Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 22 Sep 2018, 07:02

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hvor lenge i buret sitt?
InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 17:32 

Nå blir det en ny undulat på oss neste helg :)

Hvor lenge skal han være i buret sitt før jeg gir han første flytur ute? Pelle gikk komme ut dagen etter at jeg fikk han.. Men ble litt knall og fall :( han fløy feks rett på den ene døra våres.. Og datt ned.. Tenk om det var da han ble syk? Av det fallet? Ser at det er vanlig med knall og fall... Men er kanskje dumt å slippe han for tidlig ut? Kanskje best å vente til han kan fly bedre? Eller får man ikke testet det før han får fly litt fritt?

Fuglen er ca 6 uker når vi henter han :)

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Hvor lenge i buret sitt?
InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 17:37 
Brukerens avatar

Gi den eit par tre dagar du, slik han får litt tid å bli litt kjend med alt det nye, som boligen sin, dåkke, nye lukter, lyder osv.

Kikk litt på denne linken du. viewtopic.php?f=109&t=3870

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 17:41 

anne skrev:
Gi den eit par tre dagar du, slik han får litt tid å bli litt kjend med alt det nye, som boligen sin, dåkke, nye lukter, lyder osv.

Kikk litt på denne linken du. viewtopic.php?f=109&t=3870

Takk :)

Men du.. Sånn drikkeflaske som egentlig er til kanin / marsvin.. Er det å anbefale? Ser at oppdretteren min har sånn i uteburet sitt..

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 18:42 
Brukerens avatar

Eg brukar også nippelflaske til mine. Men, til så så små ungar har dei ALLTID tilgang til drikke i ein matkopp også, til eg er sikker på at dei forstår korleis dei skal bruke nippelflaska.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 18:43 

anne skrev:
Eg brukar også nippelflaske til mine. Men, til så så små ungar har dei ALLTID tilgang til drikke i ein matkopp også, til eg er sikker på at dei forstår korleis dei skal bruke nippelflaska.

Ok:) ja, tenkte etterhvert

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 20:18 
Site Admin
Brukerens avatar

Spør den du kjøper av om den spiser alt som blir servert i buret før du tar i mot den Det er mye bedre å la den være hos foreldrene noen dager "for lenge" enn for kort :jepp: De to tre første dagene så lar du buret stå der du/dere oppholder dere mest. Snakk med den, gjør det dere pleier å gjøre ... ikke ta hensyn ved å la være å støvsuge, skramle med kopper og kar osv. Men ikke gi den oppmerksomhet når dere gjør det. Da skjønner han at sånne lyder er naturlig og ikke farlig :) Det er veldig dumt å liste seg på tå rundt buret. La ham få fred inne i buret.. ikke putt hånda inn utover det å gi mat. Når den virker trygg så kan den få komme ut... to/tre dager som anne sier og da kan du gjøre noen korte tilnærminger mens du snakker rolig med den. Lykke til :) Håper vi får noen bilder av nypippen når den kommer i hus.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 20:24 

Kari skrev:
Spør den du kjøper av om den spiser alt som blir servert i buret før du tar i mot den Det er mye bedre å la den være hos foreldrene noen dager "for lenge" enn for kort :jepp: De to tre første dagene så lar du buret stå der du/dere oppholder dere mest. Snakk med den, gjør det dere pleier å gjøre ... ikke ta hensyn ved å la være å støvsuge, skramle med kopper og kar osv. Men ikke gi den oppmerksomhet når dere gjør det. Da skjønner han at sånne lyder er naturlig og ikke farlig :) Det er veldig dumt å liste seg på tå rundt buret. La ham få fred inne i buret.. ikke putt hånda inn utover det å gi mat. Når den virker trygg så kan den få komme ut... to/tre dager som anne sier og da kan du gjøre noen korte tilnærminger mens du snakker rolig med den. Lykke til :) Håper vi får noen bilder av nypippen når den kommer i hus.

Takk :) så ikkr forsøke meg å nærme meg med hånda de 2-3 første dagene? Trodde det var lurt at den var litt håndvandt før vi slapp den ut? :)

Pippen er leveringsklar i midten/slutten av uka,. Så da tenkte jeg å vente et par ekstra dager før vi henter.. Så henter lørdag eller søndag :)

Vi kunne også velge blandt noen som er litt flere uker gamle.. Litt usikker på hvor gamle de er i forhold (de som er klare til uka er da ca 6 uker).. Regner med at de er 4-6 uker eldre... Er det aller best å velge de yngste?

Vi henter jo i et sånt vanlig undulatbur.. Men han skal over i et voilare (eller hva det heter) :) skal vi vente med det til etter noen dager? Eller inn der når vi kommer hjem?

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 20:32 
Site Admin
Brukerens avatar

Den blir ikke håndvant på to-tre dager :) Jeg anbefaler ikke å stikke hånda inn det første en gjør, men det er nå opp til hver enkelt :) Jeg har mye bedre erfaring med å temme unger utenfor buret og la buret være fristed for mat, hvile og søvn :jepp:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 20:34 

Kari skrev:
Den blir ikke håndvant på to-tre dager :) Jeg anbefaler ikke å stikke hånda inn det første en gjør, men det er nå opp til hver enkelt :) Jeg har mye bedre erfaring med å temme unger utenfor buret og la buret være fristed for mat, hvile og søvn :jepp:

Ok :) ingen erfaring.. He he.. Men pelle ble håndvandt fort.. Men han var nok sikkert syk fra starten av

Men da skal jeg følge dine råd :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 20:35 
Site Admin
Brukerens avatar

Greit å velge en ung en, bare en er sikker på at den spiser selv :) Jeg ville vel ha plassert den i det buret den skal bo i med en gang den kom hjem for at den skal bli trygg der :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 20:36 

Ok :) takk :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 20:38 
Site Admin
Brukerens avatar

En unge på 5-6 uker protesterer ikke ... den godtar hånda i buret, men det er ikke dermed sagt den føler seg bekvem med det :) Du gjør det du føler for... er ikke alle som er enige med meg i min metode, men det er den JEG føler har funket best her :) Så må du gjøre dine erfaringer og hva du føler er best for deg og din pipp :jepp:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 20:40 

Kari skrev:
En unge på 5-6 uker protesterer ikke ... den godtar hånda i buret, men det er ikke dermed sagt den føler seg bekvem med det :) Du gjør det du føler for... er ikke alle som er enige med meg i min metode, men det er den JEG føler har funket best her :) Så må du gjøre dine erfaringer og hva du føler er best for deg og din pipp :jepp:

Sant nok :)

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet