Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 22 Sep 2018, 06:13

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: spraylakkere bur?
InnleggSkrevet: 21 Jan 2015, 22:22 
Brukerens avatar

Hei!

Jeg fikk et bur som likner veldig på dette:
Bilde

men må innrømme at jeg ikke liker det så godt på grunn av fargene - ville helst hatt det i en nøytral farge - f.eks svart.

Det jeg lurer på da er om det finnes noe spraylakk e.l som kan brukes for å gjøre buret svart?

Har også tenkt på om det går ann å bygge om et vitrineskap til fuglebur - bytte ut glass med netting e.l - og evt. male med fugletrygg maling på utsiden?

noen som vet om det finnes trygg maling og spraylakk til fugl?

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: spraylakkere bur?
InnleggSkrevet: 23 Jan 2015, 20:08 
Brukerens avatar

Hmmm, no skulle Monika stikke innom. Tør ikkje sei det sikkert, men synes å huske at det går bra å spraylakkere med bengalakk?

Ute i boligen har eg brukt vannløyselig måling og det har gått greit.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 24 Jan 2015, 01:34 
Site Admin
Brukerens avatar

Det finnes jo helt klart spraylakk som ikke er giftig ... det finnes vel snart ikke noen typer som er det egentlig :) Bare å forhøre seg hos noen som selger det så får du helt sikkert råd.

Sånn i forhold til det buret du har lagt ut bilde av, så er ikke det det mest ideelle buret da det er høyt og smalt. Men.... fuglene dine er jo mye ute så da har det ikke så mye å si. Det skråtaket er noe herk egentlig.. ikke er det ok å lande på og det slipper ikke inn lys. En løsning er er å ta av det skråtaket og sette på netting tvers over i stedet. Enklere det enn å bygge om et vitrineskap kanskje ? :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 25 Jan 2015, 12:20 
Brukerens avatar

Buret fikk jeg rett og slett gratis fra jobben, det var siste fra et parti tatt inn for lenge siden, men det mangler alt av skruer, hjul og tilbehør. Foreløpig ligger det flatpakket på lager, litt usikker på hva jeg skal gjøre med det. Synes og det er høyt og smalt i tillegg til å ha stygge farger :P Mulig jeg kan selge det, men det er ikke så lett når det mangler alt (en grunn for at jeg fikk det gratis :tjihi: )

Men det er litt praktisk ift. plass at det ikke er så breit, og jeg liker at det har en stor dør. Jeg skal flytte til sommeren, så blir nok ikke til at jeg gjør noe med det før jeg vet hvor jeg skal flytte og hvordan det er ift. plass der.

God idé å ta vekk skråtaket, Kari. Hvis jeg skal bruke det så kan jeg jo ta vekk taket og snekre sammen noen fine sitteplasser der istedenfor :) De har jo stort sett burdøra åpen her hele døgnet, så de skal nok få strekt på vingene likevel :)

Men jeg får se det litt an :) Men da vet jeg ihvertfall at det finnes spraylakk/maling som kan brukes til fugl - får bare høre med malebutikken :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 25 Jan 2015, 14:16 
Brukerens avatar

Synes egentlig det er eit kjekt brur dette eg. Greit det er høgt og smalt, men når dine er så mykje ute og buret samtidig skal ver eit møbel og ha plass i stua, er dette ganske anvendelig.
Hjul finn du nok på f.eks Biltema. Trur ikkje det koster så mange kronene. Eg hadde tidligare eit sekskanta bur. Ikkje så praktisk å plassere inne, men veldig kjekt at det hadde hjul. Då var det enkelt når eg skulle støvsuge og vaske golv.

Så kanskje du vil bli fornøgd med dette?

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 26 Jan 2015, 20:03 
Site Admin
Brukerens avatar

Jeg synes også dette buret er helt ok, så lenge man har mulighet for mye utetid. Jeg tror også at fuglene bruker mer av buret om man innreder det litt smart, som f.eks. å feste noen matskåler litt lenger nede, ha pinner som går på skrå oppover fra bunnen. Ha servering av godis der nede og mye annet du helt sikkert kan finne på for å stimulere til bunnbruk. ;)

Dersom du fjerner taket og bytter det ut med netting, kan det jo faktisk tenkes at buret ikke blir så grusomt allikevel? Jeg synes den glorete fargen på taket er noe av det verste på disse burene. :tjihi:

Lurt å la det ligge på jobben til du får ny bolig, så blir det lettere å vite hvor det vil passe. Du kan jo også jakte på skruer som passer i mellomtiden. Kanskje noen på fuglegrupper på fb har tenkt å skrote tilsvarende bur, så kan du få skruer fra dem? :tommelopp:

Hjemmesiden min: Tante Kristins undulater

Min fb-side: https://www.facebook.com/kristins.undul ... fer?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 26 Jan 2015, 21:09 
Brukerens avatar

Det er jo ikke et lite bur sånn egentlig. Ihvertfall ikke når flokken antakelig reduseres til to før jeg flytter (har muligens funnet en ny eier til dem! :) ) Egentlig så er det jo like bredt om ikke breiere enn et "vanlig" bur for 2. Husker ikke målene på det nå i farten, men det er ca. 160 høyt og vil tippe rundt 60 dypt og breit. Det første fugleburet jeg hadde til to undulater var 53x35 bredt og dypt og det syntes jeg egentlig var grei plass til to stk som var mye ute. Det jeg har nå er 87x46 men de får ikke brukt hele bredden til å fly inni der, har kanskje litt dum innredning på det, men de har mange fine sitteplasser inne i buret + på taket, også har de utetid hver dag der de får strekt på vingene :)

Ble litt motivert på dette buret nå, tror det kan bli bra med litt smart innredning. Det blir også moro å starte med et lite prosjekt! Jeg kan sikkert lage en egen fremgangs-tråd når jeg begynner, så kan andre se hvilken maling/spraylakk jeg velger å bruke hvis jeg finner en som virker bra osv. - men det blir nok ikke før til sommeren uansett. Men takk for råd og innspill! det setter jeg pris på :) Ble litt motivert for dette buret nå, tror det kan bli bra. Jeg skal flytte i leilighet og da skal fuglene endelig få bo i stua igjen :ohhhmy:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 26 Jan 2015, 21:16 
Site Admin
Brukerens avatar

Nei, lite er det absolutt ikke, så to fugler får rene luksuslivet der!
Det som er fint med et så stort bur, særlig om de benytter mesteparten av det, er at du ikke trenger ha dårlig samvittighet om du reiser bort et par dager og de må være inne i buret. De kan jo faktisk få mulighet til å fly der inne.
Dersom de er smarte nok, kan de leke helikopter som Langbein gjør her når han synes det er lenge siden sist han fikk trimme. Han kan stå stille i lufta lenge og bare flakse i vei som en annen kolibri. :tommelopp:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 26 Jan 2015, 21:39 
Brukerens avatar

Eg trur at dette kan bli veldig bra. Finnes ikkje bekymra for at det ikkje skulle gi dei nok plass. Eg trur det er heit ordinære skruar på eit slikt bur. Det har dei vel også på Jula eller Biltema.
Gler meg eg til du sett i gong med dette prosjektet, for eg trur dette blir kjempeflott! :tommelopp:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 26 Jan 2015, 21:45 
Site Admin
Brukerens avatar

anne skrev:
Eg trur at dette kan bli veldig bra. Finnes ikkje bekymra for at det ikkje skulle gi dei nok plass. Eg trur det er heit ordinære skruar på eit slikt bur. Det har dei vel også på Jula eller Biltema.
Gler meg eg til du sett i gong med dette prosjektet, for eg trur dette blir kjempeflott! :tommelopp:

Ordinære skruer på et bur? Det trur itte je no' på! :hmmnei: :glis:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 26 Jan 2015, 21:50 
Brukerens avatar

Åjauda, med ein kjellar full av skruar, så er der alltids nokon som passar. :hane:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 26 Jan 2015, 23:09 
Brukerens avatar

anne skrev:
Åjauda, med ein kjellar full av skruar, så er der alltids nokon som passar. :hane:

Hehe ja har trua på det :tommelopp: skal nok finne noen skruer som passer, blir nok ikke det største problemet det :)

Neida, tror ikke det blir lite da, men usikker på om det er ferplasten som de har nå, eller dette buret som er det beste for dem. Men hvis jeg får bygd dette om så kan jeg teste så kan jeg heller drøye med å selge ferplast-buret til jeg er sikker på hvilket bur som er best :) mine fugler skal jo helst bo i et luksus-palass, de er jo babyene mine må dere skjønne :tjihi:

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet