Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 17 Okt 2018, 06:07

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Diare, og nå flygevansker
InnleggSkrevet: 24 Apr 2017, 21:55 

Jeg trenger litt hjelp. Undulatjenta vår på 1 år fikk brått diare og oppkast for et par uker siden. Startet med epleeddik i vannet, og skilte henne fra hennes innpåslitne guttevenn. Hun virket bedre, og vi lot dem sammen igjen fordi hun stresset med å komme seg bort til han som stod i buret ved siden av. Etter 4 dager sammen begynte hun å brekke seg og kaste opp igjen, og jeg skilte dem på nytt. Men samme dagen som de ble skilt igjen, var de ute og fløy sammen, og jeg tror guttepippen skremte henne eller noe, hun datt hvertfall 2 meter rett ned... Virket ok etter dette, men i går kveld begynte hun å få flygevansker, og i dag klarte hun så vidt å fly 20 cm... Jeg har ringt alle dyrlegene i området, men ingen vil ta oss i mot... En ville ta meg i mot og avlive henne, men her omkring er det ingen hjelp å få. Jeg er student, og har ikke råd til å reise langt avgårde med henne for hjelp, så nå har jeg det grusomt. Liker IKKE at et av mine dyr skal ha det sånn, men jeg får ikke gjort noe. Fortvilet og lei meg, så får jeg prøve å kanskje få noen tips her. Vingen hennes henger en anelse lenger ned enn den andre, og det ser ut til at hun ikke liker pusse eller strekke den. Jeg har holdt henne og strekt den ut og inn et par ganger. Hun skriker ikke eller gjør noe mer motstand enn hun har gjort når jeg holder rundt henne, så tror ikke noe er brukket.
Hun har også fortsatt diare, og lurte og på om jeg kan vaske henne bak med noe?

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Diare, og nå flygevansker
InnleggSkrevet: 26 Apr 2017, 00:26 
Site Admin
Brukerens avatar

Det høres ikke ut som om hun har det særlig bra, med diaré og en skadet vinge. Vingen vil slutte å være vond, men min erfaring er at en skadet vinge alltid vil gi dårlig flyveevne resten av livet. Da må man legge til rette for fuglen, så den ikke trenger å slite med å komme seg opp i høyden igjen om den må nødlande. Det er ikke så stort problem, men diaré som ikke gir seg og når det attpåtil er i kombinasjon med oppkast, høres det ikke bra ut.
Dersom det ikke er noen veterinærer i området der du bor som vil se på henne, er det ikke så mye du kan få gjort annet enn å prøve videre med eplecidereddik i vannet, ikke noe grønnsaker (kan gjøre diaré verre) og gjerne en liten vask i baken daglig, så avføringen ikke klumper seg og tetter til endetarmen. Bruk bare lunkent vann på en bomullsdott eller flere... Det kan trenge noen runder før baken er ren og pen.

Hvor i landet er det du bor? Kanskje det kan være noen som har litt peiling innen rekkevidde, selv om du ikke har funnet dem ennå?
Vi har også en gruppe på facebook, så om du vil kan du melde deg inn der også og høre om det er noen som vet noe om veterinærer innen ditt område.
Her inne på forumet er det dessverre nokså dødt for tiden, ettersom de fleste liker enkelheten med facebook. :)

Jeg håper du får orden på jenta, men tenker du må være forberedt på at det kan gå galt. Det er ikke lett å være en liten, syk undulat. :leimeg1:

Hjemmesiden min: Tante Kristins undulater

Min fb-side: https://www.facebook.com/kristins.undul ... fer?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet