Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 23 Feb 2018, 13:56

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ørebetennelse hos undulat
InnleggSkrevet: 12 Jul 2017, 00:24 

Etter oppfordring ønsker jeg å legge ut om en episode vi hadde her hjemme med vår kjære Skrømt, en engelsk undulat på 1 år.

En dag oppdaget jeg at fjærne over øregangen på venstre side "strittet" litt, men la lite vekt på dette og antok egentlig at det var nye fjær på vei ut. Det skulle vise seg at jeg skulle få meg en overraskelse lørdag ettermiddag.

Jeg gikk forbi buret, og tittet inn på guttene som stod der å skravlet, og til min store skrekk så jeg at venstre side av hodet til Skrømt var helt rødt og brunt av blod. Han hadde blod på foten, og fjærne stod til alle kanter. Jeg fikk panikk, for jeg trodde først han hadde skadet seg eller blitt hakket på. Ringte dyrlege etter dyrlege, men få kan fugl. Spesielt i helg. Etter flere samtaler, ble jeg enig med flere dyrleger om å ta han ut, rense og se på han. Formen var topp, utrolig nok. Spiste, drakk, lekte, skravlet. Men undulater venter lenge med å vise svakhet.

Jeg fikk omsider sett på han, og så raskt at dette var i øreområdet. Han blødde fra øregangen, og hadde en stor hevelse under og rundt åpningen. Jeg fikk renset, og fjernet blod, og tenkte først på tumor. Men han er jo ung. Utover kvelden blødde det ikke mer, fjærne begynte å tørke, og han viste ingen tegn til dårlig form ellers. Gjorde som dyrlegene sa, så an...

Søndag morgen derimot, så det ut som det hadde vært en masakre i buret. Og på veggen. Og bordet. Jeg tok han ut, renset igjen, og skjønte nå at denne ansamlingen rundt øret måtte ha et innhold, det rant ut av øregangen så jeg hjalp han så godt jeg kunne med å få det unna. Han så ikke ut stakars. Blodet overalt kom av at han klødde seg, og deretter ristet seg. Gjennom dagen snakket jeg med masse dyrleger igjen. Fuglen var fortsatt seg selv, men jeg var redd han var alvorlig syk. Rense, og følge med. Øret tettet seg med koagulert blod. Det var dette som fikk han til å febrilsk klø det opp igjen, det presset nok når væsken ikke kom ut. Igjen roet det seg, og mandag nærmet seg.

Mandag morgen kommer, og jeg ringer en jeg har blitt tipset om som virkelig kan seg på undulater. Elisabeth Blom i Oslo. Vi fikk time, så tok turen. For en fantastisk dyrlege! Hun så på han og sa at han hadde fått seg en skikkelig ørebetennelse. Lyttet, og undersøkte han for å se om det hadde satt seg i bihuler eller luftveier. Minimalt, takk og lov! Men ille nok var det for han. Jeg spurte, hun forklarte. Engelske undulater er mer utsatt for slikt, og kan få dette av sine egne floraer til og med. Ikke visste jeg at en ørebetennelse kunne bli så ille. Han fikk 3 sprøyter. 1 med smertestillende, 1 med antibiotika og en med vitaminer. Ansamlingen vil tømme seg noe, trekke seg noe tilbake og muligens forsteine seg og bli en liten varig kul. Ikke farlig, så lenge han ikke blir skjev i nakken. Da må det mulig snittes opp, men dette var visst ytterst sjeldent. En liten kloklipp fikk han også.

Nå er vi hjemme med 5 dagers kur smertestillense, og 8 dagers kur på antibiotika og allerede 2 dager etter ser han langt bedre ut. Jeg spurte om han kunne smitte Tassen, men antakelig ikke fordi smitte ville da skjedd helt i starten av betennelsen, og han var nå så ille at dette hadde gått langt.

Så skulle din fugl blø ut av øret, eller få en hevelse og ansamling, så kan det faktisk være at den har en ørebetennelse som må behandles.

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet