Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 17 Okt 2018, 04:40

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Noe er galt med lille Pippsi!
InnleggSkrevet: 01 Nov 2015, 22:06 

Hei, jeg har en undulat jente på 1 år. Hun har i en lengre periode vært syk, men hva som feiler henne vet ingen.

Det hele startet for ca. 7-8 uker siden med at hun begynte lage noen rare tyggebevegelser i luften. Dette utviklet seg over noen uker fra å være "litt nå og da" til å bli mer eller mindre konstant. Det ble tilslutt såpass ille at hun heller satt alene i buret å tygget enn å være ute å leke med sine to undulatvenner. Hun startet også å gnikke sidene på nebbet mot pinnene i buret, som om noe satt fast.

Jeg tok henne med til dyrelegen 8/10.
Ved undersøkelse ble det ikke funnet noe galt, alt virket vel bortsett fra "tyggingen". Svelget ble sjekket for fremmedlegemer, hun ble lyttet på og ellers studert.
Vi bor i Tromsø, og her finnes dessverre ingen muligheter for å få tatt en Kroprøve.

Ifølge dyrelegen kunne dette være symtom på begynnende krobetennelse eller en soppinfeksjon i kro. Skulle ta kontakt igjen dersom hun begynte å gulpe eller ble dårlig.
Men nå skulle jeg gi henne noe som heter Citromed i drikkevannet for å se om det ble bedre over 14 dager. Startet å gi Citrosept (tilsvarende) samme dagen (8/10).

16/10: Ingen bedring, tvert imot... Nå hadde Pippsi blandet frø inn i tyggingen. Så ikke ut som gulp, men tørre skall( Ingen slim eller sikkel). Ringte dyrelegen og fikk medisin.
Baytril (antibiotika) 0.01 ml to ganger daglig i ti dager og Mycistatin (soppmiddel)0.12 ml to ganger daglig i 20 dager.

Startet medisinering 17/10 ble merkbar forbedring etter tre dager.

25/10: niende dagen på antibiotika og "tyggingen" kom tilbake...
Ringte dyrelegen nok engang, hvor jeg fikk ennå mer Baytril for hun kunne fortsette ti dager til på antibiotika.

Hun har hele tiden spist, aldri "fluffet" seg opp, avføringen har vært normal og hun har ikke virket syk.... Hun har heller ingen tegn til skader på nebbet.

1/11: Pippsi "tygger" fortsatt... Stakkars lille!.
Dette begynner å bli fortvilende og et vondt skue.

Noe er galt, men hva kan dette være?. Er det noen som har sett lignende?
(Skal prøve legge ved film av henne)

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Noe er galt med lille Pippsi!
InnleggSkrevet: 01 Nov 2015, 22:18 
Brukerens avatar

er ho kjøpt i dyrebutikk ? :eller:

er ikke for og være stygg at jeg spør men vett at det var en dyrebutikk opp tromse som sleit mye med noe som hetter magabakterier :eller: anne g her inne fikk det vi den butikken for noen år siden og det var et herk og bli kvit :daane: det eer ikke en bakteri men en sop og da vil antibiotika ikke gjøre noe nytte men heller skade :eller:

linken til siden til hobbyoppdrette mit på fb :)
https://www.facebook.com/DavidsHobbyopp ... ter?ref=hl

Sist endret av daga5 den 01 Nov 2015, 22:22, endret 1 gang

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 01 Nov 2015, 22:21 

Nei.... Hun er kjøpt privat

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 01 Nov 2015, 22:23 
Brukerens avatar

ok da et jeg ikke :eller: men sysn det er rart at vet i det hele tatt bare skriver ut medisin uten og sjekker bra nok hva det er :eller:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 01 Nov 2015, 22:36 

Finnes dessverre ikke utstyr til å få tatt en kroprøve her nord... Så alt blir litt "Lotto".
Hva kunne det vært om hun hadde vært kjøpt i butikk da?

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 01 Nov 2015, 22:40 
Brukerens avatar

det kan være sopp uten at jeg skal si noe da jeg har ikke utdannelse til og vurdere noe sånt over Internett ;)
men har de ikke mulighet til og få takk i det da ? trodde det var en del av jobben om de ikke hadde det inne så skulle det vel gå and og skaffe det inn da ? :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 01 Nov 2015, 22:46 

Beklager, leste ikke første svaret ditt. Har faktisk gitt henne kun sopp middlet siden igår for leste om nettopp det du nevner der.
Har aldri før opplevd at dyr som er på antibiotika (som er av rett type) blir syke igjen på slutten av kuren, heller noen dager etter endt kur dersom kuren burde vært lengre. Antibiotikane hjelper henne uansett ikke....

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 01 Nov 2015, 22:53 

Spurte hvorfor de ikke hadde det svaret var, dyrt utstyr, sjelden det var undulater innom kanskje fem i snitt i året. De undulatene kom oftest til avliving pga. sykdom.

Prøver laste opp film, men får det ikke til? Noen som kan hjelpe?:)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 01 Nov 2015, 22:57 
Brukerens avatar

det gjør ikke noe når man er så dum og endrer på det etter noen minuter i steden for og skrive nyt innlegg så må man egentlig bare regne med at det ikke blir lest med det første ;)

forsten vekommen til undulater.no :klem:

da hadde jeg nokk hørt om og fått mer soppmidel i steden for antibiotika :eller: for om den ikke hjelper så er det ikke noe som skal gis i hytt og pine for det kan gjøre større skade en det hjelper :eller:

er forøvrig og veldig viktig med desinfisering av bure ti mellom medisineringa :jepp: og siden du har fler fugler så må de og få samme medisinen da den kan smitte til de andre :eller: Anne g her inne om ho har noen gode råd da ho sleit med det for noen år siden på sine fugler :eller:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 01 Nov 2015, 22:59 
Brukerens avatar

man kan ikke laste opp film på forumet men har youtube eller photobucket kan man laste opp filmen på en av de og så kopiere over linken til forumet :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 01 Nov 2015, 23:02 

Hun har fått soppmiddel (Mycostatin)parallelt med antibiotika fra 16/10

Takk for det:)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 01 Nov 2015, 23:07 
Site Admin
Brukerens avatar

Ut i fra symptomene, så ville jeg bedt dyrlegen om å skrive ut resept på Flagyl til pippen din. Det at den har frø som sitter fast rundt munnen og muligens slimer en del, kan tyde på at det kan været trichomonas eller coccidiose . Du bør i holde den adskilt fra de andre fuglene dine. Det er ingen her inne som kan stille en diagnose... det kan kun en dyrlege, men jeg tror det kunne vært nyttig å prøve Flagyl... det skader uansett ikke. Og dyrlegen du bruker, kan helt klart også kontakte en fuglekyndig via telefon og få råd :) Håper det ikke er for sent for pippen din !!!

dersom hvis og fremtifall dette er en av de tingene jeg har nevnt, så skal antibiotika IKKE brukes. Lykke til !

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 01 Nov 2015, 23:27 

Skal ringe dyrelegen atter engang imorgen. Sjekket felleskatalogen nå og det soppmiddelet (Mycostatin)hun har fått resept på nå virker på litt andre ting en flagyl om jeg forsto det som sto i felleskatalogen rett. Mulig du er inne på noe der, og at hun burde fått flagyl.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 07 Nov 2015, 19:20 
Site Admin
Brukerens avatar

Hvordan har det gått med Pippsi da Lena ?

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Noe er galt med lille Pippsi
InnleggSkrevet: 08 Nov 2015, 16:41 

Det går mye bedre med Pippsi. Startet på Flagyl mandag, alle tre skal få det morgen og kveld i 20 dager. Hun "tygger" ennå litt nå og da, men ingen frøsøl rundt nebbet, og tyggingen blir bare sjeldnere og sjeldnere:).
Tusen takk til Kari for rådet!. Leste litt rundt på dine tidligere innlegg før jeg kontaktet dyrelegen, bare for å se "om dette var dame med god peiling og et godt grunnlag for sine råd". Slike som deg, engasjerte og kunnskapsrike har erfaringer og kunnskaper som er gull verdt i slik situasjoner!:)

Siden alle tre skulle ha medisin valgte jeg å ikke skille de. De hadde bare blitt stresset, sittet og ropt etter hverandre. Bur og sitteplasser rundt omkring i stuen er desinfisert med virkon, blir å gjøre dette noen ganger i tiden fremover.
De to andre Mio og Kiwi begynner også bli flinke til å ta medisinen, selv om spesielt Mio synes dette er noe skikkelig herk....
Idag har de alle vært i toppform, så tok sjansen å gi de en dusj med sprayflaske i dusjen, så nå sitter de nyvasket og koser seg med fjærstell:).

Utrolig gøy og ikke minst så tilfeldig at jeg sendte mail til Anne G her siden jeg leste et innlegg om at hun hadde fått tatt kroprøve her i byen. Så viser det seg at hun er Pippsis oppdretter:) Utrolig flott fugl, en fantastisk personlighet og et nydelig utseende har hun. (Jeg kjøpte henne av noen som hadde kjøpt henne av Anne G sist høst).

Vedr. kjøp i dyrebuttikken kan jeg vel ikke annet enn å ta selvkritikk, og s på dette som en hard lærepenge, som ikke bare gikk ut over meg men også de fuglene jeg allerede hadde:(. Jeg har sett fugler med diaré i den butikken siden påsketider, så burde tenkt litt lengre enn "ååå herregud så søt, du skal få bli med hjem" når jeg så Kiwi.
Var å snakket med de på butikken sist uke, og de innrømmet å ha hatt problemer med akkurat den leveransen fugler, tett kontakt med både mattilsyn og veterinær sa hun som var på jobb. De hadde bare gitt de zoolac, så ble de bra.
Venninnen min kjøpte en samme dag som meg, den døde. Hun fikk ny og den er fortsatt frisk. Det satt en der for et par uker siden med myyyye avføring som tettet igjen, sår/utslett over nebb. Den hadde noe feil med nebbet sitt, kjente den igjen fra pyramiden (de har i det siste byttet lokale), men hun nektet for at den noen gang har vært på den gamle butikken. Sa også ifra om at den andre manglet slagfjær på ene siden. Fikk til svar at det var fordi den var kylling.... Hmmm... Min Kiwi er samme alder (ikke vært i første myting ennå), og hun har flydd rundt i stua de siste to mnd med slagfjær på begge sider. Så JEG personlig tror at de er gode til å unnskylde evnt. dekke over med en løgn eller flere. Har forøvrig hatt noen slike episoder med akvariefisker også, merkelige tulle forklaringer fremfor å ta ansvar. Makan til ansvarsfraskrivelse og arroganse skal man dessverre lete lenge etter....

Sist endret av Lena den 08 Nov 2015, 16:52, endret 1 gang

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet