Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 17 Okt 2018, 03:57

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Tips og gode råd om helsa til oss med undulater :)
InnleggSkrevet: 08 Sep 2012, 10:08 
Brukerens avatar

Mange er dessverre plaget med astma og allergier.
I denne tråden kan du komme med gode tips og råd hvordan man kan lette hverdagen til alle som sliter med helse og fuglehold.
Håper vi får inn mange gode tips,og gjerne kommentarer om hvordan man syns de fungerer :jepp:

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Tips og gode råd om helsa til oss med undulater :)
InnleggSkrevet: 08 Sep 2012, 15:25 
Brukerens avatar

Se der ja!!! :klapper:

Denne tråden trenger vi :minipipper:

Kopierer det rådet jeg fikk av Havnepippen.
Håper det er i ordenHavnepippen :ymhug:
Oj, Un9 :ymhug:
Ikke rart du føler deg slått ut! Det var en alvorlig melding å få :leimeg1:

Men hvis du begynner med maske, helt konsekvent, så vil blodet rense seg selv, over tid. Noen dråper rapsolje i en blomstersprøyte med varmt vann, vil også rense luften om du trykker et par ganger på den hver gang du går inn der. Støvet binder seg til rapsoljen, og daler ned der den treffer. Det gjør godt for fuglene også :ymhug:
Stå på, Un9! Dette er verd å kjempe for :redharts:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 11 Sep 2012, 11:48 
Brukerens avatar

Fikk lyst til å anbefale en god maske, dersom man ikke vil puste inn for mye støv, og samtidig få litt luft selv ;)

Bilde

Demonstrerer den selv, da :tjihi:

Bilde

Denne siden vender inn mot ansiktet, og der ser vi en luftsil midt på. Den er gull verdt!

Bilde

og ellers ser den sånn ut da.

Mener jeg kjøpte den på Mølla i Mysen, men tipper at de har den på apotek også. Noen som vet?

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 11 Sep 2012, 12:13 
Site Admin
Brukerens avatar

De har disse på både byggvare, malingsbutikker, würth osv osv så de er ikke vanskelige å få tak i :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 11 Sep 2012, 12:24 
Brukerens avatar

Denne masken bruker du flere ganger,Havnepippen?? :ymblushing:

Den type jeg kjøpte på apoteket er ikke slik nei.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 11 Sep 2012, 13:45 
Brukerens avatar

To tre ganger, i hvert fall. Det viktige er at innsiden holdes ren.
Jeg lot min henge ute mellom hvert bruk, så den fikk kontakt med sol og vind.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 11 Sep 2012, 17:12 

Jeg har selv allergi mot både støv og hund (samt en rekke andre allergier). Jeg deler rom både med hund og undulat. Jeg sleit veldig, nesen rant, klødde og ble tett. Jeg merket det også på astmaen, og kunne våkne midt på natten av å være tungpustet. Av denne årsak måtte jeg kvitte meg med mine forrige undulater :snufs:

Men så en dag, falt jeg for fristelsen og kjøpte en electrolux luftrenser! Disse får man for rundt 2000, men det er absolutt verdt det. Jeg tar ingen medisiner lenger hverken for allergi eller astma, og har ingen symptomer på noen av delene :) I sommer da det var pollen også (har gresspollenallergi), kjente jeg ingenting da heller. Det var da jeg besluttet at jeg kunne få meg undulat igjen, og det fungerer veldig bra :sprett:

Ble nesten som en sånn tv-shop reklame dette her :tjihi:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 11 Sep 2012, 21:00 
Brukerens avatar

Høres ut som en virkelig god investering.
Den kan kanskje til og med forhindre, at det noen gang blir aktuelt å måtte slutte med fugl :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 11 Sep 2012, 22:37 
Brukerens avatar

Kjempesmart med luftrenser ja,skaffet meg 2 stykker i vår jeg,og det er vel den beste investeringa jeg noen gang har gjort :jepp:
Jeg har av merket Wilfa (ca.1000kr)og de store filtrene kan taes ut og støvsuges så jeg slipper å kjøpe nye filtre titt og ofte :) (de koster jo litt de også,så det er greit å sjekke ut at de kan rengjøres)
Bruker også maske når jeg soper og støvsuger og ordner på fuglerommet,men jeg bruker bare helt vanlige papirmasker som de man ser på de sykehusseriene på tv.
Kjempeflott den du har Berit,men jeg syns den blir for tung å puste imellom.
Godt det finnes hjelpemidler så vi kan kose oss med verdens beste hobby videre :fugledans:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 16 Sep 2012, 12:49 
Brukerens avatar

Iris skrev:
Kjempesmart med luftrenser ja,skaffet meg 2 stykker i vår jeg,og det er vel den beste investeringa jeg noen gang har gjort :jepp:
Jeg har av merket Wilfa (ca.1000kr)og de store filtrene kan taes ut og støvsuges så jeg slipper å kjøpe nye filtre titt og ofte :) (de koster jo litt de også,så det er greit å sjekke ut at de kan rengjøres)
Bruker også maske når jeg soper og støvsuger og ordner på fuglerommet,men jeg bruker bare helt vanlige papirmasker som de man ser på de sykehusseriene på tv.
Kjempeflott den du har Berit,men jeg syns den blir for tung å puste imellom.
Godt det finnes hjelpemidler så vi kan kose oss med verdens beste hobby videre :fugledans:

Men en slik har jeg ogå stående,Iris :flause: .Brukte den da jeg for mange år siden
hadde fugler inne.
Un9 se om hun finner igjen den i hytta til gubben.
Tok den vekk den gang for jeg syntes ikke noe om den men
vil prøve igjen :klapper:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Jan 2014, 11:28 
Brukerens avatar

må bare spør litt om den metoden jeg :eller: har litt mange spørsmål om det da når jeg støvsuger fuglrommet så kommer det alltid en sky av støv opp :flause:

1: det gjør vel ikke noe om man bruker blomstersprøyteflaske som man bruke til og dusje fuglene med når man bruker rapsolje i vannet for og få støve til og legge seg ??

2: må vannet være varmt helle tiden for at det skal funke ??

3 må rapsolja man bruker være dyr eller kan man bruke et biligere merke av rapsolje ??

Sitat:
Noen dråper rapsolje i en blomstersprøyte med varmt vann, vil også rense luften om du trykker et par ganger på den hver gang du går inn der. Støvet binder seg til rapsoljen, og daler ned der den treffer.

linken til siden til hobbyoppdrette mit på fb :)
https://www.facebook.com/DavidsHobbyopp ... ter?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Jan 2014, 14:42 
Site Admin
Brukerens avatar

daga5 skrev:
må bare spør litt om den metoden jeg :eller: har litt mange spørsmål om det da når jeg støvsuger fuglrommet så kommer det alltid en sky av støv opp :flause:

1: det gjør vel ikke noe om man bruker blomstersprøyteflaske som man bruke til og dusje fuglene med når man bruker rapsolje i vannet for og få støve til og legge seg ??

2: må vannet være varmt helle tiden for at det skal funke ??

3 må rapsolja man bruker være dyr eller kan man bruke et biligere merke av rapsolje ??

Sitat:
Noen dråper rapsolje i en blomstersprøyte med varmt vann, vil også rense luften om du trykker et par ganger på den hver gang du går inn der. Støvet binder seg til rapsoljen, og daler ned der den treffer.

Smart å spørre, David! :tommelopp:
Jeg kan svare litt, men vet ikke helt om jeg kan svare på alt...

1. Du bør ikke dusje for mye når du skal støvsuge, med mindre du har en støvsuger som er beregnet for å tåle vann og fuktighet. Om du støvsuger i fukitg materiale med vanlig støvsuger og ikke tømmer posen, vil det føre til utvikling av sopp, som så blåses ut av sugeren neste gang du bruker den. Det er ikke lurt.

2. Jeg vet ikke, men regner med at rapsen fordeles best i varmere vann.

3. Du kan helt sikkert handle en billig rapsolje. Bare oppbevar den i kjøleskap, ettersom den fort stinker når den blir gammel og harsk. ;)

Hjemmesiden min: Tante Kristins undulater

Min fb-side: https://www.facebook.com/kristins.undul ... fer?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Jan 2014, 15:33 
Brukerens avatar

selvfølgelig har jeg sånn som tåler vann ;) og bruker ikke pose i den heller for det hadde ikke gått ;) det er kanskje ikke den dyreste støvsugeren jeg ha men det tåler absolutt vann da det er en industristøvsuger i fra europris :D og den fungerer til mitt bruk :jepp:

takk for svar Kristin :klem:

linken til siden til hobbyoppdrette mit på fb :)
https://www.facebook.com/DavidsHobbyopp ... ter?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Jan 2014, 18:39 
Brukerens avatar

Har endel allergi jeg også. Mot støv og mugg og enkelte typer pollen. Men jeg overlever fint med gjengen i stua. Ikke minst vha luftrenseren som går hele tiden. Og så må jeg jo frem med støvsugeren når nesa sier fra.

Jeg reagerer også på støvet fra hirsekolbene, så de blir grundig skylt og tørket før servering. Da merker jeg ikke noe.

Jeg pleier å ha en luftfuktighet på rundt 50%. På jobb er det knastørt det meste av året, og temmelig støvete, så da er ikke nesa mi veldig glad om jeg jobber for mange dager i uka.

Har planer om å kjøpe meg en større luftrenser. Den største Venta'en, den koster ca 4000, ganske dyr, men den har ikke noe filter som skal byttes, de ntrenger bare en skvett rensemiddel i vannet når jeg bytter det ca 2 ganger i mnd. Så den er billig i drift.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Jan 2014, 20:27 
Site Admin
Brukerens avatar

daga5 skrev:
selvfølgelig har jeg sånn som tåler vann ;) og bruker ikke pose i den heller for det hadde ikke gått ;) det er kanskje ikke den dyreste støvsugeren jeg ha men det tåler absolutt vann da det er en industristøvsuger i fra europris :D og den fungerer til mitt bruk :jepp:

takk for svar Kristin :klem:

Jeg har også en rimelig industristøvsuger, fra Clas Ohlson. Den tåler vann om den ikke har pose og papirfilteret byttes med skumgummifilter. Bare husk å vaske det filteret godt når du tømmer støvsugeren, for der sitter det nok mye lekkert... ;)

asbjørg skrev:
Har endel allergi jeg også. Mot støv og mugg og enkelte typer pollen. Men jeg overlever fint med gjengen i stua. Ikke minst vha luftrenseren som går hele tiden. Og så må jeg jo frem med støvsugeren når nesa sier fra.

Jeg reagerer også på støvet fra hirsekolbene, så de blir grundig skylt og tørket før servering. Da merker jeg ikke noe.

Jeg pleier å ha en luftfuktighet på rundt 50%. På jobb er det knastørt det meste av året, og temmelig støvete, så da er ikke nesa mi veldig glad om jeg jobber for mange dager i uka.

Har planer om å kjøpe meg en større luftrenser. Den største Venta'en, den koster ca 4000, ganske dyr, men den har ikke noe filter som skal byttes, de ntrenger bare en skvett rensemiddel i vannet når jeg bytter det ca 2 ganger i mnd. Så den er billig i drift.

Her har vi bare en sånn ioniserende luftrenser, som lager ozon. Det er visst ikke så bra, men jeg synes den gjør en utmerket jobb, så lenge jeg rengjør den når den lager sildrelyder. Når den går og luftfukter Fred får gjøre jobben sin, er jeg også ganske grei i nesa og huden.
Har jeg glemt å rense luftrenseren eller fylle vann på Fred, merker jeg det fort.

Hjemmesiden min: Tante Kristins undulater

Min fb-side: https://www.facebook.com/kristins.undul ... fer?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet