Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 17 Okt 2018, 06:06

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Noe er galt med lille Pippsi!
InnleggSkrevet: 08 Nov 2015, 16:48 

Knotete formulert i sist innlegg den som manglet slagfjær er ikke den samme med rart nebb.... Menneskemengder i samme leveranse som min Kiwi ( høyst sannsynlig smittebæreren)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 08 Nov 2015, 16:50 

Hehe... Stavekontroll iPad.... menneskemengder = men i fra samme leveranse

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 09 Nov 2015, 12:59 
Site Admin
Brukerens avatar

Så supert at det går bra :bravo: bra at dyrlegen ga deg Flagyl :jepp: Å kjøpe i butikk trenger ikke å være noe mer risikabelt enn å kjøpe privat. Vi som selger unger kan heller ikke gi noen 100 % garanti for at noe ikke kan dukke opp :) Men vi selger ikke unger hvis vi ser at ikke alt er som det skal, det er vel forskjellen. Det er veldig lurt å være obs på det med avføring og også dette med manglende fjær da det kan være fransk felling. Også det å se at alle fuglene ser friske og raske ut som er i butikken... Dessverre så er det ofte mangel på kunnskap som gjør at de i dyrebutikken ikke ser at noe er galt. Men synes det er veldig bra at de blir informert om at de har/selger syke dyr :) Da krysser vi for at det går bra med pippene dine framover.

Vi tar gjerne noen bilder av dem da ;)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 10:52 

Hei, jo det går akkurat så rett til hel.... Som det kan gå, ser det dessverre ut til at jeg er heldig om jeg har fugler igjen over helgen:(. Alle bor nå på badet varmt og mørkt sa dyrelegen, så får vi se.... Sender deg en Mail iløpet av helgen...,

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 11:49 
Site Admin
Brukerens avatar

Varmt og fuktig er bra, men mørkt er vel ikke så bra...
Undulatene er jo dagaktive, så om de ikke har lys, vil de knapt spise og det er vel ikke noen fordel om de skal bli friske?

Fryktelig leit når ting går så galt. Jeg håper virkelig du får snudd det! :gruppeklem:

Hjemmesiden min: Tante Kristins undulater

Min fb-side: https://www.facebook.com/kristins.undul ... fer?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 14:07 

Oi! Ble feil, Skulle stå varmt og fuktig... Har tømt varmtvannstanken tre ganger allerede idag:) De har til og med fått sånne tøyballer på lyslynge, som nattlys oppå hylla, så lys har de til og med om natten.
De sitter nå der inne alle tre på samme tett inntil hverandre og hører på juleradio:).

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 14:35 
Site Admin
Brukerens avatar

Det var jo bra det bare var en trykkfeil. :)
Jeg håper du klarer å holde liv i dem og at julemusikken gjør susen! :tommelopp:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 20:28 
Site Admin
Brukerens avatar

Så kjedelig da !!!! Hva slags symptomer ser du ? Det burde antakeligvis både ha blitt tatt kro- og avføringsprøver av dem.... men veldig vanskelig når det ikke er en dyrlege I nærheten som vet hva slags prøver som må taes. Krysser !

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 22 Nov 2015, 11:54 

Alt startet sist fredag med at Mio virket noe ustø, utover helgen ble han mer og mer ustø. På lørdags kvelden virket han rett og slett desorientert, og klarte ikke fly uten å kræsje, virket som om han hadde problemer med å manøvrere seg til sitteplasser, se gjenstander, og han manglet styrke?!?!... Bare ramlet og surret. Han klarte såvidt å sitte på pinnene i buret, ramlet faktisk ned noen ganger. Ble umulig å ha han sammen med de andre slik han var, et lite puff i lek var nok til at han veltet...
Tok bort pinner, kun en fikk stå igjen heeelt lavt i buret, laget madrass i bunn, og satt han alene inn på badet.
Fant fram reserveburet til Pippsi og Kiwi, tenkte det va best at Mio fikk ha "Hjemmet" med på badet, siden han var mer enn nok forvirret fra før. Først mandagen virket han noe bedre. Skravlebøtte som han er, var utrulig nok stille i 3 dager!.
Tenkte bivirkning av medisin så siste dosen fikk han den fredags morgenen. Kuren var nesten over så kuttet den på Kiwi også, for hun virket litt i ubalanse hun også... Pippsi fortsatte jeg å gi siden hun er den med symotomer. Dumme meg!!!:(.
Mio ble bedre og bedre, lot de andre få komme på sykebesøk til han. Både matlyst og humør steg betraktelig da:).Når det ikke var "besøkstid" satt Kiwi på dørhåndtaket på utsiden av badet og skulle inn til han, så tilslutt ga jeg etter og lot henne flytte inn til Mio som var såpass bra at dette ville gå helt fint:). Hun er skikkelig Mio min Mio:)
Pippsi derimot brydde seg lite om han der svimle typen på badet, tror faktisk hun koset seg som alene fugl igjen:).

Nå på torsdagskvelden satt hun å gynget og halvsov på sitteplassen i vinduet. Jeg holdt på å vaske soverommet, som har dør rett ut i stuen. Tenkte at klokken var 23, og langt over 20.30, som er da hun alltid tar kvelden. (Kan klokka den frøkna:)). Gikk bort å pratet til henne, hun satt litt på fingeren. Reagerte på at hun var så kald på føttene, tenkte ikke noe over at hun virket slapp, tok det som at hun bare var litt trøtt. Hun hoppet tilbake til sitteplassen i vinduet(høyt oppe i vinduet ikke kaldt eller trekk der),tenkte at hun velger selv når hun vil i buret, og at hun sikkert syntes det var spennende å se på at jeg styrte rundt med vaskingen:).
En liten stund etterpå tok jeg meg en pause, satt meg i sofaen og spiste. Plutselig flyr hun i full fart inn på kjøkkenet, kræsjer i vinduet (takk og lov for at jeg hadde trekt ned rullegardinen) for så å fly i ukontrollert høyde med full fart tilbake til stue, der treffer hun heldigvis! ei lampe som står oppå et nattbord jeg 5 min tidligere har flyttet ut på stuen pga. vaskingen Hun Flyr videre derfra som et prosjektil mot veggen, som hun møter så hardt at hun slås i svime...

Sitter skrekkslagen og griner, med livløs og garantert død Pippsi i hånda inntil meg. Plutselig klyper det til i fingeren, og det utrykket hun hadde var "Hallooo! Skal du slippe meg snart". Tror aldri jeg har vært så glad for å bli bitt før:).
Hun virket noe ustø og desorientert etter smellet, så inn på badet med henne også, sluttet selvfølgelig medisineringen var bare et par dager igjen. (20 dagers Flagylkur).

De har spist greit, men virket slappe alle sammen. Sittet i buret på badet og hørt på julesanger.
Idag kviknet de til, og mens jeg sto i dusjen hadde jeg de løse (fuglesikret hele badet først).
Alle satt på dusjkabinettet, kvitret med til julemusikken på radioen, og det virket ikke som om noen av de slet med verken balansen eller koordinasjonen lengre!:). Jippi! dette går kanskje rett vei!!!!:)

Under bivirkninger på medisinen sto det en lang liste med nevrologiske og synsforstyrrende bivirkninger... Håper det kun var den som var årsaken....

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 22 Nov 2015, 18:50 
Site Admin
Brukerens avatar

Får virkelig håpe at Flagylkuren har virket. Det kan vel være lurt å la dem være i buret til de er såpass friske at de har fått igjen litt styrke til å både fly og lande sånn at en unngår kræsj :) Hvis de er glad i hirse så la dem ha det tilgjengelig hele tiden en periode nå :) Krysser det som krysses kan herfra !

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 22 Nov 2015, 18:59 
Site Admin
Brukerens avatar

Jeg kom over en dagbok her tidligere i dag, der fuglen hadde fått behandling med flagyl, men bare få dager av gangen, for å unngå bivirkninger. Flere korte runder med noen dagers opphold.

Rubens dagbok av Elin 78: viewtopic.php?f=26&t=4138&start=45

Den burde kanskje ha vært lagt ut i helsetråden, om den ikke er der? :eller:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 23 Nov 2015, 01:36 

kuren skulle vare i 20 dager, dose 0.02 ml x 2 pr. dag. Mio og Kiwi sto 12 dager på kuren og Pippsi 18 dager. Pippsi sluttet med konstant "tygging" iløpet av kuren. Medisinen var nok både rett og virksom, så flaks i uflaks at evnt. bivirkninger kom sent i kuren.
Flagyl i 3 dager med 7 dager opphold x 4 pga. bivirkninger hadde hun Kristin G la link til fått anbefalt, så regner med og håper kuren jeg ga var tilstrekkelig:).
De er like fine i formen idag som igår:). Flytter de ut på stua igjen til uka hvis det fortsetter så bra som nå.

Det var forøvrig godt med lys i stua når kræsjflygingen skjedde...

Er det noen som har Mail til Evert Jor? Har sendt han Mail i begynnelsen av november, men ingen svar... Mulig feil Mail adresse...

Er 200% sikker på dette kom fra dyrebutikken, den butikken har utvilsomt vært plaget med "noe" i lang tid. Andre har såvidt meg bekjent fått megabakterier og virus derfra tidligere. I partiet fugler jeg kjøpte siste fra var det sykdom, og de har selv innrømmet at akkurat dette partiet var det noe galt med.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 23 Nov 2015, 18:57 
Site Admin
Brukerens avatar

Evert Jor har et firma som heter Avidix der du kan opprette sak, men hvor aktiv han er nå, er jeg ikke sikker på.
Her er en link til Avidix, i alle fall, om du ikke har den fra før: https://avidix.eu/avidix/index.php?/New ... ter-online

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet