Siste besøk var: Dato/klokkeslett: 12 Des 2017, 16:43

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Spiring av villfuglblanding "minutt for minutt" :)
InnleggSkrevet: 01 Apr 2017, 17:24 
Site Admin
Brukerens avatar

Smart villfuglblanding egner seg godt til spiring da den inneholder kun hele kornsorter, forskjellige frø (som også finnes i undulatblandinger) og solsikke.
Jeg kjøper den på Kiwi, men har også fått tilbakemelding om at både Spar og Joker har den :)

Bilde

Dag 1:

Jeg tar ønsket mengde i et dørslag (dette er HELT avhengig av hvor mange fugler du har...jeg har 38 ;)
Bilde

Så skyller jeg det godt sånn at det blir fritt for støv
Bilde

Og så tar jeg det i fatet og fyller opp med godt lunkent vann, setter det på benken
til dagen etter
Bilde

Dag 2:
Da er blandingen klar for skylling, ett døgn etter at det ble lagt i vann. Om vannet ser litt gult ut og virker litt "tykkere", så er ikke dette noe farlig. Korn inneholder mye stivelse så det er grunnen :)
Bilde

Tøm i dørslaget og skyll veldig godt med kaldt vann... jeg bruker ikke iskaldt, bare kaldt ;)
Bilde
Det øker en del i volum når det har ligget i vann ett døgn.

Nærbilde... her ser en at det begynner å bli en liten antydning til kime som vil spire. En kan fint gi litt av dette til fuglene etter ett døgn med bløting også :)
Bilde

Etter skylling så tømmes det tilbake i fatet (uten vann i vel og merke), legger over et håndkle og setter det tilbake på benken.
Bilde

Dag 3 :

Jeg skyller en gang i døgnet, men dere som har færre fugler og spirer mindre mengder, bør nok skylle det to-tre ganger i døgnet sånn at det ikke tørker ut. Har en få fugler så er det ikke noe poeng å spire mye av gangen, da dette kun er brukbart å servere i to -tre dager :)

Da har vi kommet til ny skylling. Jeg fyller først kaldt vann i fatet og vasker frøene godt (rører rundt)
Bilde

Så har jeg det i dørslaget og skyller godt.. igjen med kaldt vann. Lar det renne av godt før jeg har det tilbake i fatet. Nå kan dere tydelig se at det er i ferd med å komme spirer
Bilde

Jeg pleier vanligvis å gi fuglene alt på dette stadiet, men det er ikke noe i veien for å gi litt av det og så la resten stå ett døgn til. Så derfor har pippene fått halvparten i ettermiddag, med oppklippet timian, persille og sitronmelisse. Så skal de få resten i morgen :) Sånn at jeg kan vise hvordan spirene ser ut på 4. dagen.
Dette fikk de i dag.
Bilde

Dag 4
Da har vi kommet til dag fire etter bløtlegging. Blandingen har tørket noe, men det ødelegger ikke spiringen
Bilde

Som i går, så fylles fatet med vann og vaskes, så i dørslag og skylles godt.
Masse fine, hvite spirer :) Det er dag 3 og 4 som disse frøene er mest næringsrike.
Så resten ble servert i dag :)
Bilde

Jeg tror det er alfa og omega å skylle godt og kun bruke et håndkle over sånn at blandingen får luft... ikke bruke tett boks eller plast over :)

LYKKE TIL !

Dersom en ønsker å lage "gras" så egner denne villfuglblanding seg også ypperlig til å så i jord for de som har lyst til å prøve det. En får kjøpt småposer som kalles for kattegress. Dette er kun vanlig korn som spires i jord, og koster ...hvis jeg ikke husker helt feil i utregning vi gjorde en gang, ca 1.000 kr kiloen :stupid:

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet