Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 23 Okt 2018, 13:37

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Engelske?
InnleggSkrevet: 04 Apr 2011, 17:15 
Brukerens avatar

anne skrev:
Synes det er veldig ok å få tanker, synspunkt og ein diskusjon om tema. Det er skikkelig lærerikt, forvirrande og oppklarande på samme tid. :)
Pr i dag ser eg ikkje for meg at eg kjem til å reise på utstilling, sjølv om eg trur det hadde vore ein opplevelse. Men kva veit eg kva eg har lyst til om nokre år fram i tid?
Uansett, kjøpte ein for nesten 1 år sidan der det blei sagt den var 100% engelsk. Eg var glad og lykkelig ( uvitande) og synes sjølv eg hadde vore heldig som hadde fått ein så stor og kraftig fugl. At den var engelsk var eg ikkje i tvil om.
Etterkvart har det dukka opp 3 stk, som eg no veit held mål og er det som eg oppfattar er virkelig engelsk. Og dei 3 kontra den eg kjøpte for 1 år sidan er det himmelvid forskjell på. Samtidig som det er stor forskjell på den eine "engelske" sett i forhold til vanlige eg har. Så i min verden så har eg tenkt at det er ei inndeling på 3 eg. Vanlige, engelske og så utstillingsundulater. Der har eg teke feil.
Det utgjer ingen problem for mitt vedkomande i det heile. Og min første "engelske" er like flott i mine auge i dag, som den har vore. Er og kjem nok til å bli "den glade amatør oppdretter". Men det betyr ikkje at eg ikkje har lyst å forstå, kunne litt og ha ei formeining/ vite litt kva eg snakker om. Dette gjeld både på kva eg sjølv evt kjøper inn i framtida, kva eg sett sammen, og kva eg sel vidare. :)

enig med deg Anne :tommelopp:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Apr 2011, 18:26 
Site Admin
Brukerens avatar

Jeg har også tenkt som deg Anne, at jeg deler i 3, australsk, engelsk og utstilling.
De som ikke kan brukes i utstilling tenker jeg på som engelske.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Apr 2011, 19:01 
Brukerens avatar

Trur kanskje at det ikkje berre er vi som tenker slik. ;)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Apr 2011, 21:18 
Site Admin
Brukerens avatar

Men... hva er det da som skiller de "vanlige" australske og de engelske (altså de som ikke er utstillingsundulater) når det gjelder pris ? :kloeseg: En ser jo stadig vekk at det tas mer betalt for engelske som ikke er klassifisert som utstillingsundulater enn for australske :hmmm: Som anne sier... vi ser jo stadig vekk såkalte engelske som selges, uten noe annet "ekstra" preg enn at de kanskje er litt større enn en vanlig australske. Tror jeg har mange engelske jeg :glis:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Apr 2011, 21:31 
Site Admin
Brukerens avatar

For meg er det ikke så vanskelig å se på mine hvertfall, i og med at alle mine engelske er kjøpt hos Budgie/Laffen og Vimsen.
Tydelig forskjell fra de australske, og jeg har noen store australske også, men det er noe helt annet. :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Apr 2011, 21:59 
Brukerens avatar

Når det gjeld pris, veit eg sant og sei ikkje sikkert. Men inntrykket eg har, er at dei "engelske" ligg på samme prisnivå som dei engelske som innehar dei særprega dei skal ha. Og er det slik,så kjennes det litt feil ut for meg.
Ser du lurer på pris-skillet mellom vanlige og "engelske", men har ikkje noko viselig svar. For det varierer vel litt på prisen hos dei vanlige?

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 07 Jun 2011, 15:40 
Brukerens avatar

Inni hodet mitt har jeg også delt det helle inn i 3. Ser jo på dyrebutikkene her at bare undulaten er litt større enn de andre koster den fort 150,- mer. Men de ligner jo overhode ikke på riktige engelske annet enn at de kanskje har litt mer panne.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 08 Jun 2011, 16:55 

Dere stiller jamen vanskelige spørsmål, En engelsk undulat er jo ikke en annen rase enn en australsk. Derfor vil det jo hos de fleste utstillingsoppdrettere finnes undulater av varierende kvalitet (også hos toppopdretterne) Uansett vil disse fuglene være større i kropp og hode enn de australske og de dårligste vil se mere austalske ut. Hvis man starter med fugler av god utstillingskvalitet og lar dem hekke tilfeldig uten bevist parsammensetting vil de i løpet av noen få år se mer og mer ut som austalske. Derfor er det alltid "engelske" undulater på markedet som ligner svært mye på vanlig australsk. De av dere som ønsker undulater som er av utstillingskvalitet bør nok hente dem hos oppdrettere som stiller ut fuglene sine, da får dere fugler som har det preget som en moderne utstillingsundulat skal ha selv om dere selfølgelig ikke får kjøpt de beste utstillingsfuglene hvis dere ikke vil starte med utstilling selv.
Når det gjelder pris så får man som regel det man betaler for. Vi som driver med utstilling har de siste årene importert kvalitetsfugler fra Danmark Tyskland og Holland og betalt mange ganger så mye for disse fuglene enn hva vi kan få for avkommet i Norge til det er markedet for lite.
Hos meg f.eks prises fuglen mye etter kvalitet og lite etter farge fra 400-500kr for en fugl av grei kvalitet til 1000+ for en topp fugl og de selges sjelden og kun til andre utstillingsoppdrettere.
Men uansett hva vi måtte få for salgsfuglene vil vi alltid gå i minus fordi vi må hente fugler i utlandet hvor prisene er det mangedobbelte av det den er her

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 08 Jun 2011, 17:09 
Brukerens avatar

:glis: spørsmål er til for å stilles vetu Dompappen og vi er glade for svarene vi får :)
intressant tema :jepp:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 08 Jun 2011, 18:06 
Brukerens avatar

:D Enkelte ting som berre kjem deisande ned, som det også er tydelig at det er ein del uklarheiter på. Ikkje berre hos meg. Utrulig ok at det blir forklart, slik at det fell litt meir på plass. :jepp:

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet