Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 23 Feb 2018, 13:48

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bara lite nyfiken på mina engelska undulaters kvalitet.
InnleggSkrevet: 30 Sep 2011, 23:39 
Brukerens avatar

Vet att de helt garanterat säkert inte är goda utställningsfåglar, men var på skalan ca är de?

Har dessa för att få upp storlek och lite kraftigare typ på de mutationerna som har en tendens att kunna bli små i storleken så som isabella, lacewing + danskbrokade bara för att nämna några, samtidigt som jag själv egentligen tycker bäst om de med lagom mycket fjädrar och lagom djup mask. så som min Tito:

Bilde
1 år.

Bilde
Bilde
Han här är efter upplysningarna född den 15 september 2010.

Bilde
Så denna som är född 15 Oktober 2010

Bilde
Denna damen är född i februari 2008 så hon är ganska vuxen.

Kommer alltså inte tt satsa mot utställningsundulater, men är ändå lite intressant att höra vad det är jag har i min blandade flock i campingvagnen :jepp:

Sist endret av Lilliot den 08 Okt 2011, 19:04, endret 1 gang

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Bara lite nyfiken på mina engelska undulaters kvalitet.
InnleggSkrevet: 01 Okt 2011, 09:35 
Brukerens avatar

flotte alle sammen iafall :forelsket:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 27 Okt 2011, 13:59 

nydelige syns jeg =p~

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 27 Okt 2011, 16:19 
Site Admin
Brukerens avatar

De grågrønne er jo rimelig "stramme" :) Vibeke også. Men er Alvepiken ren engelsk ? Hun ser liksom litt mer blanding ut :kloeseg:
Har ingen peiling på kriterier for utstillingsundulater, så det holder jeg meg langt unna ;)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 27 Okt 2011, 18:15 
Brukerens avatar

Kari skrev:
De grågrønne er jo rimelig "stramme" :) Vibeke også. Men er Alvepiken ren engelsk ? Hun ser liksom litt mer blanding ut :kloeseg:
Har ingen peiling på kriterier for utstillingsundulater, så det holder jeg meg langt unna ;)

De er vel klomper alle sammen :glis:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 27 Okt 2011, 21:51 
Brukerens avatar

For få et mer skikkelig svar på kvaliteten på dine engelske undulater, skulle du kanskje sende bildene til noen av dem som driver med utstilling.
Mvh Vimsen

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 27 Okt 2011, 22:55 
Brukerens avatar

Tack för svar alla :)

Jo Alvepiken är rent engelsk, med Tito och Kationka som besteforeldre på ena sidan, Katinka kom från Rugemors oppdrett och hennes pappa var Borgermesteren, mor minns jag inte namn på.
Pappan till Alvepiken är en engelsk df spangle i vitt. Så Mix är hion inte, möjligen allt spangle som ligger bak henen kan ha haft någon påverknbingsgrad när det gäller typen.
Nu har jag ju också setta tt en del av dessa engelska kan vara mellankvaliitet på med stram fjäderdr¨åakt, i kombination med en godt befjädrad make så bruklar det kunan bli någon unge med vbätter fjäderkvalitet också. Fast det kan nu också vara så att det bara är på tiden att få in någon generation med nt i grönt för att få upp typen möjligen f¨ro det løigger flera generationer med grå och blå bak henne.

Boller, PHØ vill nog inte säga att någon av de øligger helt in i bollekategorin, joo, möjloigen de 2 grågröna kanske.

Tack f¨ro Ttips Vimsen, kanske jag väljer att g¨ro0a det du förelsår, men vet egentligen inte, f¨ro det blir väl egentligen inte avel av "rena" engeska här men jag tar de mer än gärna in på de normala undulaterna för att få upp storleken något, speciellt på de mutationerna som har en tendens att krympa om man avlar fleragenerationer på de, speciellt gäller väl det då danskbroket, ecentuellt opaliner och lacewing.

Har nu också en liten teori när dte gäller blackface/coalfacegenet som dök upp här i fjor och jag har en aldrig så liten misstanke om att det måste vara en eller annan förbindelse med danskbroket i kombination med extra mycket stora spots på flera engelska undulater. Kan vara att jag är på vidvanke i teorin, men har ändå valt att sätta far till sotsnutene (Charly) i hekk med Vibéke och det kan se ut som om det är något på gång där nu. Vi får se om teorin stämmer i varjefall och oavsett så är det nog ingen negativ sak att få in lite mer engelskt blod på Charlys linje (engelsk bestefar), kan ju också vara att jag tar och sätter ungar från den kullen i halvsyskonkombination med någon av de tidigare av Charlys ungar e4ller hans barnbarn möjligen, det får tiden visa, 2 av hans avkommor sedan tidigare skall i varjefall sättas i hekk i loppet av sesongen 2011/2012 här + att två antagligen sätts i häck där de bor nu :)

Klomper PHØ, de är undulater och det heter bollepippser Kari :spark:

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet