Norsk Tropefuglhobby bladet, ønsker ikke sette i gang en diskusjon her, men kun gi innspill til ettertanke.)

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Hva synes du at en undulat skal koste?
InnleggSkrevet: 05 Mai 2010, 20:32 
Brukerens avatar

På en dyrebutikk i dag kan en engelsk undulat ligge mellom 4-600 kr.. Men på det private markedet så kan du få den billigere men jeg har hørt om private som tar opp til 1000 kr pr.stk.. men dette kommer også an på hvilken mutasjon det er, om den er en sjelden mutasjon eller ikke... Men personlig mener jeg en utstillingsundulat bør ligge på rundt 4-500 kr.. :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 11 Mar 2011, 20:22 
Brukerens avatar

Her tar de 480 kr for en "normal" undulat på enkelte butikker.

Syns egentlig at utstillingsundulatene skal koste kanskje 5 - 8 hundre. Når man kjøper seg rasehunder, så er det dyrere. Igrunn uansett hvilke dyr, så det at undulatene er litt dyrere synes jeg egentlig er helt greit.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 09 Des 2014, 23:55 
Brukerens avatar

Jeg synes en undulat burde koste 800-1200 kroner. Terskelen for å skaffe seg dyr burde generelt være høyere. Verdien av et lite liv burde speiles bedre i kroner og øre og få folk til å ønske å ta vare på dyret som noe de har betalt noe for. Jeg så undulater i dyrebutikk til 190 kroner og det er bare trist. Hvem som helst kan ta de med så og si gratis, og jeg vedder på at mange ikke tenker tanken en gang på kostnader med mat, utstyr, helse og ikke minst veterinær. Jeg så en stakkar i butikk, og den hadde scaly face. Jeg sa fra i butikken at de måtte bruke veterinær på den og da bare så de på meg som om jeg var fra mars, og mente de behandlet slikt selv - med olivenolje..... Tenker den fikk kort prosess etterpå i stedet. Den sto sammen med 6-7 andre fugler som også var til salgs for samme pris. Mest sannsynlig smittet med scaly hele gjengen.

Må legge til at jeg sendte inn bekymringsmelding til mattilsynet. Grrrrr.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 16 Des 2014, 20:32 
Brukerens avatar

Den fuglen vi kjøpe nå nylig kostet 450 og det synes jeg er lite. Nå er jeg mer opptatt av dyreveldferd enn selve prisen, men jeg synes man bør ønske seg et dyr såpass at man er villig til å betale noe for det.

Fuglen vi kjøpte nå, kome også med kontrakt, hvor et av punktene var at oppdretter har rett til å ta den tilbake feks ved vanskjøtsel. Jeg vet sånt er vanskelig å drive gjennom i virkeligheten, men jeg synes det står respekt av at de prøver.

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Hvaa synes du at en undulat skal koste?
InnleggSkrevet: 16 Des 2014, 22:46 
Site Admin
Brukerens avatar

Jeg tror nok det er temmelig urealistisk at en skal kunne ta 800-1200 kr for en undulat :) . Og jeg tror ikke at en høy pris automatisk gir dem noe bedre hjem. :)

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet