Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 12 Nov 2018, 23:19

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hva gjør jeg nå?
InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 12:08 

Nå vet jeg snart ikke mine arme råd lengre, og det skjærer langt inn i hjerterota.
Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå.
Etter å ha prøvd alt fra vitaminer, mat, selskap, lyslampe, leker, aloevera, vanndusj, og sist bitter spray ser det liksom ikke ut til å bedre seg. Sheldon får ikke nye fjær, og kommer det noen forsvinner de like fort. Han plukker de av og jeg klarer ikke å få han avvent fra det.
Til og med bitter spray enser han ikke er der.
Jeg blir så glad hver gang jeg ser pinnene komme ut, også gjør det så vondt når de plutselig blir borte. Og jeg klarer ikke å la være å tenke at det er noe jeg gjør feil.

Bortsett fra plukkingen er han en selskapssyk blid liten tass. Et matvrak uten like og mye fart i. Løper rundt og utforsker alt som er. Også stopper han opp og plukker.

Jeg har så lyst at han skal ha det best mulig. Få litt fjær på kroppen og nyte fuglelivet.
Tankene om at kanskje jeg bør gi han til noen som kan gi han mer. Flere fugler, mer selskap, har vært tilstede.
Samtidig klarer jeg ikke helt å forestille meg et liv uten han. Han har vært med på veldig mye. Støttet meg, trøstet meg, lekt med meg. Sagt i fra, fått meg til å tenke meg om i avgjørelser. Det er som han skjønner hva som foregår i mitt indre hode.
Vi har vært og er et supert team sammen.
Men alt jeg vil er at han skal ha det bra. Vite at han har det best mulig.

Som fugl er han frisk. Fysisk og psykisk er han frisk. Men fjærmangel og plukking gjør at han ser stusselig ut.
Sheldon har personlighet, han er en vakker fugl. Til tross for fjærmangel.
Han er min hjertestein. Og jeg vil liksom ikke gi opp. Jeg bare vet ikke hva jeg skal gjøre som neste steg. Fremover. Hva kan hjelpe denne fjærmanglede lille kroppen?

Det gjør bare så vondt å se på. For hver gang jeg finner noe nytt som kan hjelpe tennes håpet, for hver gang jeg ser pinner tennes håpet. Også hjelper det ikke helt allikevel.

Tips? Hva ville dere gjort?

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Hva gjør jeg nå?
InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 12:27 

Hører sjelden om undulater som plukker egentlig. Har du vært hos dyrlegen med han? Har fått meg meg at mange tilfeller av plukking skyldes underliggende sykdommer.
Du skriver jo at han er frisk, så du har kanskje vært hos dyrlegen. Isåfall ville jeg kjøpt en venn til han. Er ikke sikkert det skal mere til :) Det virker jo som du har prøvd 'alt' annet.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 12:38 

Vært hos dyrelege to ganger. Første gang var han syk, så plukkingen kan komme av det. Andre gang ville jeg sjekke om det gikk rette vei. Da ble han erklært frisk. Men plukkingen slutter ikke. =/
Han har fått seg en uvane som jeg ikke klarer å endre for han.
Han får innimellom selskap av bestekompisen sin noen dager. Han liker det. Venninna mi har to, men sheldon går foreløpig bare sammen med den ene.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 16:59 
Brukerens avatar

Dette kan eg ikkje svare på. Er det den du har lagt ut bilder av på tropefuglgruppa?

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 17:47 

Ja, er den jeg postet på tropefuglgruppa.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 19:43 
Site Admin
Brukerens avatar

Stakkars Sheldon, det ser ikke bra ut i det hele tatt. :hmmnei:
Jeg skulle ønske det var noen gode råd jeg kunne gi, som fikk fjærene på plass sånn "hokus pokus", men det er nok ikke så lett.
Jeg håper du får et svar på fb fra Evert Jor, så kanskje han tar imot en avføringsprøve og kan finne ut noe. Lykke til, er vel alt jeg kan si. :vennenmin:

Hjemmesiden min: Tante Kristins undulater

Min fb-side: https://www.facebook.com/kristins.undul ... fer?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 19:45 
Site Admin
Brukerens avatar

Jeg har svart deg på tropefuglgruppa for der har du lagt ut bilder :) Som sagt, jeg tror ikke den napper seg... eller muligens, så kan den gjøre det fordi nye fjær som kommer irriterer. Men en undulat klarer ikke å nappe seg på kinnene og på hodet, så jeg tror det ligger noe annet bak :jepp: OG...jeg tror ikke det er så mye mer du får gjort for den enn du har gjort... men skjønner at du blir fortvilet ! Jeg tror vel kanskje det ikke er så lurt å spraye fjær/kropp med så mye forskjellig. Det kan jo også føre til at huden blir irritert tenker jeg da. Dusj med rent, lunkent vann ....hvis en skal dusje tror jeg :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 20:00 
Site Admin
Brukerens avatar

Det du skal gjøre nå, er å ta kontakt med Evert Jor ....han har gitt deg kontaktinfo på fb og han følger dere opp hvis du ønsker det. Tror det er veldig lurt.... han har drevet studier på undulater i flere år :) Lykke til Charlotte... håper du får noen svar i hvert fall :ymhug:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 21:12 

Dere er så gode<3

Jeg prater med Evert på mail nå og tror nok han hjelper meg. Vi blir nok å ta noen tester på Sheldon. Så håper jeg vi får et klart svar og slipper all denne undringen og bekymringen.
Sheldon ble litt snurt på meg. Skulle ta et bilde under vingene. Var ikke særlig populært. men ble litt for vanskelig å holde, strekke ut vinger og så ta bilde. Får en hjelpende hånd i morgen. var ikke noe gøy for sheldon å gjøre dette på kvelden. Så da lar jeg han få være litt i fred. Gikk han heller å spiste litt mat:p
Å nå sitter han å gynger i favorittdessa si, han tilgir meg fort - det skal han ha;)

Skulle også ønske jeg bare kunne spre litt tryllestøv og så var alt i orden, men noen ganger er det desverre litt mer komplisert.

Håper bare Evert finner frem til løsningen sammen med meg og Sheldon. Tenker allefall at vi er i gode hender hos ham:)

Nei vil heller ikke plage Sheldon med bitre sprayer eller smøre han med så mye. Spesielt når det ikke gir noe resultat. Da er det som du sier bedre med lunkent vann eller at han bare hopper litt i badekaret sitt:)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 21:32 
Site Admin
Brukerens avatar

Det er jammen godt vi har Evert på Tropefuglgruppa. Han er gull verdt og det er ikke mange veterinærer som er villige til å hjelpe til på den måten han gjør, til og med uten å ta noe for det, til tider. Han er opptatt av å forske og lære og det gjør han best ved å få prøver fra folk med fugler med spesielle problemer.

Jeg håper Evert finner ut noe som kan hjelpe Sheldon eller i alle fall gi deg et svar på hva dette kan være og om han kan leve bra som fjærløs eller ikke. Det aller beste er jo om han kan finne ut en løsning som gjør at Sheldon får fjærene tilbake, men det er kanskje nokså lite sansynlig?

Her krysses i alle fall alt som krysses kan! :jepp:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 22:13 
Brukerens avatar

er 100% siker på at Sheldon er en gutt :eller: grunnen til jeg lurer er for de jeg syns han hadde antydning til lit vel brunt ceren på de bildene du la ut av han på fb :eller: for kan jo være det er noen hormoner som er på avveier her som kan være grunnen til nappinga :eller: tenker bare høyt jeg nå :)

linken til siden til hobbyoppdrette mit på fb :)
https://www.facebook.com/DavidsHobbyopp ... ter?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 09 Okt 2014, 12:07 

Evert er virkelig en reddende engel som tar seg tid til å hjelpe de som trenger det!<3

Her må man bare leve med et håp og krysse alt som krysses kan. Håpe at det er en løsning og hvis ikke at han likevel kan ha det bra på et vis.

Holde på motet. Ikke gi opp. Og ikke ta sorger på forskudd. Leve i nuet med all den kjærlighet vi har:)

Vet du daga5, jeg er ikke 100% sikker.
E dyreleger har sagt det var gutt. Hun jeg kjøpte hos sa der var gutt. Så for meg har han alltid vært gutten min. Men det har vært diskusjon om dette egentlig er jente. Det er bare vanskelig å vite hvem man skal lytte til rundt det.
Sheldon var blå og ble mer brun. Han har aldri vært dyp blå. Og noen dager er han litt blåere enn andre dager.

Skjønner at sheldon kanskje kan være ei lita sjelden. Men da jeg ikke er sikker har jeg fortsatt å kalle han sheldon og gutten min.
Selv om jeg i det siste har tenkt mer på at det kanskje rett og slett er ei lita sjelden jente;)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 09 Okt 2014, 17:18 
Site Admin
Brukerens avatar

Kan du ikke se om du får lagt inn bilder her også da Charlotte :)
Registrer deg på www.photobucet.com og last bildene dine opp dit . Jeg har laget en bruksanvisning, men siden har blitt litt endret siden det, men prinsippet er det samme :)
viewtopic.php?f=10&t=3706

Og jeg krysser veldig for at du får et svar på hva som feiler pippen :jepp: Og så må du bare ta det derfra tror jeg :ymhug:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 17 Okt 2014, 17:40 

Wooohooo :huske:

Det er ikke fjærproblemer som forårsaker Sheldons nakne kropp! Som er en stor lettelse!

Men vi må alikevel finne ut hva som forårsaker fjærtapet. Men da er det jo noe som kan behandles og det gir håp!
Evig takknemmelig for Evert sin hjelp så langt og for hjelpen han skal gi videre!

Jeg skal prøve å finne ut av dette med photobucket og legge inn noen bilder av Sheldon og kanskje prøve meg på å lage en slik en dagbok. Må bare bli litt flinkere å skrive slik en dagbok;)

Tusen takk til alle dere som hjalp meg og fikk meg i kontakt med Evert. Bukker og neier og priser meg lykkelig <3

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 17 Okt 2014, 17:53 
Site Admin
Brukerens avatar

Det er bra det ikke er fjærsykdom som forårsaker problemene til Sheldon. Da håper jeg det er noe Evert kan finne ut av, så han blir helt frisk og fin igjen til slutt. :tommelopp:

Det er veldig fint at Evert er så aktiv som han er på facebook og at han faktisk trår til når det er noen som har problemer andre veterinærer bare gir opp. Det er jo ingen garanti for at han kan gjøre noe heller, men han bryr seg mer enn gjennomsnittet om å finne ut av årsaker og muligheter. :jepp:

Lykke til videre! :tommelopp:

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet