Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 17 Okt 2018, 06:06

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Lussy
InnleggSkrevet: 20 Jan 2016, 14:51 
Brukerens avatar

Jeg bekymrer meg litt for den kulen i baken til Lussy. Jeg vet ikke om det er noe jeg innbiller meg, men jeg synes den ser litt værre ut nå enn den gjorde i høst. Hun spiser fremdeles, kvitrer, mobber Pippin og er av og til ute og flyr.

Det er mulig hun har vært litt roligere de siste dagene, men jeg er usikker. Hun virker helt normal, bortsett fra at jeg synes kanskje at hun sitter litt mer i buret. Det skal riktignok sies at det kan være flere grunner til det, blant annet at de driver å bygger på utsiden, noe som bråker noe helt forferdelig i leiligheten.

Mitt spørsmål er: Hvor langt skal jeg la det gå før jeg må gjøre noe med det? Og er det noen tegn jeg bør være obs på? Jeg vil jo ha henne så lenge som mulig, men jeg ønsker jo ikke at hun skal ha det vondt.

Det er godt mulig at det ikke er noe problem ennå, men jeg vil heller spørre for tidlig enn for sent :)

Legger ved et par bilder. De er dårlige, men det er vanskelig å ta bilde av en fugl som ikke lar seg fange og blir skremt når vi kommer med kamera.

Bilde

Bilde

Bilde

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Lussy
InnleggSkrevet: 20 Jan 2016, 16:56 
Site Admin
Brukerens avatar

Den begynner nok å bli litt hardere og litt mer plagsom nå, men så lenge hun har humør og mobbekrefter, tror jeg ikke hun har det vondt. De jeg har hatt med sånne kuler, har ikke vist noen skikkelige sykdomstegn før kulen var rimelig blå og ekkel å se på.
Dersom du kan klare å få fanget henne inn (bruk hansker og gjør det gjerne når det er mørkt, for da blir hun mer passiv i buret og det er lettere å fange henne), kan du kjenne på kulen med fingrene dine. Er den fremdeles relativt myk, har hun det ikke så ille. Er den hard, vil jeg nok begynne å forberede meg på å ta avskjed... :klem:

Hjemmesiden min: Tante Kristins undulater

Min fb-side: https://www.facebook.com/kristins.undul ... fer?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 20 Jan 2016, 17:13 
Brukerens avatar

Hva vil "myk" si da?

Og hvor lenge kan hun leve godt med dette? Enten den er hard eller myk?

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 20 Jan 2016, 22:41 
Site Admin
Brukerens avatar

Du skjønner hva jeg mener når du kjenner på den. Er den hard og blå, er den nok veldig vond, så da vil jeg ikke anbefale at hun får leve så mye lenger.
Så lenge den har relativt normal hudfarge og ikke er hard (nesten som en nøtt) å kjenne på, kan du bare la henne få kose seg sammen med Pippin.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 21 Jan 2016, 08:34 
Brukerens avatar

Da har vi fanga inn Lussy, og det var ingen gøy affære :( De fløy og kræsja i tak og vegger, og virka livredde. Pippin endte opp bak buret for å gjemme seg (noe han aldri har gjort før). Tror jeg ødela en del av tilliten deres nå :(

Men over til kulen.. Den var myk på utsiden, men hard på innsiden. Altså, jeg kunne kjenne at det var en hard kul innenfor det myke på utsiden. Hvis det ga mening..

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 21 Jan 2016, 10:54 
Site Admin
Brukerens avatar

Hvis hun virker pigg og spiser som normalt, vil jeg tro at hun ikke plages pr nå. Jeg tror det er det du må vurdere etter :) Dersom din magefølelse sier at dette ikke er ok for henne, så synes jeg du bør vurdere å la henne slippe. Det er jo du som ser henne hver dag og ser om hun forandrer seg i oppførsel, om hun spiser dårlig osv. Det er aldri noen artig avgjørelse å ta, men en må jo uansett hele veien gjøre det en føler er best for fuglen.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 21 Jan 2016, 11:02 
Brukerens avatar

Foreløpig tror jeg det går greit. Hun spiser, bøller, og leker. Jeg ble bare litt bekymret fordi hun har virket litt roligere de siste dagene. Men som for oss mennesker, så er det sikkert litt opp og ned i dagshumøret. Mens jeg skriver dette står hun oppi en metallskål og hakker på sitt eget speilbilde :P

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 21 Jan 2016, 11:09 
Site Admin
Brukerens avatar

Da tror jeg nok at jeg bare ville ha sett det an framover :) som sagt så er det kun du/dere som avgjøre dette. Det er ikke noe som vil gå over, men som Kristin har skrevet så kan de leve lenge og ha det bra også med en sånn kul.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 21 Jan 2016, 11:16 
Brukerens avatar

Takk for svar :) Vi får satse på at hun har en stund igjen. Magefølelsen nå sier i alle fall at det ikke er noe problem for øyeblikket. Jeg ville bare spørre for sikkerhets skyld, i og med at jeg ikke har så mye peiling på sykdom hos undulater.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 21 Jan 2016, 12:14 
Site Admin
Brukerens avatar

Lytt til magefølelsen. Den er veldig ofte riktig. :tommelopp:

Jeg er heller ikke noe god på sykdom, men akkurat sånne svulster i baken har jeg dessverre litt erfaring med.

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet