Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 17 Okt 2018, 07:26

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 49 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Helsetips for undulater
InnleggSkrevet: 16 Jan 2013, 20:45 
Brukerens avatar

legg lit frø på så prøver de vel før eler siden ;) det viktigste er og ikke gi opp :jepp:

linken til siden til hobbyoppdrette mit på fb :)
https://www.facebook.com/DavidsHobbyopp ... ter?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 16 Jan 2013, 21:00 
Brukerens avatar

anne skrev:
Kva har du prøvd å få han til å ete? Ofte er sitronmelisse, selleri, persille og blåbærlyng noko dei fleste liker. Blir urtene i tillegg dusja, virkar det enda meir tiltalande for dei.

Disse har jeg ikke prøvd ennå, takk for tips! Det skal jeg skrive på handlelista til i morgen! Sitronmelisse tror jeg at jeg aldri har hørt om før, man får kjøpt det på vanlig dagligvare butikk?
Jeg har prøvd salat, melon, agurk, druer osv av slike vanlige ting man har i kjøleskapet, men som sagt - aldri testet disse urtene! Og ja, er kanskje ikke så enkelt på en gammel herremann, men ung frøkna vil kanskje prøve og da kan det vel hende at gamlefar følger hennes eksempel :D

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 16 Jan 2013, 21:05 
Brukerens avatar

Du kjøper det på vanlig matvarebutikk. :jepp: Kjøp berre ein om gangen, slik du slepp å kaste så mykje. Det er ikkje alltid det står så lenge før dei taper seg.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 16 Jan 2013, 22:19 
Brukerens avatar

Skal bli spennende! Skal oppdatere dere når jeg ser hvordan det går.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 16 Jan 2013, 22:27 
Site Admin
Brukerens avatar

Thea1991 skrev:

Gjør det :tommelopp: Hender seg vi deler ut litt tålmodighetskrem hvis vi har noe til overs.. er ikke så ofte vi har det, for den er vanskelig å oppdrive til tider ;) , men du bør ikke gi om første forsøk ikke lykkes liksom :tommelopp:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 16 Jan 2013, 22:38 
Brukerens avatar

Kari skrev:
Thea1991 skrev:

Gjør det :tommelopp: Hender seg vi deler ut litt tålmodighetskrem hvis vi har noe til overs.. er ikke så ofte vi har det, for den er vanskelig å oppdrive til tider ;) , men du bør ikke gi om første forsøk ikke lykkes liksom :tommelopp:

Absolutt ikke! Jeg har fullt av tålmodighetskrem - spesielt siden jeg ikke har noe bedre å ta meg til om dagen ;)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 17 Jan 2013, 10:26 
Brukerens avatar

Tålmodighetskrem er supert, det har jeg - men når butikkene ikke har sitronmelisse blir det verre :hmmm: Men jeg hadde timian, så nå har jeg vasket det og puttet i en liten lav bolle sammen med noen druer. Satt det fint til så de lett får tak i det om de tørr å gå litt ut av komfortsonen ;) Ser de virkelig elsker disse frøene jeg har kjøpt Hirsekolber (?) - kanskje jeg skulle ta det vekk fra buret og lagt det litt utenfor? *Lokke lokke lokke*

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 17 Jan 2013, 10:35 
Site Admin
Brukerens avatar

Alt av frø som ikke serveres i skål, er snacks. Det skal kun brukes som lokkemiddel og lørdagsgodt. ;)
Tar du vekk det og setter inn litt deilig, våt timian, tenker jeg de oppdager den snart. :tommelopp:
Her er basilikum og sitronmelisse på topp, men timian får også en relativt hurtig død i bur og voliere. :glis:

Hjemmesiden min: Tante Kristins undulater

Min fb-side: https://www.facebook.com/kristins.undul ... fer?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 17 Jan 2013, 11:20 
Brukerens avatar

Høres smart ut! Men hvor plasserer dere timianen f.eks? Jeg må liksom legge det nederst i buret og da blir det jo bare bæsja på... Vet ikke helt hvor jeg skal plassere det rett og slett.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 17 Jan 2013, 11:59 
Brukerens avatar

Du kan legge noen greiner/stilker på burtaket til og begynne med. La det henge litt ned mellom sprinklene over sitteplassen deres. Da blir de snart nysgjerrige og vil undersøke hva det er :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 17 Jan 2013, 12:45 
Site Admin
Brukerens avatar

Bruk en vanlig frøkopp å ha det i du. I vanlige bur der jeg har vannkopp så setter jeg gjerne en dusk med urter oppi vannet :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 27 Jan 2013, 17:24 
Brukerens avatar

Kari skrev:
Bruk en vanlig frøkopp å ha det i du. I vanlige bur der jeg har vannkopp så setter jeg gjerne en dusk med urter oppi vannet :)

Det var kjempelurt :tannglis:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 27 Jan 2013, 19:03 
Brukerens avatar

Kari skrev:
kjersti skrev:
Jeg tok med hele buret til Bozo ut i går da jeg drev ute. Tok han fort inn igjen på grunn av vinden :tjihi: Da kan jeg trykt slutte med det :tommelopp:

Det kan du nok helt klart :tommelopp: Det er nok mye viktigere å skygge dem for stekende sol, enn det er for vind. Setter en buret ut på sommeren, så er det viktig at en tenker litt på plassering i forhold til sola - ikke sett buret der du ikke orker å sitte selv f.eks :) Når det snakkes om trekk, så går nok dette mer på at buret ikke skal stå inntil et vindu der det trekker inn kaldluft om vinteren når det er minus 20-30 grader ute -enn vind utendørs i sommerhalvåret :)

Hei
Jeg lurer på å plassere buret foran det ene vinduet i stua. Det går helt ned til gulvet. Det er vestvendt, så det er ganske mye sol der fra 12-13 tida hvis det er fint vær. Men det blir jo ikke så veldig varmt i sola om vinteren, jeg tenker på om man skal tenke at man skal hæle å sitte der selv, så hadde jeg fint klart det, liksom.

Men det kan nok ikke stå der på sommeren, dvs jeg har innvendig persienne jeg kan bruke... evt finne på noe lurt til valgfri solskjerming inne i buret..

Men - har du/dere buret i direkte sollys nå på vinteren? Det er jo begrenset hvor mange timer sol det er nå også, blir jo så fort mørkt. Derfor tenkte jeg det var deilig for den kommende pipp å stå mest mulig i vinduslys.. :skogmus:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 04 Apr 2014, 19:42 
Site Admin
Brukerens avatar

Jeg klipper opp urter og blander med spiret villfuglblanding :) Urter er sunt året rundt ;)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 08 Nov 2014, 17:01 

Blackbird skrev:
Her kan vi legge ut våre tips til hvordan holde undulatene våre friske og i god form, og tips til hva en bør gjøre hvis fuglen viser tegn til sykdom.

Mine to beste tips er som følger:
- la undulaten få muligheten til å fly fritt flere timer hver dag.

- gi undulatene et variert kosthold med frukt, grønt, frø og friskt vann.

Heisann

Vår fuggel nekter å fly ut av buret plutselig. Han sitter å kikker i utgangsdøra i noen sekunder av og til, så hopper han inn igjen. Han har vært ute to ganger tidligere. Første gangen lokket vi han inn med matskåla og andre gang fant han inn i buret sitt selv.
Så ser ikke at han har hatt noen forferdelige opplevelser heller.

Ellers er han ikke interessert i noen ting virker det som. Vi har prøvd gulrot, banan, chilli, agurk, egg, salat, druer, eple, men han gidder ikke inspisere det engang. Eneste vi har hatt hell med er løvetann. Og det er jo ganske sesong betont. Ellers er han veldig aktiv på formiddagen, og er helt død etter klokka 15:00. Da sitter han oppblåst og sover mesteparten av tiden.
Han får mellom 8-10 timer hvile hver natt. Han er enda ung. 9 uker nå. Vi har hatt han i 3. Så kanskje han trenger mer hvile som ungpipp?

Så kort oppsummert jobber vår pipp veldig hardt i mot disse to tipsene. Når det er sagt så er han VELDIG sta og vanskelig å bygge tillit til :)

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 49 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: