Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 19 Jul 2018, 14:06

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bursand
InnleggSkrevet: 22 Aug 2014, 19:51 

En danske sa at undulater kan dø av sand?? De kan overspiste...

Min har denne sanden i bånn av buret : http://www.hundepoter.no/products/bursand-grov-til-fugl

Den er ikke farlig for min undulat?? Hun sier at den må være grov.. Men er denne grov nok?

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Bursand
InnleggSkrevet: 22 Aug 2014, 19:54 

Såvidt jeg har forstått det trenger de ikke sand i det hele tatt. Har hørt det nevnt om tilfeller hvor det ikke har gått bra pga overspising ja.. Jeg bruker avispapir og det funker fint her. De spiser den ikke da.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 22 Aug 2014, 20:01 
Brukerens avatar

avispapir kan og være farlig om du har en undulat som går amok på det og gnager det i stykker :eller: da det blir til en mase som tetter kroa på de :daane: så bruker ikke avis lenger verken i volier eller hekkebur :eller: det med sand må jeg si jeg ikke helt tror på at er så farlig :hmmnei: for de kommer jo fra Australias ørkener ;) og der er det massevis av sand :glis: og regner med at de spiser lit sand i naturen og av en grund ;)

linken til siden til hobbyoppdrette mit på fb :)
https://www.facebook.com/DavidsHobbyopp ... ter?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 22 Aug 2014, 20:03 

Ja, jeg er klar over det med avispapir. Men jeg har bare 2 stk og føler meg såpass trygg på "overvåkingen" av de at jeg får det med meg om de begynner å spise det :jepp: Foreløpig gjør de ikke det, så da bruker jeg det, enn så lenge :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 22 Aug 2014, 20:29 

Trodde de trengte sand jeg? For å slipe nebbet... Litt usikker på hvor mye sand min "spiser"... Maten hans er også blandt sanden.. Jeg strør mat utover på bakken.

Har avispapir i bunn,, så sanden,, så mat oppå der :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 22 Aug 2014, 20:33 
Brukerens avatar

det finer den nok ut av selv om den trenger det eller ei ;)

linken til siden til hobbyoppdrette mit på fb :)
https://www.facebook.com/DavidsHobbyopp ... ter?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 22 Aug 2014, 20:33 
Site Admin
Brukerens avatar

Tror ikke det er veldig farlig om de har sand i burbunnen. Jeg bruker sjøsand fra Longva som Anne sanker og tørker. den inneholder fin sand, grov sand, grus og skjellrester. Det er vel dette som kaller "Grit" som en får kjøpt i små, dyre poser i dyrebutikker ;)

Jeg bruker avispapir på gulvet i plankebua og på gulvet i volieren på hyber`n, samt i de større hekkeburene der. I de vanlige burene som jeg bruker til hekking, så bruker jeg rett og slett tørkepapir med "grit" strødd oppå :)

De trenger ikke sand for å slipe nebbet, til det så bruker en evnetuellt jodblokk, sepiaskall eller en mineralstein, samt greiner de kan gnage på :jepp: :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 22 Aug 2014, 20:37 
Site Admin
Brukerens avatar

Plukker den mat fra burbunnen, så kan det være lurt å klippe opp litt urtesnadder og strø der også ;) Men... jeg synes vel at du bør ha matkopper hengende på veggen i buret i tillegg. Er litt enklere å følge med på når en må fylle på med mat, enn når en bare strør det på bunnen :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 22 Aug 2014, 20:39 

Kari skrev:
Tror ikke det er veldig farlig om de har sand i burbunnen. Jeg bruker sjøsand fra Longva som Anne sanker og tørker. den inneholder fin sand, grov sand, grus og skjellrester. Det er vel dette som kaller "Grit" som en får kjøpt i små, dyre poser i dyrebutikker ;)

Jeg bruker avispapir på gulvet i plankebua og på gulvet i volieren på hyber`n, samt i de større hekkeburene der. I de vanlige burene som jeg bruker til hekking, så bruker jeg rett og slett tørkepapir med "grit" strødd oppå :)

De trenger ikke sand for å slipe nebbet, til det så bruker en evnetuellt jodblokk, sepiaskall eller en mineralstein, samt greiner de kan gnage på :jepp: :)

Men ser denne sanden grei ut Kari ? Han spiser på bunn.. Har ikke villet spise fra matkoppen enda :)

Grit nevte hun danske også.. Får se hva det koster da :)

Hvordan rengjør du bunnen av volieren? Det er jo som sagt avispapir i bunn.. Sand og mat over.. Og mye som forsvant inn i støvsugere :( tror ikke det er så heldig for støvsugeren..

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 22 Aug 2014, 20:41 

Kari skrev:
Plukker den mat fra burbunnen, så kan det være lurt å klippe opp litt urtesnadder og strø der også ;) Men... jeg synes vel at du bør ha matkopper hengende på veggen i buret i tillegg. Er litt enklere å følge med på når en må fylle på med mat, enn når en bare strør det på bunnen :)

Har i tillegg 2 matkopper.. En som står på bakken.. Og en som henger på veggen :) ikke pr dags dato sett han har spist fra de.. Han sitter kun og plukker fra bakken..

Det med urter var lurt :) har hatt sitronmelisse på bånn.. Men den bare skrumpet., han spiste ikke det

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 22 Aug 2014, 20:48 
Site Admin
Brukerens avatar

Når jeg rengjør så ruller jeg jo bare sammen papiret, soper sammen det som blir liggende igjen ut gjennom åpningen nederst i buret og koster det med kost og kostebrett opp fra gulvet. Småtteriet som blir igjen etter det, tar jeg med støvsugeren :jepp:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 22 Aug 2014, 20:51 
Site Admin
Brukerens avatar

Chamino01 skrev:
Kari skrev:

Har i tillegg 2 matkopper.. En som står på bakken.. Og en som henger på veggen :) ikke pr dags dato sett han har spist fra de.. Han sitter kun og plukker fra bakken..

Det med urter var lurt :) har hatt sitronmelisse på bånn.. Men den bare skrumpet., han spiste ikke det

Beveger han seg i det hele tatt oppover i buret eller bor han bare på burbunnen ?

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 22 Aug 2014, 20:59 

Kari skrev:
Chamino01 skrev:
Kari skrev:

Beveger han seg i det hele tatt oppover i buret eller bor han bare på burbunnen ?

Han er kun på bunn når han spiser.. Ellers er han oppe i høyden på grener.. Husken sin .. Bjellen sin..

Hvordan det ? :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 22 Aug 2014, 21:05 
Site Admin
Brukerens avatar

Chamino01 skrev:
Kari skrev:
Chamino01 skrev:
Kari skrev:

Han er kun på bunn når han spiser.. Ellers er han oppe i høyden på grener.. Husken sin .. Bjellen sin..

Bare lurte sånn i forhold til at han ikke rørte matkoppene som henger oppe. Da finner han nok dem også etter hvert :tommelopp: Han har helt klart funnet seg til rette i buret, men liker å spise fra bunnen :jepp:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 22 Aug 2014, 21:21 

Kari skrev:
Chamino01 skrev:
Kari skrev:
Chamino01 skrev:
Kari skrev:

Bare lurte sånn i forhold til at han ikke rørte matkoppene som henger oppe. Da finner han nok dem også etter hvert :tommelopp: Han har helt klart funnet seg til rette i buret, men liker å spise fra bunnen :jepp:

Ja, tror han trives godt :) de siste dagene har han begynt å leke med lekene også :)

Han finner veien ut av buret selv.. Men jeg må "følge" han inn igjen med en pinne :)

Og skravler noe inni hampen! Ha ha. I ste fikk jeg og datteren min så vidt med oss Idol ;) for Pelle "kjeftet" i vei :) hi hi.. Ikke kvitter, men sånn annen "krass" lyd . Ikke helt skjønt hva den betyr enda.. Kjefting eller hallo!! Oppmerksomhet takk :)

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet