Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 21 Jan 2018, 15:50

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: noen spørsmål om utsiling
InnleggSkrevet: 26 Mai 2012, 23:14 
Brukerens avatar

har noen spørsmål jeg vil ha svar på

1 er det bare utstillingsundulater som kan stiles ut på utsiling eller kan australske undulater og stilles ut ??

2 pippipen ha stamtavle for og stiles ut ??

3 koster det noe og stille ut en undulat på utsiling

4 har vært på utsiling av høns og det har det noen fugler som var til salgs er skjer det og på undulatutstillinger ??

takker for svarene jeg får :hjerter:

linken til siden til hobbyoppdrette mit på fb :)
https://www.facebook.com/DavidsHobbyopp ... ter?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: noen spørsmål om utsiling
InnleggSkrevet: 27 Mai 2012, 09:46 
Brukerens avatar

Nå skulle jeg ønske Laffen stakk innom... Han kunne gitt sikre svar på alt det.
Men Anne tror jeg også har god greie på disse sakene. Får håpe hun står opp snart :luring:
:glis:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 27 Mai 2012, 10:13 
Brukerens avatar

spøtte jeg så vanskelig nå ?? :glis:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 27 Mai 2012, 11:13 
Brukerens avatar

JEG vet i vaffal ikke svarene ;)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 27 Mai 2012, 12:23 
Brukerens avatar

Kan ikkje alle svara, men kanskje nokre?

Så vidt meg bekjend så er det engelske som blir stillt ut.
Fuglane skal ver ringmerka og der skal så vidt eg veit også ver oppdretterbevis. Det er ikkje krav om du skal ha papir på mange generasjonar tilbake.
Fuglane skal stå i godkjende utstillingsbur, og blir levert inn dagen før utstillinga tek til. Der skal ikkje ver noko form for opplysningar på utstillingsburet om fugl eller eigar. Den blir påmeldt i klasse og får eit nr.
Det kostar eit lite gebyr for påmelding, og så er det ein liten sum ein må betale pr fugl. Men, der er også sett ei øvre grense for betaling. Så stiller ein f.eks 20 fuglar, så betaler ein ikkje meir enn maksgrensa.
Privat kjøp og salg trur eg er tillatt.

Dompappen, Laffen og Konk kan desse reglane og kan korrigere evt feil eg har skrive. ;)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 27 Mai 2012, 12:48 
Brukerens avatar

Det er rart at disse som driver med utstilingsundelater ikke er mer aktive i forumet. Eller har de eget forum for utstilingsundulater. I dueverden som jeg har mer kjennskap til Er det store problemer med nyrekruttering. Der har forgubbingen blitt et alvorlig problem for hobbyen. I dag har de unge så mye å velge mellom at dyrehold kommer lengre og lengre ned på listen.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 27 Mai 2012, 15:16 
Brukerens avatar

de er nok innom å ser Erik , men de har det sikkert travelt og driver på en høyere nivå enn oss hobby entusiaster ;)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 27 Mai 2012, 17:56 
Brukerens avatar

Hei
Ja det er rart at vi ikke er mer på forumene!
Det er for mye krangling, tre undulatforum i et lite land som Norge sier vel sitt. Det er en trendens til at det daner seg ”Dronninger” som kan alt, og da gir de fleste seg med å skrive innlegg. Driver med flere andre hobbyer akvariefisk skyting. det er likt på de forumene også. De som har holt på en stund gidder ikke og argumentere med folk med ”14 dagers ” erfaring da er det lettere og bare å holde seg vekke. Har selv fått føle vreden til noen av disse, når jeg svarte noe som var sant men som de bestemte var upassende.
Vi leser litt på forumene svarer sjelden, og koser oss med fuglene hjemme.
Reiser på noen utstilinger og snaker med andre oppdrettere på tlf eller besøker hverandre.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 27 Mai 2012, 18:30 
Brukerens avatar

Det høres så trist ut, det du forteller.
Jeg forsøker å tenke etter, men kan ikke huske en eneste krangel i de 5-7 mnd. jeg har vært her. Det har aldri vært ubehagelig.
Innimellom uttaler vi oss vel bastante, men så ler vi av det sammen, og livet går videre. Sånn synes JEG at det er.

Kan ikke se noen "dronning" her, som vi andre må bøye oss for. Vi hevder hva vi mener, alle mann, og så får konklusjonen bli stående åpen, dersom ingen avgjørelse gis.
Den som er minst diplomatisk her, er riktignok meg selv... men jeg lærer.

Skulle ønske du ville bidra med det du kan, jeg, Laffen. Skulle ønske det.

Ville f.eks. gjerne hatt ditt synspunkt på om den vakre danskbrokete ungen til Kari, kan være opalin... Det er mye som taler for. men jeg klarer liksom ikke helt å se at den er det.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 27 Mai 2012, 21:23 
Brukerens avatar

må si meg enig med Laffen da jeg har opplevd det selv på mange forum det er ikke noe gøy man får liksom ikke noe lyst til og skrive på de eller og være der inne !!
for og ikke si rettskriving hvor mye folk har kjefta på meg for skrivefeil noe som jeg ikke syns har så gøy da jeg ikke er så flink til og skrive på grund av dysleksi

men her på forumet er det bare snile mennesker :jepp: og det har jeg erfart med det lille impulskjøp jeg hadde i april.trodde jeg kom til og bli skjelt ut til de grader at jeg ikke hadde turt og være her inne men det blei jeg ikke :). er så veldig glad for at jeg fant det forumet med alle dise hyggelige personene :hjerter: :gruppeklem:

takk for svare dit anne det hjelp en del :jepp:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 29 Mai 2012, 20:51 
Brukerens avatar

anne skrev:
Kan ikkje alle svara, men kanskje nokre?

Så vidt meg bekjend så er det engelske som blir stillt ut.
Fuglane skal ver ringmerka og der skal så vidt eg veit også ver oppdretterbevis. Det er ikkje krav om du skal ha papir på mange generasjonar tilbake.
Fuglane skal stå i godkjende utstillingsbur, og blir levert inn dagen før utstillinga tek til. Der skal ikkje ver noko form for opplysningar på utstillingsburet om fugl eller eigar. Den blir påmeldt i klasse og får eit nr.
Det kostar eit lite gebyr for påmelding, og så er det ein liten sum ein må betale pr fugl. Men, der er også sett ei øvre grense for betaling. Så stiller ein f.eks 20 fuglar, så betaler ein ikkje meir enn maksgrensa.
Privat kjøp og salg trur eg er tillatt.

Dompappen, Laffen og Konk kan desse reglane og kan korrigere evt feil eg har skrive. ;)

Dette var gode svar - men engelsk undulat er et begrep jeg ikke liker så godt - vi stiller undulat av utstillingskvalitet - dvs vi jobber hele tiden mot en standard som ble sist revidert i 2009 - den kan ses på WBO og NUK sine sider. Ingen kan hindre en hvilken som helst oppdretter som har ringmerket sine fugler i å stille. Faktisk så håper vi at flere tar sjansen i å delta på våre utstillinger - vi er en god sammensveist gjeng med både kvinner og menn, (Dessverre noe få kvinner- ønsker oss flere) - Vi har det supert sosialt sammen når vi møtes - og praten går livlig rundt alle aspekter i hobbyen som vi har felles. Naturlig nok så vil den australske varianten komme ganske langt ned på listene - men de som mener de har en undulat av grei kvalitet bør absolutt stille denne - for å "benchmarke" denne mot andre. Dette for å få en pekepinn hvordan de ligger an kvalitetsmessig sammenlignet med andres fugler.
Alle er ihvertfall hjertelig velkommen. Det som gir meg og flere dårlig samvittighet er at når LU arrangeres blir vi så mye opptatt med møter i NTL (Generalforsamling) slik at vi ikke får være sammen med andre i utstillingslokalet som vi ønsker - Det er jo her vi burde være tilgjengelige for undulatoppdrettere slik at de kan komme til oss for å stille spm omkring utstillingsdelen av hobbyen.
Men vårt Ungfuglskue er bygget opp over en helt annen lest. Vi bruker hele helgen for å ha det trivelig sammen og det er mange spørsmål som blir diskutert - og det er ikke fritt for at dagen blir nesten ny når vi endelig kryper til sengs. Og bare så det er sagt - her er ingen spørsmål dumme, vi diskuterer det meste omkring hobbyen den helgen dette foregår.
I år skal Ungfuglskue finne sted helgen rundt sankthans - 22.-24 juni. Sted er Tveit Jordbrukskole i Nedstrand. Alle er hjertelig velkommen til å delta - priser for overnatting, påmelding av fugler samt festligheter er beskrevet i kommende NTh blad som er like rundt hjørnet nå. KOM OG FÅ SAMMENLIGNET DINE FUGLER, ELLER KOM UTEN FUGLER, FOR EN HYGGELIG PRAT MED ANDRE OPPDRETTERE AV UTSTILLINGSUNDULATEN. MVH kJELL.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 30 Mai 2012, 09:02 
Brukerens avatar

Takk skal du ha, da har eg i allefall fått med meg litt. :D

Trur det hadde vore ein opplevelse å bli med på utstilling, enten ein har noko å stille med, eller berre for å sjå. :)

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet