[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4757: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4758: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
undulater.no • Se emne - Fugl med diverse "handicap"

Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 26 Jun 2019, 17:00

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Fugl med diverse "handicap"
InnleggSkrevet: 02 Mar 2014, 13:28 
Brukerens avatar

En stund siden jeg har postet noe, men vi har hatt fullt opp med å finne ut av hva som feiler Chuck.
Første jeg merket var at han ikke brukte beina normalt. han har liten eller ingen gripeevne i føttene. og han er veldig redd for hender. allikevel har jeg sett han klatre når han er ekstremt redd.
Jeg tok han med til Cordelia på bærum dyreklinikk. der fant vi ut han har dårlig syn på det ene øyet. som forklarer hvorfor han har problemer med å beregne landingen litt. Vi finner ingen virus eller bakterier på han. så Cordelia mener han har en neurologisk medfødt skade.
jeg har kjøpt UV lampe, pellets, diverse vitamin og kost tillegg. for han spiser godt og ser bra ut.
Innimellom på natten vet jeg han detter av pinnen sin, og i rival buret hans er det et stykke ned. han har også i det siste sluttet med småsnakkingen sin.
på tross av dette virker han stort sett på alert'en.
og å kjøpe en venn til han er ikke aktuelt, da han mest sannsynlig ville blitt mobbet og hakket på.

Noen som har vært med på noe lignende eller har noen gode råd?

Selv om dyrlegen er veldig faglig sterk, og flink. føler jeg litt at hun holder igjen på informasjonen. for når jeg har oppdaget symptomer og spør henne, så får jeg ett godt gjennomtenkt svar med en gang. noe som sier meg hun allerede har vurdert problemstillingen.

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Fugl med diverse "handicap"
InnleggSkrevet: 02 Mar 2014, 15:42 
Site Admin
Brukerens avatar

Er ikke så enkelt å gi deg noe godt svar tror jeg, men i og med at de ikke finner noen spesifik sykdom på ham, så vil jeg tro at han muligens har et medfødt "handikap". Det ser da ut som han sitter greit på pinnen på det bilde du har lagt ut ? Hvordan er flygeferdigetene hans ?
Det jeg har sett, er at fugler som ikke fungerer helt som de skal, ofte også er mer redde enn de som har alle ferdigheter innakt. Dette kan sikkert skyldes usikkerhet fordi de ikke har samme evnen til å komme unna når det er nødvendig (mulig et medfødt innstinkt ? )

Jeg har hatt flere fugler som har hatt forskjellige handikap, stort sett liten eller ingen flygeferdigheter (som har vært en følge av fransk felling), disse har levd sammen med flokken, uten at dette har medført mobbing, med ett unntak. Men hun var veldig redusert og jeg valgte å avlive henne.

Det jeg antar du tenker en del på, er om pippen har god livskvalitet ? Dersom han virker frisk, spiser mat, skvatrer osv så vil jeg tro han har det bra sånn til tross :)
Men dette er det du som observerer og må ta stilling til. Lyver bilde eller han han unormalt langt nebb ?

Og... jeg tror IKKE han ville ha blitt mobbet dersom han f.eks fikk en ung guttevenn. På det du skriver, så virker han ikke tam ? Da vil jeg tro han hadde hatt ekstra godt av selskap med en artsfrende :jepp:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Mar 2014, 16:53 
Brukerens avatar

Tusen takk for raskt svar. Det er jo akkurat dette med livskvalitet som er spørsmålet. og vi antar det er medfødt.Han har også blitt verre, men jeg tror det er forde han også våger mer.
Han hviler greit på pinnen. når han rister seg etter å ha pleiet fjærene, så er det bare så vidt han henger på pinnen. flyveferdighetene hans er det ingenting å si på. faktisk vil jeg si jeg er imponert. Landeferdighetene derimot, er ikke å skryte av, ofte slår han kolbøtte når han lander. Det er bare en 2 - 3 steder han kan lande.
Ellers var det greit å høre på andre erfaringer. Han er veldig skvetten. Dersom jeg hoster, eller gud forby nyser, sitter han i burveggen tynn som en strek.
han snakket mye mer før. Men han driver med noe fjærfelling og da har jeg lest de kan bli litt mer stille.
Matlysten er det ingenting å si på. prøver å få han over på pellets. da legger jeg frø under og pellets over. Da hopper han ned i skålen og "løper" ut pelletsen.
Her om dagen fløy han full fart rett i veggen, da var han litt svimmel. Problemet er at han VIL ut å fly. Hvis ikke kan han kjefte hele kvelden. og blir helt hyper.
det er heller ikke noe med intelligensen. vi har hatt 2 turer til vetrinær. her om dagen da han fløy i veggen, fløy han rett i transportburet å satte seg.
Tam er et relativt begrep. jeg har jobbet MYE med det og det begynner å komme seg. men hender er han ikke så glad i. men han tolerer nå at jeg klapper han på nebbet.
Tror bildet lyver litt.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Mar 2014, 16:54 
Brukerens avatar

Må også si jeg syns forumet er fantastisk bra. Takk til dere som gidder å gjøre dette.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Mar 2014, 17:08 
Site Admin
Brukerens avatar

Som sagt så er det helt umulig å gi noe godt svar :) På bildene så synes jeg han ser litt småpjusk ut, bruser seg og er stutt og butt, men det kan så klart skyldes at han er inne i en myteperiode :jepp: Han har tydeligvis dårlig koordineringsevne i og med at han fortsatt krasjlander, for jeg antar han har vært ute av buret ganske mye sånn at han burde være kjent i rommet ? Dette er ikke uvanlig de første turene de er ute og flyr på et nytt sted. Jeg synes i hvert fall ikke det er noen løsning å stenge ham inne i buret på grunn av dette, det vil i hvert fall gi ham dårlig livskvalitet :) Synes heller ikke du skal stresse voldsomt for å få ham over på pellets for tviler på at dette kan "helbrede" ham. Men for all del - er jo bare å tilby ham det i tillegg til frø :jepp:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Mar 2014, 17:19 
Brukerens avatar

Men må si jeg syns han er utrolig pen da! :D

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Mar 2014, 18:14 
Site Admin
Brukerens avatar

Javisst er han fin :tommelopp: :) Du må jo bare se an hvordan det utvikler seg framover. Det er ikke så enkelt når en har en pipp som ikke er helt som den skal være... en får ofte litt ekstra følelser for dem også :jepp: Men det er nok viktig, dette å hele veien vurdere livskvaliteten til en fugl med handicap og det er det jo egentlig kun den som ser den hver dag som kan gjøre seg opp en mening om :jepp: :)

Hvor lenge har du hatt ham ? Mulig du har skrevet om det tidligere, men det er fortsatt enklere å spørre enn å lete bakover i hukommelsen og forumet for ei glemsk og litt lat :mormor: :tjihi:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Mar 2014, 18:21 
Site Admin
Brukerens avatar

Jeg kjenner til det der med unnvikende svar fra veterinærer. Samme hvor dyktige de er, må du virkelig presse dem hardt om de skal gi deg et ærlig og oppriktig svar på spørsmålene du stiller, særlig om de mener svarene kan være tøffe og kanskje et nederlag for dem selv...
Man kan jo forsåvidt forstå dem, for det er jo sikkert ikke noe moro å innse at man kommer til kort og det er nok heller ikke noe moro å fortelle en dyreeier at du må regne med et kort liv på kjæledyret ditt.
Jeg synes også Chuck ser ganske pjusk ut, men jeg vet av erfaring at enkelte pjuske fugler kan ha et godt liv mye lenger enn man ville ha trodd. Så lenge han spiser, vil ut og virker ved godt mot, synes jeg du skal la ham få leve det livet han ønsker og kose seg mest mulig. Ikke stress med veterinærbesøk om det ikke er helt akutt nødvendig, for de kan sansynligvis ikke gjøre noe særlig for ham, uansett.
Du kan jo ringe veterinæren og spørre om det er noe fornuft i det jeg sier, for sikkerhets skyld, så jeg ikke sier noe veldig dumt, men jeg tror enkelte fugler bare må få leve så godt de kan så lenge de kan. Det enkleste er ofte det beste, ikke sant? ;)

Hjemmesiden min:

Min fb-side: https://www.facebook.com/kristins.undul ... fer?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Mar 2014, 20:30 
Brukerens avatar

Jeg har hatt Chuck siden nyttår. og ja han er nok pjusk. forrige dagen trodde faktisk at jeg skulle miste han og. men han kvikner til, det er gjerne etter en flyulykke han blir sånn.
Kristin:
På den ene siden forstår jeg. på den andre siden betaler jeg for å få vite sannheten. Og hun har vel sagt at vi bare for prøve å gjøre det beste ut av det. Hun vil IKKE avlive han. Men jeg googler, leser, finner ut. og da spør jeg når jeg er hos vetrinæren.
Og så er jeg jo litt redd for at jeg ikke skal kunne vurdere det objektivt, man blir utrolig glad i dem. og han blir kjempeglad når jeg kommer fra jobb.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Mar 2014, 20:36 
Brukerens avatar

og et bilde så dere ser han ikke alltid er pjusk

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Mar 2014, 20:48 
Site Admin
Brukerens avatar

Det bilde du har lagt ut nå, viser vel at han nok har litt feil i tåstillingene sine... hvis ikke bilde lyver da :) Dette kan gjøre at han griper litt dårlig. Han ser for øvrig litt piggere ut på det bilde :tommelopp: Er det bilde helt nytt ? Lyver det også på cerefarge eller ?

Skjønner at du er redd for å ikke klare å være objektiv, men en pipp med handicap kan også leve et godt liv. Det at han flyr er et stort pluss for DET er den viktigste egenskapen en fugl bør ha synes jeg da :). Er jo liksom det de er skapt for :jepp:

Hvordan i all verden klarer de å finne ut at en fugl har dårlig syn på ett øye forresten ? :)

Et lite tillegg i forhold til at han er skvetten :) Jeg tror det er veldig viktig å IKKE ta hensyn i forhold til lyd og støy fra starten av. At en lar buret stå der det er mest bevegelse og støy. Jeg pleier å plassere unger jeg skal sosialisere på kjøkkenbenken for det er der jeg skramler og ramler mest hehe. Da gjør jeg akkurat det jeg pleier uten å ta hensyn og uten å vise pippen den minste oppmerksomhet i perioder. Etter hvert så opplever de at dette ikke er noe farlig og ikke har noe med dem å gjøre :) Så kan jeg snakke litt rolig med dem innimellom for så å fortsette å bråke. Jeg støvsuger også rundt buret :) Jeg tror at dersom en forsøker å dempe alt rundt buret, så vil de bli skvetne når det først kommer en uvanlig, høy lyd. Min erfaring og måte gjøre det på i hvert fall ;)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Mar 2014, 21:08 
Brukerens avatar

Det er litt det jeg har gjort. å bare være naturlig rundt han. og han begynner å bli tam. innimellom kommer han å legger seg i hendene.
for å sjekke øyet, det var egentlig en refleks sjekk. hun tok fuglen og holdt den med beina opp. så tappet hun på beina. så tok hun e q-tip foran øyet. på den ene siden så man klart at han jobbet med pupilen. og fulgte den med øyet. andre siden, not so much.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Mar 2014, 21:18 
Brukerens avatar

eg har null clue....

men syns han har liiitt langt nebb? :kloeseg:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Mar 2014, 21:25 
Brukerens avatar

Mulig nebbet er langt da, er jo flere som sier det. Men hva gjør jeg?

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Mar 2014, 21:38 
Site Admin
Brukerens avatar

Får du tatt et godt, klart bilde av nebbet for jeg synes også det ser litt for langt ut ? Det er veldig enkelt å klippe nebbet. Du bruker en litt kraftig negleklipper og klipper av den ytterste tuppen. Det som kan skje når de har for langt nebb, er at de ikke klarer å knekke frø skikkelig. Føler du deg veldig usikker på det, så gjør dyrlegen det for deg :jepp: Meeen.... jeg synes jo det er litt rart at hun ikke bemerket det, dersom det er for langt da

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet