Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 25 Mai 2018, 00:11

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Engelsk/utstillingsundulat.
InnleggSkrevet: 16 Jan 2014, 19:14 
Brukerens avatar

For nokre år tilbake satt eg med funderingar på kva definisjonen på engelske undulatar var og utstillingsundulatar og tok opp temaet her på forumet. Og ein del anna eg funderte på rundt det.
Da trudde eg at vi hadde australske, så havna nokon i «engelsk-båsen», og så hadde vi dei som var i «utstillingsundulat-båsen». Den gong kom det inn folk som har drive med utstillingsundulatar i mange år, og forklarte korleis det låg an.

No er her ikkje så mange igjen frå den tida eg tok dette opp og spurte, så blir litt nyskjerrig på korleis korleis deler dåkke inn fuglane? Om der er det?

Eg spør også pga eg får henvendelsar i dann og vann om ungar, om dei er «ekte engelsk, 100% engelsk» osv. Eg blir rett og slett usikker på kva som blir etterspurt og kva ligg i definisjonen/forventningar ein «engelsk»unge.

Eg burde selvfølgelig tenkt så langt at eg burde spurt den enkelte som tek kontakt, kva dei tenker og legg i det, men det har eg rett og slett ikkje kome på å gjer. Før no. :flause:

Uansett, det hadde vore veldig ok å vite litt kva folk legg i dei ulike begrepa og eventuelle inndelingar.

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Engelsk/utstillingsundulat.
InnleggSkrevet: 16 Jan 2014, 19:29 
Brukerens avatar

Jeg personlig mener engelsk/utstillingsundulat er det samme.
Men nå skal det jo sies at det er jo stor forskjell på kvalitet og størrelse ute og går da.
Jeg kaller de bare australske og engelske.
Er det blandinger kaller jeg de bare halvt engelske :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 16 Jan 2014, 19:36 
Brukerens avatar

Sånn som jeg har sett på det fram til nå er det 3 "typer"

De vanlig små lette undulatene (Australske)

De noe større undulatene (Engelske)

Å de digre tunge undulatene, som nesten ikke klarer å fly. (Utstilling)

Tror de fleste som etterspør engelske undulater tenker på den typen som er stor, men ikke ekstrem. Når en ser på hva som blir solgt i butikk som engelske undulater, er det vel egentlig bare de med god størrelse om gjelder.
Hva som er 100% er vel egentlig umulig å si noe om.

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Engelsk/.
InnleggSkrevet: 16 Jan 2014, 19:38 
Brukerens avatar

her prøver jeg være lit nøye på det jeg :eller: jeg sier vanlig undulat og utstillingsundulat :jepp: det andre kaler jeg bare for et en blanding :jepp: hender jeg kaller utstillingsundulat for engelske og ;) men det er bare for folk som ikke har peiling :jepp: for for de vill ikke utstillingsundulat si en ting :glis:

linken til siden til hobbyoppdrette mit på fb :)
https://www.facebook.com/DavidsHobbyopp ... ter?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 16 Jan 2014, 20:48 
Site Admin
Brukerens avatar

Dersom en ser på bilder av de som vinner i klassen engelske på utstilling, så er jeg vel litt usikker på om en kan bruke begrepet utstillingsundulat på ALLE engelske ;)

En kan vel si at en unge er engelsk dersom den har foreldre med typisk engelsk preg kanskje, uten at de kommer opp mot den standarden som er satt for en utstillingsundulat. Personlig så synes jeg det er dumt å bruke 25 % engelsk, 50 % engelsk osv - da ville jeg heller si at den er en blanding av australsk og engelsk for hvor mye engelsk preg en unge arver fra en sånn sammensetning er jo ikke gitt... noen kan se ut som store australske og noen kan ha mye av preget til en engelsk :jepp. Men vet at mange bruker dette med prosenter i forhold til engelsk som et "salgstriks" ;)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 16 Jan 2014, 21:23 
Brukerens avatar

Eg synes berre det er interessant kor vi danner oss kanskje ulike bilder/ definisjon på samme ting. :jepp: Og for min del, ver litt obs på akkurat dette når der kjem f.eks ein forespørsel på ein unge.

Det med prosent sei ingenting. Så heilt på linje med deg der Kari. :jepp:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 21 Jan 2014, 08:34 

Jeg for min del mener når jeg vil ha en engelsk unge, at man kan dokumentere bakover i slekta at foreldre og besteforeldre er engelske, og at det ikke er en blanding. De må ha det engelske preget godt synlig og være større enn australske. For meg er engelsk og utstillingsundulat det samme, men utstillingsundulaten er jo ekstremt stor og i utstillingsmiljøet er det vel større jo bedre. Men det er vel forskjell på størrelsen på de australske også?

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet