[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4757: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4758: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
undulater.no • Se emne - Temming av første fugl!

Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 20 Nov 2019, 16:06

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Temming av første fugl!
InnleggSkrevet: 09 Des 2014, 00:27 
Brukerens avatar

Da er vi i gang med temming av nr 2, så jeg ble inspirert til å legge ut noen temme-tips som lovet for lenge siden! Disse har fungert utrolig raskt her hjemme på begge guttene våre:) Dette er mye basert på informasjon fra bøkene til den danske papegøyeeksperten Maria Metzger :smbud:

#1: Kroppsspråk
Det er mye lettere å temme når du forstår hva fuglen din prøver å fortelle deg. Her kommer noen forklaringer på oppførselen deres, og prøv å imitere dem så mye du kan:) ;

De dempende signalene
Fugler bruker dempende signaler for å roe ned truende eller aggressive artsfrender. Dette kroppsspråket viser hvor fornøyd, redd eller trygg/utrygg fuglen er.

De som alle kjenner til;
Redd: Stram og lang fjærdrakt, lener seg kanskje bort fra deg, klar til å flykte. Skremmer du fuglen med f.eks en brå bevegelse i denne tilstanden vil han fort få panikk og flakse rundt. :reddhare:

Avslappet: Sitter på ett ben, blunder med øynene, bruser seg opp, småpludrer, gaper litt og "knaser" med nebbet. Den siste kan du etterligne ved å flikke negelen på en tann, som om dere nesten biter negler. VELDIG effektivt de første dagene om du kombinerer med å vende ansiktet litt vekk og lukke øynene. Sitt gjerne rolig slik og koseprat noen minutter her og der;) :rødvin:

Trøtt: Pusser først ofte fjær på hode, hals og bryst når de begynner å bli trøtte. Når de vil sove for alvor legger de hodet bakover med nebbet under vingen. Undulater må ikke forstyrres når de sover, og skal ha minst 10 timer hver natt.. Kan være utfordrende i et hus fullt av b-mennesker;) :babysover:

Og så litt detaljer på diverse typisk oppførsel i starten:

Gaper: Dette betyr enten bare at pippen er trøtt, eller "Slutt å stirr på meg, jeg er liten og forsvarsløs". (Aggresjons-dempende signal) Om fuglen din syntes du er for innpåsliten prøver han dette først, og om vi ikke tar hintet er neste skritt kanskje å riste på hodet, bytte vekten fra fot til fot, for til slutt kansje å nyse. Det værste man kan gjøre med en ny undulat (etter å jage den) er å sitte å stirre på den, særlig øyekontakt er ikke bra. I deres hode er vi da rovdyr som har fiksert oss inn på et bytte!

Stelling av fjær: Fugler er avhengig av en velholdt fjærdrakt for å leve, og bruker mye tid på den. De steller seg når de er komfortable, og koser seg veldig med oppgaven. Men fjærplukking i starten kan også være en måte for din nye kamerat til å forsøke å få deg til å fokusere på noe annet. Samme gjelder hvis fuglen din (mens du stirrer og prater) plutselig virker som om han fått noe viktigere å gjøre- "jeg må bare sjekke denne kvisten her veldig nøye plutselig".

Når fuglen din senere har blitt tam (om tre uker;) kan fjærpussing rundt halsen og på brystet/nakken bety at den inviterer deg til å kose med den, da lener de seg gjerne litt lett mot deg og har hodet litt på skrå.

Avstandssøkende signaler:

Disse signalene er det fint å kunne, så slipper undulaten å måtte bli streng med deg.
Formålet til fuglen her er å si ifra når han er utrygg eller sint og vil være i fred. Før dette har han prøvd de dempende signalene ovenfor. En sint fugl har et stirrende blikk, og pupillene utvider og trekker seg inn om hverandre. De holder kanskje en fot løftet, og har stram fjærdrakt. Bruser de seg i tillegg opp over "skuldrene" og gnisser nebbet mot pinnen mens de tripper frem og tilbake er det alvor! Rett før de biter mao. Min erfaring er derimot at undulater svært skjelden er hissige på denne måten om de blir behandlet bra..hvis ikke de er bittesmå og forsvarsløse da:)

De første dagene!:

Buret
Naturpinner i ulike tykkelser er bra, med frø og vann lett tilgjengelig, gjerne i slike metallboller som henges på innsiden av buret. Småundulater er litt klumsete og ikke så vant til å lete opp mat. Sett pappesken med fuglen nederst i buret, åpne døren og la den komme ut i eget tempo. Det ødelegger ikke fuglen din om man etterhvert må hjelpe litt til med å "helle" de forsiktig ut av esken. Dette måtte vi til slutt med nr 1 som var litt forsiktig. Nr 2 pressa hodet ut før pappesken var ordentlig åpen, hi hi.

Lukk døren til buret, og ikke ta inn hånden på 48 timer om det ikke er nødvendig- og husk, ikke stirr på den! Du klarer å se gjennom øyekroken;) Sitt gjerne like ved buret og hold på med dine ting, men med oppmerksomheten på noe annet. Koseprat rolig ved siden av buret noen minutter av gangen flere runder hver dag.

Utetemming/første flytur
Jeg har veldig god erfaring med utetemming, dvs å slippe fuglen ut etter et par dager, om han vil. Finn en pinne eller poseklype el. lignende som kan festes under burdøren/holde døren oppe, så fuglen får en avsats han kan klatre ut på. Legg gjerne hirse der. Ikke bruk hyssig og lag "hengebro", de kan kvele seg selv om de har lange tråder tilgjengelig. Pass ellers på før første flyturer:
- Post-it lapper på vindu og speil, eller gardiner.
- Lukk dolokket
- Slukk stearinlys
- Ingen varme tekopper
- Pass på gryter og varme vedovner
- Ha noen åpenbare landingssteder. Kvister på veggen, et fugletre eller en tauspiral er fint.
- Ikke løp etter fuglen. Det er vanlig med litt kløn og småkræsj men det går helt fint. Ikke vær redd for å slippe den ut! Om den faller på gulvet, ikke løp bort. Nærme deg forsiktig om den ikke klarer seg selv, og tilby forsiktig en hånd eller stikk fingeren litt bestemt under magen. De lar seg ofte plukke forsiktig opp da, de er litt i ørska etter en nødlanding;)

Håndtemming
Etter et par-tre dager forstår du ca hva slags type undulat du har med å gjøre. Enten er h*n nyskjerrig og hopper rundt og undersøker ting i buret, spiser, drikker, kommer mot deg osv... eller kan man i noen tilfeller oppleve at den nye fuglen fremdeles er tynn, reservert og trøtt etter å ha vært i alarmberedeskap i tre dager. Men tamme blir de, man må nok bare investere litt ekstra tid på noen av dem. Om du har fått en skvetten fugl må du bare la h*n få noen dager ekstra med prat, før man tar frem hånden;

Sitt slik at fuglen sitter høyere enn din hodehøyde. Ha avslappede øyelokk og prat rolig og blidt. Ha litt hirse i håndflaten, åpen strak hånd. Hold denne rett innenfor døren, ikke mer enn 10 minutter av gangen. La den komme til deg! Rygger fuglen for hånda di, må du forsiktig trekke den tilbake, ikke push. Prøv å ikke bevege hånden alt for mye første gangen du har den i buret, og ikke se direkte på h*n. Dagen etter gjentar du dette, men etterhvert kan du også kombinere det med å stikke fingeren litt bort på lekene hans- pling litt på bjella osv. Da representerer fingrene dine etterhvert mat og lek;) Innen den første uka er over kommer de gjerne på hånda for å spise hirse. Etter tre-fire uker stoler de ofte på deg om du har investert nok tid, og vips i løpet av en dag er de plustelig på deg hele tiden! Men bruk mye tid ute av buret, da får de trent + at de oppsøker deg raskere når de ikke er "låst inne i et hjørne". Pass på at det er lett å komme inn i buret igjen, og ikke gi dem mat når de er ute. På den måten finner de veien tilbake når de er sultne stort sett. Men sett av litt ekstra tid de første flyturene;)

Greit, fortsetter i morgen!

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Temming av første fugl!
InnleggSkrevet: 09 Des 2014, 01:04 
Site Admin
Brukerens avatar

Imponert :tommelopp: Kjempebra at du tar deg tid til å skrive så mye om temming Elin :highfive:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 09 Des 2014, 22:34 
Brukerens avatar

Skikkelig bra! :bravo:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 09 Des 2014, 23:32 
Brukerens avatar

Ja, kjempebra! Mye jeg ikke visste, og noe jeg hadde skjønt allerede. Ser at jeg godt kan bruke noe "hestetrening" på undulatene, det er ikke SÅ forskjellig :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Des 2014, 09:27 

Akkurat hva jeg har sett etter :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 13 Des 2014, 20:20 
Site Admin
Brukerens avatar

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 22 Sep 2015, 19:16 

Flott og oversiktlig tips! Jentungen har lest seg opp og ned på tipsene. Hun er litt utålmodig, men skjønner nå at hun må følge tipsene for å lykkes - det samme gjør jeg :)
Vi fikk fuglene på lørdag for to dager siden, og vi kan nok ikke forvente at de flyr oss ned riktig ennå :-)

Mvh.

Vidar

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 22 Sep 2015, 19:50 
Site Admin
Brukerens avatar

Det er veldig viktig å jobbe med temming på fuglenes premisser og ikke påtvinge dem kontakt. Dette krever en god dose tålmodighet ja, men det vil betale seg :tommelopp:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 01 Des 2015, 16:44 

Jeg har også nå fått ny fugl etter mange år uten. Den forrige jeg hadde fikk jeg av min søster som ikke kunne ha den lenger. Den var supertam og folkekjær. Jeg har nå fått min ganske håndtam. Gikk veldig fort. Men hva gjør man egentlig nå? Han er jo ikke noe intressert i å leke med noe sammen med meg. Kikker bare skeptisk på alt jeg prøver å lokke han med. Annet enn å gi han godbiter i buret, så er det ikke mye samkvem. Sitter oppe på gardina og sover mesteparten av dagen. Noen tips?

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 01 Des 2015, 17:43 
Site Admin
Brukerens avatar

Det var et vanskelig spørsmål å gi et godt svar på...

Alle fugler har sin personlighet og ikke alle er like nysgjerrige eller selskapelige. Det er mulig du bør prøve å hente ham ned fra gardinstanga og bare sitte og prate med ham? Kanskje han synes det er ok, om han får litt godbiter (les: hirse) og kanskje har han en leke som kan være grei å bruke også?
Ofte har de sansen for bjeller, enten uten noe annet eller i forbindelse med nettingkuler, for eksempel.

Ja, og velkommen hit, forresten! :jentevink:

Hjemmesiden min:

Min fb-side: https://www.facebook.com/kristins.undul ... fer?ref=hl

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 01 Des 2015, 19:43 

Våre to undulater, Sprite og Pepsi, er veldig forskjellige. Den ene er håndtam, og den andre vil helst unngå kontakt. Jeg slipper dem ut på badet innimellom for lettere å få dem inn igjen. Den tammeste setter seg på fingen, og etter et par forsøk kan jeg bære den inn i buret uten problem. Den andre får jeg ikke inn på en god måte. Jeg nærmer meg forsiktig, så flyr den på motsatt side. Sånn holder jeg på til jeg til slutt greier å ta rundt den og holder den så jeg får den inn i buret. Jeg liker ikke fremgangsmetoden, og lurer på hva annet jeg kan gjøre.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 01 Des 2015, 19:54 
Site Admin
Brukerens avatar

Nå burde de jo strengt tatt ha lært seg å gå inn i buret igjen selv :) Jeg ville ha latt dem være ute i det rommet buret vanligvis står jeg da og der dere oppholder dere. Det er nok den eneste måten den andre kan bli litt fortrolig på også, ikke bare av å bli sluppet ut på badet.. som antakeligvis føles som et veldig lukket rom der den ikke har mulighet til å komme unna. Får de sammen være ute med dere så mye som mulig, så skal du se at de både finner igjen buret sitt når de vil ha mat og at du kanskje oppnår større tillit til den som er mest redd også. Spesielt når den andre er så fortrolig :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 01 Des 2015, 21:45 

Takker for svar. Joda, jeg henter han ned innimellom og da kan han sitte på fingeren min lenge. Har prøvd å friste med både bjelle og nettingkuler. Ingen interresse. Han bare sitter der og enten steller fjærene eller døser. Gjerne på en fot. Trivelig, men hånda blir veldig tung etter vært :)
Får vel bare gjøre som jeg har gjort, så vil han forhåpentlig bli litt livligere med tiden og søke kontakt. Har jo bare hatt han knapt en uke. Sliter enda med å finne hullet inn i buret, men han kommer seg.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 01 Des 2015, 21:51 
Site Admin
Brukerens avatar

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 22 Aug 2016, 13:23 

Hei
Jeg har fått mine første fugler for 4 dager siden. Merlin og Tikki er 2 gutter, fortsatt under 12 uker men hun som hadde dem har ikke brukt tid på dem (derfor sogte hun dem!!) så de er ikke tamme, og ganske uvillige når vi prøver å stikke en finger mot dem. Da er det litt av en utfordring å få dem i buret igjen etter en lang og artig flytur i stua! :play:

Siden de ikke vil ha noen hand i nærheten har jeg funnet ut at de kunne likevel sitte på en pinne. Jeg har hengt et ungt tre i stua og hentet en gren fra den (med blad på, namnam!!), jeg holder den ene ende og dytter den andre mot magen/føttene deres slik at de klatrer på den, så jeg kan bære dem til buret på pinnen. Er de trøtte kan det gå ganske fort (ender de går inn ved første forsøk!! :bravo: ) men de synes også det er veldig artig å fly vekk så snart de kommer foran døra. :hmmnei: Det er nesten så jeg kan høre dem skratte da ;) Jeg ser godt at de synes det er artig og ikke farlig, da de ikke er åndpustet når de lander, og klatrer ganske lett på grenen igjen for et nytt forsøk.

Som oftest når de gir seg er de litt mer tamme enn før, muligvis fordi de er trøtte men også fordi jeg har gått rundt og rundt etter dem og de har funnet ut at jeg ikke er farlig. Da prøver jeg å røre dem litt på føttene eller bryst når de er kommet i buret. Kan hende de gir meg lov da, men ikke hver gang likevel. Etter de har fått være i fred i buret en stund er de like ville og uvillige som før.

Jeg håper jeg ikke gjør noe dumt eller går for fort for dem, men det ser ut som de har det bra så... Jeg lurer likevel på om de ikke holder hverandre tilbake, da Merlin er mer forsiktig enn Tikki (som er nysgjerrig og liker mat!!) og jeg tror vi hadde fått Tikki ganske tam allerede om ikke Merlin hadde flyktet og gitt Tikki den "farlig varsel" når vi kommer nær. Alt i sin tid :engelen:

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet