Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 17 Okt 2018, 06:07

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Negativt och positivt med undulater i flock första året.
InnleggSkrevet: 07 Jul 2010, 23:34 
Brukerens avatar

Detta skrev jag för några år sedan, som en slags sammanfattning av mitt eget första år, med många felaktiga val och inskaffande av fåglar från flera olika platser. Hoppas det kanske kan komma andra till nytta när de funderar på nyanskaffelser och att det kan gå fel i starten med mycket, medans annat går helt fint.

Första året är alltid det mest kritiska...

Upplevde det samma som detta jag har gjort i år när jag startade upp förra gången för en del år sedan, vill tro att det är flera som upplevt liknande så därför fick jag lust att skriva lite om hur det har varit sedan vi startade upp igen.

Känns tröstelslöst många gånger och jag vet sedan tidigare erfarenhet att första året man håller på efter man har köpt in djur så gott som alltid innebär en tillpassningsperiod, dels så skall fåglar som flyttat från sina vanda miljöer finna sig tillrätta i sitt nya hem, de skall bygga upp en egen bakterieflora för att fungera i den flocken de bor i och många är unga fåglar som inte tidigare varit i hekk.. Många risker och många saker som kan ske, men jag vet också att efter man kommit sig igenom det första året så brukar det mesta stabilisera sig och vi köper inte in flera fåglar nu, med undantag för de två engelska hannarna jag väntar på, men bakteriefloran från den uppfödaren känner mina fåglar och de två herrarna kommer inte att flyttas in i flocken innan sommaren då alla fåglarna skall vara utomhus, de får bo i egen bur när de kommer uppe i stua, blir en hel del mera kvittrande och tjattrande än det vi har, men inte mer än att det är något vi fint klarar leva med under en period, här bor nu redan Atheo, Linus, Muata, Linnéa, Lotus, Topzie, Zinnia, Zahira, Øydis, Myst och Lillit + de två stora amazonerna så leven är det nu oavsett, men har valt att sätta upp det på detta viset för att inte skapa för mycket omvälvningar för nyankomna fåglar, de får först bo i karantän för sig själva, sedan flyttas de närmare fåglarna i stua och får lov att bo där, till sommaren är det meningen att hela flocken skall ut i volieren, men de är då bättre rustade och jag tror jag kommer att plassera ut de i stua först och så i etapper flytta ut alla nere i fågelrummet för att få en gradvis övergång med växande antal, är rädd det blir för stor omvälvning om jag lyttar i hop alla fåglarna på en gång på ny plats.. Blev en del OT detta här, men små saker som sker, nya saker, vi mister en unge, vi mister fåglar som blivit hackade ihjäl nere antagligen pga hormonstorm, så långt de sista veckorna har två hannar fått böta med livet pga hormoner, inte någon god period egentligen, men jag klarar ändå att glädja mig över de 5 ungarna vi har här som alla ser sunda och friska ut.
Till hösten skall förhoppningsvis det nya fågelrummet stå klart där vi kommer dela könen i varsin flyg volier och jag vill tro att detta kan göra att vi kanske till nästa vår slipper att mista flera hannar på det sättet vi gjort nu, i höst var det två honor som miste livet pga en över ivrig hanne och nu i vår/vinter två hannar som fått genomgå av någon eller några honor...
ALLT pekar på att det borde vara bättre att skilja könen åt så länge de inte är i hekk.

Har tidigare lärt och erfarit att det är till allas bästa att bara köpa in från en eller ett par uppfödare, hur stor frestelsen än är med alla de vackra djuren som finns runtomkring hos olika uppfödare och olika zoobutiker, ingen kritik till någon detta utan bara det jag har iaktagit och själv fått erfare både med kaniner, marsvin och fåglar. Alla djur man har i flertal har några få gemensamma nämnare, de flyttas från olika uppfödare skall tillvänjas och etablera sig på ny plats, detta kräver tid..

Några små råd till alla som har funderingar på att starta uppfödning av något slags djur. Skynda långsamt, köp hellre in flera djur från samma plats och låt dessa tillvänja sig sin nya mijö i lugn och ro innan man skaffar nya fåglar från andra ställen och oavsett alltid ha karantäntid på minst en månad. Inte bara pga möjliga sjukdommar som kan finnas på nya fåglar, men för att bakterieflororna är olika i alla besättningar och chocken det kan ge att låta två bakteriefloror mötas utan att först ha förberett kan ge ökad stress och ge magproblem hos fåglarna i tillegg till att det blir en egen stress pga att fåglarna redan har bytt hem så skall de också tillpassa sig en ny flock med nya individer, rangordningen skall göras upp och ofta kan det bli så hårda törnar att någon måste vika med livet som insatts, undulater är vackra små, men de är flockdjur med stenhårda regler, fåglar som inte klarar att tillpassa sig flocken blir utbölingar och i värsta fall dödade..

Möjligt detta bara är en massa vrøvl från mitt huvud, men det är vad jag har iaktagit och erfarit med de olika sorterna av djur jag har och har haft uppfödning av, flockdjur har sina regler, kaniner är inte flockdjur men kolonidjur så de har behov av att se andra kaniner, men nödvändigtvis eller alls inte bör de dela bur med nykommlingar eller annan kanin med mindre det är mor med barn eller par som skall paras upp, men de är lika kännsliga som andra djur när det gäller främmande bakteriefloror som det en liten undulat kan vara..

Nästa hekkesesong kommer bli lättare utan så många misslyckade försök det är jag säker och viss på, för de ungar jag trots allt har fått fram under denna avels sesongen som stannat kommer att sättas i hekk, dessa är födda in här i miljön och bakteriefloran jag har och därför bättre rustade till att kunna fungera bättre än de innköpta jag har här. De inköpta har alls inte haft några fel egentligen, men det att möta livet i ett nytt hem, några få av de har varit omplasseringsfåglar sedan tidigare och jag vet enormt lite om de och deras bakgrund ( kommer inte skaffa in fler av det slaget) riskerna är större med dessa "kastbollarna", även om de på något vis förtjänar att få ett mer stabilt hem med en ordentlig flock så kan priset för att ge de det hemmet bli stort.

Samtidigt så är det på många sätt tryggare att köpa unga vuxna fåglar som redan varit i hekk tidigare, speciellt om man köper de i par som de redan etablerat och har fått ungar tidigare, man vet att dessa matchar varandra och klarar av att göra arbetet som krävs att vara föräldrar, med en unge så har man ingen vetskap om hur de blir som föräldrar eller deras svagheter, samtridigt så är ungar ofta bättre rustade till att kunna tillpassa sig nya situationer.

Finns inget som är fel eller riktigt, man måste många gånger själv hitta sin egen väg och sina egna sätt att göra saker på, man lär hela tiden något nytt om djuren man har..

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Negativt och positivt med undulater i flock första året.
InnleggSkrevet: 08 Jul 2010, 08:23 
Brukerens avatar

Dette var mange tanker, betraktninger og erfaringer som er verdt å tenke på.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 08 Jul 2010, 17:50 
Site Admin
Brukerens avatar

NÅ har jeg lest også Lica :D :tommelopp:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 08 Jul 2010, 17:52 
Brukerens avatar

Många erfarenheter gör man sig nu, vissa saker måste man desverre bara lära av egna erfarenheter,medans andra är saker man kanske kan lära sig genom att lära av andras erfarenheter :)
Men man lär så länge man lever och färdigt utlärd blir man nog aldrig heller.

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet