Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 17 Okt 2018, 04:55

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 93 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Fransk felling - råd, erfaringer og spørsmål :)
InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 19:51 
Site Admin
Brukerens avatar

Jeg starter denne tråden jeg, sånn at vi får samlet råd og erfaringer. Det finnes mange tråder her på forumet om temaet, men nå er det såpass mange her på forumet som har tidligere erfaringer med viruset så da er det greit å samle det i en tråd i stedet for at ting blir spredd rundt i hekketråder og dagbøker og som blir vanskelige å finne igjen :jepp: De som har spørsmål kan stille dem her og vi som har erfaring fra tidligere utbrudd kan også komme med innspill. Jeg håper at ALLE som opplever dårlig klekkeresultater, unger som dør som nyklekte og ikke minst fjærfelling hos unger kommer på banen ! Dette er noe de fleste som driver oppdrett, før eller siden opplever - sånn er det bare dessverre !

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Fransk felling - råd, erfaringer og spørsmål :)
InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 21:25 
Brukerens avatar

Litt sånn ren info om sykdomen hadde vært fint..

Symtomer. Hva er det sykdomen gjør ovs ovs..

"It has been said that time heals all wounds. I do not agree. The wounds remain. In time, the mind, protecting its sanity, covers them with scar tissue, and the pain lessens, but it is never gone."- Rose Kennedy

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 21:48 
Site Admin
Brukerens avatar

Jeg har jo forsåvidt skrevet det litt i starten på tråden :) Fransk felling er et virus som ved smitte hos de voksne, sjelden oppdages før en har fugler i hekk, da dette angriper unger. En opplever egg som er befruktet, men ikke klekker, nyklekte unger som dør i kassa, unger som utvikler seg dårlig/stopper opp i utvikling eller at de vokser seg helt normale fram til 4-6 ukers alder for så å felle slag- og skjertfjærer i større eller mindre grad. Dette er jo det sikreste tegnet på at det er FF som er synderen :) Mister ungene alle slag- og stjertfjærer, så er det som regel ingen annen utvei enn å fjerne dem. Unger som ikke viser tegn når de er 7-8 uker gamle går det stort sett bra med :jul40:

En skal også, etter hva jeg har erfart - være veldig obs på voksne fugler som ikke har normal fjærvekst. F.eks at de mangler slagfjærer eller skjertfjærer hele tida. Den erfaringen jeg har gjort, er at disse ikke bygger opp immunitet, men fortsetter å bære et aktivt virus og disse bør fjernes. Har alle fuglene i en flokk blitt eksponert for viruset, så vil de opparbeide immunitet i større eller mindre grad som de gir videre til ungene sine og disse er derved mere motstandsdyktige dersom det fortsatt skulle finnes aktivt virus i flokken. Men.. virus er virus og de kan endre seg (mutere) og ved at det kanskje kommer en fugl som er smittet med en mutert type FF, så kan en nok oppleve at det kan dukke opp enkelte tilfeller hos ungene.

Jeg har bare gjort meg mine erfaringer og skriver ut i fra det :jepp: Jeg håper at andre kommer med sine erfaringer etter hvert :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 22:17 
Brukerens avatar

da er det vel klokt av meg og vente et år til med hekk her i gåren ;) mistenker fremdeles at momo har vært et ff-barn som overlevde ;)

linken til siden til hobbyoppdrette mit på fb :)
https://www.facebook.com/DavidsHobbyopp ... ter?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 22:20 
Site Admin
Brukerens avatar

daga5 skrev:
da er det vel klokt av meg og vente et år til med hekk her i gåren ;) mistenker fremdeles at momo har vært et ff-barn som overlevde ;)

Har momo noen unormal fjærfelling da ?

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 22:30 
Brukerens avatar

Vet hva strjært fjerene er. Men slag fjær? er det da vingene??

"It has been said that time heals all wounds. I do not agree. The wounds remain. In time, the mind, protecting its sanity, covers them with scar tissue, and the pain lessens, but it is never gone."- Rose Kennedy

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 22:31 
Brukerens avatar

ja han får aldri noen lange halefjær før de detter av :( og det har han aldri hat de kommer nye hele tiden men de detter av når de når en vis lengde :( han har aldri at noen halefjær så lenge jeg kan huske siden jeg kjøpte han i april :hmmnei:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 22:32 
Site Admin
Brukerens avatar

Prikkedyret skrev:
Vet hva strjært fjerene er. Men slag fjær? er det da vingene??

Det er de ytterste, lengste vingefjærene ja :)

Her ser du hva jeg mener - mangler skjertfjær og de lange flygefjærene :jepp:
Bilde

Må legge til at dette er et bilde fra høsten 2010 ... ungene hos Snow og Aladdin som var siste FF-kullet jeg hadde her, før det dukket opp igjen nå :jepp:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 22:46 
Brukerens avatar

Ok da forstår jeg.. Men vil disse som er nogelunde store som har dette og mister disse fjærene. Vil de få de igjen?

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 22:51 
Site Admin
Brukerens avatar

daga5 skrev:

Veldig vanskelig å gi deg noe fasitsvar på det med hekking. Dersom momo stadig feller skjertfjærer så kan det finnes aktivt virus... dersom, hvis og fremtifall grunnen til skjertmangel er FF. Normalt så burde i tilfelle fuglene dine få immunstoffer mot det etter hvert. Du må egentlig bare prøve deg fram tror jeg, men ja - det kan sikkert være lurt å drøye hekking, men som sagt.... jeg kan ikke gi deg noe fasitsvar på hva du skal gjøre/ikke gjøre :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 22:58 
Site Admin
Brukerens avatar

Prikkedyret skrev:
Ok da forstår jeg.. Men vil disse som er nogelunde store som har dette og mister disse fjærene. Vil de få de igjen?

Disse ungene var mellom 4-5 uker da de mistet og det skjedde på to-tre dager. De var alle flotte, store unger. Det var 10 unger i kullet (de vokste opp hos egne og adoptivforeldre) - nr 1 mistet ikke noen fjær, nr 8 mistet litt og begge disse gikk det bra med. De andre 8 ble avlivet.
Når de mister så mye, så vil de sannsynligvis aldri få normal fjærvekst. Da jeg første gang fikk FF på mine fugler i 2008, så tok jeg vare på tre sånne... to bodde her og en hos ei venninne av meg - ingen av dem ble flygedyktige som voksne og de ble etter hvert avlivet, da jeg fant ut at de sannsynligvis ville bære et aktivt virus hele livet :jepp: Det høres brutalt ut, men noen ganger så MÅ en bare ta visse grep dessverre !

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 23:02 
Brukerens avatar

han har skjerten men han får aldri lange fjær bakk de detter bare av før de blir lange ;)

men det skal jeg finne ut av når jeg får takk i oppdretteren :jepp: må bar får med meg noen til og skrive ned det som står på ringen først :eller:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 23:13 
Site Admin
Brukerens avatar

Jeg har denne vakre gutten. Han kom til meg i våres, da han var omtrent seks-sju uker, tenker jeg. Da hadde han normale fjær og det hadde han til godt over sommeren, men nå har han sett sånn ut i et par måneder, tenker jeg...
Bilde
Dette bildet er tatt 11. november. Jeg tror stjerten er enda kortere nå.
Samme problemet har jeg med en av mine egne unger på omtrent samme alder.
Den var også helt normalt befjæret inntil for et par måneder siden.
Nye slagfjær er tynne og spinkle og kommer liksom ikke ut.
Ingen av gutta klarer å fly mer enn omtrent 30-40 cm før de deiser ned.

Jeg synes det er merkelig om de skal få symptomer på ff når de er over halvåret. :kloeseg:
Planen er allikevel å få dem avlivet, siden jeg er så usikker på dem.
Jeg lurer på om jeg skal bestille et testkit fra Avianlabs for å sende inn en prøve, så jeg kan få et svar også, men vet ikke helt om det er noen vits...

Hjemmesiden min: Tante Kristins undulater

Min fb-side: https://www.facebook.com/kristins.undul ... fer?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 23:20 
Site Admin
Brukerens avatar

Jeg opplevde jo også dette i starten på første FF-perioden her. Jeg kjøpte jo ei spangle jente som utviklet seg helt normalt - ikke noe tegn til noe som helst. I 5-6 mnd alder så begynte hun å felle fjær. DA visste jeg at hun kom fra et FF-oppdrett fordi butikken jeg kjøpte henne i fikk flere unger derfra i etterkant som faktisk hadde mistet mange fjær. Det jeg konkluderte med, var at jeg på en måte opplevde en "kræsj" mellom to litt forskjellige virus fordi jeg også fikk fugler fra oppdrett der det i ettertid ble påvist FF. Ikke godt å bli klok på dette !!! Men har sett det i et par tilfeller ellers også... bl.a hos Gry der en nesten voksen fugl mistet fjær etter inntak av en pipp som ikke hadde helt normal fjærvekst :svimmel:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 23:22 
Site Admin
Brukerens avatar

Og ja.. jeg tror det er lurt å fjerne disse med tanke på framtidig hekking, men det er nå min mening da... eller rettere sagt teorier :jepp: Har hatt tusenvis av teorier i hodet siden det dukket opp her første gangen... og mange av dem har vist seg å være feil, men noen har vel vært riktige også tror jeg da :flause:

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 93 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: