Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 27 Mai 2018, 00:38

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Engelske?
InnleggSkrevet: 02 Apr 2011, 13:11 
Brukerens avatar

Husarbeid er ikkje alltid det mest givande, og da blir det til hovudet tek sine eigne vegar og ein tanke plutselig dukker opp. :eller:

Kjenner til bakgrunnen til det vi kaller engelske undulater. Det er ok.
Men kva slags kriterie skal til for at det blir klassifisert som engelsk undulat?
Veit mht utstillingsundulater så går det på størrelse/total-lengde, breidde på hovud, skuldrer og fjørbekledning, mengde, breidde, retning og sikkert enda meir til. :)

Så har vi dei engelske, men som ikkje har desse særprega. Men vi kallar dei likevel 100% engelsk.
Etter det så kjem dei som er iblanda engelsk med så og så mange %.
Tek vi f.eks ein 50% engelsk unge, kor mykje jobbing skal til framover ( i generasjoner) for at vi kan sei den er 100% engelsk? Går det etter matematikken oppover? Eller er det også fleire ting som skal til?

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Engelske?
InnleggSkrevet: 02 Apr 2011, 13:42 
Brukerens avatar

som du spør :hmmm: :hakkepeiling:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 02 Apr 2011, 14:04 
Site Admin
Brukerens avatar

Gry skrev:
som du spør :hmmm: :hakkepeiling:

:hahaha:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 02 Apr 2011, 14:43 
Brukerens avatar

Synes det er ein meget naturlig tanke eg som dukker opp av vaskebøtta. Og da må eg berre ha eit svar da. ;) :D Det kan liksom ikkje berre ver slik at nokon kan sei at "jepp, denne er engelsk", og så er den det, sett litt på spissen. Det må meir til, og da er eg nyskjerrig på kva. :D

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 02 Apr 2011, 15:00 
Site Admin
Brukerens avatar

Dette har jeg også lurt på, så fint at du spør. :)
Kanskje noen som driver oppdrett av engelske har et godt svar på det.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 02 Apr 2011, 17:18 
Brukerens avatar

Vet inte hur det är med de engelska undulaterna, kan bara utgå från kaniner där man mixar in andra rtaser i en ras för att förbättra eller få in nytt blod genetiskt, där räknas djuren som renrasiga och kan ställas ut som en ras när alla kriterier uppfylls angående storlek, färg och rasepreg komer fram, det kan då variera enormt på hur ånga generationer dte tar att få detta rasepreget. avlade in dvergvedder på rasen rex en fgång för att jobba min in på dvergvedder med rexpäls ( egen godkänd päls struktur på en ras med hängande öron) djuren blev då blandningar i första generation 50% dvv och 50% stor rex med ett öra upp och ett ner. något av djuren syskonparades ( nnavel är inte skadligt på kanin med mindre det ligger något genetiskt fel skjult och det vill vi inte ha bland djuren, kommer sådant fram så tas linjen ut av avel) av de syskonparade djurne fällde en del av de öronen och fick rexpäls, men var inte speciellt rstypiska som dvv, i räknar med att det tar i varjefall 5-7 generationer att få in det rätatraspreget på en sådan ras om man mixar in större ras.. någon av ungarna i F1 generationen parades tillbaka på en stor rex och gav då rex som jag bara f¨ro skojs skull ställde ut som rasen stor rex, blevc tämligen överraskad när han i delpoeng fick full poeng på rasepreget och bra poeng på pälskvalitet och det var då en kanin med 25% dvv i sig och 75% rex Den kaninen var då rastypisk.

Vill nog tro det kan gå på engelska undulater på liknande vis om du avlar n australiensk, det blir kroppstyp, fjäderdräkt och annat som avgör om djuen är rena engelska eller inte.
En annan sak är då att inga engelska undulater avlar enbart goda utställngsdjur utan det kommer både och bland de både med stram fjäder dräkt och de med mer utställningsbarhet? (rätta mig gärna om jag har fel)
Balansegangen när dte gäller utställningsbarhet och avelsduglighet kan vara svår och det är väl antagligen inte alla utstallningsfåglar som är lika goda avlare vill jag tro, men många mindre bra avelsfåglar kan ge fina ungar. dvs att fåglarna inte avlar homozygot, dvs "enhetligt lika god kvalitet"
på hund tror jag man räknar en ras ren efter 7 generationer om man blandar in annan ras en generation dvs att man måst helt ner till generation F7 innan man kan kalla hynden renrasig, ändå så är dte många raser där som inte avløar rent oh ger valpar med fel färg, hängande öron på en ras som skall ha stående mm.
I vissa länder kan man då få sökt om dispans på denna typen av mix när de avlar någorlunda "rent". Hä i landet så är det efter det jag vet inte "lovligt" tt blanda raser och så avla in p smma ras som en av föräldrarna är, men jag vet de i england för en de år sedan startade ett projekt där man blandade in Welsh Corgi med stubbhale på boxer för att få in medfödd stubbhale på
rasen boxer. Detta kan man läsa om här: http://www.steynmere.com/ARTICLES2.html

Tror inte det kan ses på samma vis på undulater eftersom engelska undulater egentligen inte är en egen ras,men en förädlad variant av viltformen eller de mindre australienska undulaterna? :hmmm:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 03 Apr 2011, 00:20 
Site Admin
Brukerens avatar

Blir det ikke her også, som det å få fram en DEC... spiller ingen rolle hva den blir produsert av bare den fyller kriteriene ? Klarer en å få fram en flott engelsk som oppfyller alle krav via en halv og en hel - så er det vel ingen som spør om opphavet her heller ? :hakkepeiling: :hmmm:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 03 Apr 2011, 09:28 
Brukerens avatar

Eg har ikkje peiling. :hakkepeiling: Driv ein med utstilling, er det nok kriterier det går på. Er egentlig ikkje dei eg undrer med på. Men dei andre som vi likevel kallar engelsk. Varasjonane på dei er ganske store. Likevel sei vi dei er 100% engelsk. Og vi oppgir ofte blanding med så og så mange %. Det er sikkert ikkje feil å gjer det, men skulle tru det også er litt retningslinjer mht desse også. :kloeseg:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 03 Apr 2011, 13:26 
Brukerens avatar

Engelske undulater er det navnet som ble brukt før på Utstilingsundulater.
Ser at flere kaller fugler som er litt større en vanlige for Engelske.
Muligens bare et salgs triks. De såkalte Engelske jeg har sett bilde av har ikke mye med utstilings undulater og gjøre.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 03 Apr 2011, 13:29 
Brukerens avatar

Ja, og det er akkurat det eg er ute etter. Vi kallar det det, men er dei egentlig det, og kva skal til for at vi faktisk kan kalle dei det, med rette?

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 03 Apr 2011, 21:14 
Brukerens avatar

Det enkleste er nok og stille fuglene ut da er en ikke i tvil om hva som er hva.
Eller bare å besøke en utstilling, det er flere mulig heter: Ungfuglskue i Nedstrand eller Landsutstiling i Drammen.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 03 Apr 2011, 21:21 
Brukerens avatar

Eller man kan lære dem å snakke....snakker de engelsk....ja så er den saken grei liksom ;)
neida unnskyld :D måtte bare :eller:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Apr 2011, 13:44 
Site Admin
Brukerens avatar

Laffen skrev:
Engelske undulater er det navnet som ble brukt før på Utstilingsundulater.
Ser at flere kaller fugler som er litt større en vanlige for Engelske.
Muligens bare et salgs triks. De såkalte Engelske jeg har sett bilde av har ikke mye med utstilings undulater og gjøre.

Jeg tar mer for undulatene som er halvt engelske og de som er engelske.
(Da har jeg kun kjøpt engelske av deg og Vimsen og de er vel garantert engelske. ;) )

Ser ann størrelsen på ungen før jeg setter pris.
Nå gå jeg ikke voldsomt opp i pris, men litt ettersom jeg synes de ser kraftigere og "finere" ut. :)

I dyrebutikker tar de jo nå minst 400 for australske, og jeg synes ikke vi skal ligge så langt etter som selger privat,
på tide at vi øker litt på prisene synes jeg, det er tross alt endel jobb med de, og mye utgifter som hører med.

Men jeg hadde ikke latt en undulat gå som engelsk om jeg ikke hadde kjøpt de fra slike som dere
som har peiling og kan gå god for at de er engelske.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Apr 2011, 14:40 
Brukerens avatar

Helt reelt sett så borde man kanske göra större skillnad mellan engelsk och utställningsundulat pga att alla engelska inte håller standarden utställningsundulaterna bör ha, men i vissa fall kan ge utställningsbara ungar?

Ser jag på mina projekt med kaninerna så tar jag inte mer för en mix som kan ge renrasiga och utställningsbara ungar pga att de är just mixar, men ungar efter dessa mixarna går upp i pris allt efter kvalitet på päls, typ och om färgen är godkänd till utställning. Ett rasrent djur som inte är tst¨åallningsbar pga att de inte har godkänd färg, kan också ge godkända färger, men har enbart värde som avelskanbiner för de som vet vad de bör avla in för att få fram detta.
Är sedan djuret vuxet och ställd med en sumam över 93p så ökar priset för varje halvpoeng ut från de rekomenderade prioserna ( man kan fritt sätat priserna där man vill även om kaninavklsforeningen har anbefalte priser så är detta bara en rekomendering på vad de bör kunna kosta).
Men då är dte alltså kvaliteten på de poengsatta djuren som är med att bestämma priset, men att ta extra pris för ungar efter högt premierade djur är heller inte riktuigt eftersiom man aldrig har någon garanti på att alla ungar får den samma kvaliteten som sina föräldrar, det ligger gener långt bak som kan komma fram som sätter ner kvaliteten också.

För mig så är en ren engelsk undulat en som kommer efter utställningslinjer, men inte har det extra de borde haft för att ställas ut.
Men nu har inte jag något mål att arbeta fram utställningsbara djur, utan avlar in de större "engelska" med mer kända linjer baköver för att det för mig känns tryggare att känna upphavet i störst möjlig mån + att de större har mycket att tillföra på de mindre normala undulaterna som kan ha en tendens att bli små i storleken på vissa mutationer.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Apr 2011, 16:36 
Brukerens avatar

Synes det er veldig ok å få tanker, synspunkt og ein diskusjon om tema. Det er skikkelig lærerikt, forvirrande og oppklarande på samme tid. :)
Pr i dag ser eg ikkje for meg at eg kjem til å reise på utstilling, sjølv om eg trur det hadde vore ein opplevelse. Men kva veit eg kva eg har lyst til om nokre år fram i tid?
Uansett, kjøpte ein for nesten 1 år sidan der det blei sagt den var 100% engelsk. Eg var glad og lykkelig ( uvitande) og synes sjølv eg hadde vore heldig som hadde fått ein så stor og kraftig fugl. At den var engelsk var eg ikkje i tvil om.
Etterkvart har det dukka opp 3 stk, som eg no veit held mål og er det som eg oppfattar er virkelig engelsk. Og dei 3 kontra den eg kjøpte for 1 år sidan er det himmelvid forskjell på. Samtidig som det er stor forskjell på den eine "engelske" sett i forhold til vanlige eg har. Så i min verden så har eg tenkt at det er ei inndeling på 3 eg. Vanlige, engelske og så utstillingsundulater. Der har eg teke feil.
Det utgjer ingen problem for mitt vedkomande i det heile. Og min første "engelske" er like flott i mine auge i dag, som den har vore. Er og kjem nok til å bli "den glade amatør oppdretter". Men det betyr ikkje at eg ikkje har lyst å forstå, kunne litt og ha ei formeining/ vite litt kva eg snakker om. Dette gjeld både på kva eg sjølv evt kjøper inn i framtida, kva eg sett sammen, og kva eg sel vidare. :)

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet